..: Železnici nahradí cyklotrasa. :..

Ilustrační obrázek Vysočina - Stará trať míří do šrotu. Pohřební hostinu již uspořádaly okolní obce více než stoleté železniční trati z Přibyslavi do Sázavy. Na vykoupení historické železnice totiž radnice nemají peníze, a majitel ji rozřeže do šrotu. Je rozhodnuto. Na starou vlečku mezi Přibyslaví a Sázavou už nikdy žádný vlak nevyjede. Svršek malebné trati bude ještě během léta vytrhán a odvezen do sběru.

„Už jsme uspořádali pohřební hostinu,“ konstatoval přibyslavský starosta Jan Štefáček. Právě jeho město bylo hlavním iniciátorem snah o zachování trati. Ovšem bez potřebných peněz nemohla ani Přibyslav ani obce v okolí se zchátralou tratí cokoliv udělat. „Nepodařilo se nám spojit všechny obce kolem trati, většina z nich do nejistého a nákladného projektu nechtěla jít. Nenašli jsme ani žádného silného partnera,“ zklamaně hovoří přibyslavský starosta. Kvůli vysoké finanční náročnosti údržby a modernizace trati v řádech desítek milionů korun nabídku na spolupráci odmítl i Žďár nad Sázavou.

Je konec, všechno kovové zmizí na šrotištích

„Pravděpodobně v létě koleje vytrháme a odvezeme. Spolu s nimi padnou i všechny kovové mosty. Na trati zůstanou jen kamenné a betonové oblouky,“ uvedl Wolfgang Macourek, ředitel společnosti SaZ, která od počátku devadesátých let vlečku vlastní. Z likvidace tratě kroutící se malebným údolím Sázavy je nešťastné celé horní Posázaví. Zejména v posledních letech byla tato atrakce, provozovaná brněnským Klubem přátel kolejových vozidel, velice oblíbenou atrakcí. Železniční nadšenci pořádali hlavně pro děti dobrodružné výlety, při nichž docházelo k přepadení vlaku indiány nebo vojenskými partyzány. Několikrát byla jedenáctikilometrová trať využita i k natáčení filmů.

PřibyslavS jejím zánikem se ale i provozovatelé postupně smířili. „Jde o to, že vlastník je zodpovědný za stav trati a její technický stav nutí investovat,“ je si vědom Jiří Kotas z Klubu kolejových vozidel. „Pod hrozbou milionových pokut si nemůžeme dovolit trať provozovat v takovém stavu. Na její další udržování peníze nemáme,“ říká Macourek. Prostředky k odkoupení a opětovnému zprovoznění nenašly ani okolní obce. Přes pohřební náladu ovšem svitla naděje na další využití bývalé trati. Po železničním náspu by mohla vést neméně krásná cyklostezka. „To je nyní společným cílem všech obcí v regionu, včetně Žďáru. Z propojení Zelené Hory s přibyslavským zámkem by měli užitek všichni,“ hlásá Jan Štefáček.

„Je zde veliká návaznost v celé oblasti cestovního ruchu. V tom je i velká šance na získání prostředků z Evropské unie, která takovéto projekty podporuje,“ pochvaluje si myšlenku přibyslavský místostarosta Michael Omes. Nový úsek by v tomto případě nahradil kolejový svršek. Od Sázavy přes Hamry do Žďáru by musela být vybudována stezka nová, prakticky na zelené louce. „Úsek ze Žďáru do Hamrů se už připravuje. Dokončen bude v příštím roce,“ svěřila se žďárská místostarostka Dagmar Zvěřinová. Přes město až k Zelené Hoře už vedou hned dvě cyklostezky.

Od myšlenky k otevírání nové cyklotrasy místo staré vlečky je ale ještě hodně daleko. Obce se pokusí vypracovat podrobný projekt, který předloží evropským úředníkům k posouzení. Ještě předtím musí společnými silami od společnosti SaZ vykoupit pozemky. „Slíbila nám je za výhodnou cenu,“ tvrdí Štefáček. Finanční náklady na přibližně patnáctikilometrovou trasu se dosud nikdo neodvažuje odhadovat. Zcela jistě půjde o desítky milionů. Celá stezka by měla být vyasfaltována, aby na ni mohly třeba i in-line bruslaři nebo maminky s kočárky. V zimě by měla být oblíbenou trasou běžkařů. „Měla by být využita celoročně,“ říká Zvěřinová.

Stavbu zkomplikují chybějící mostní konstrukce, které SaZ odveze k likvidaci. „Už jsme o tom s představiteli obcí mluvili. Velké a těžké konstrukce nejsou u cyklostezky potřeba. Místo nich tam položíme lehčí můstky z několika trubek,“ prozradil Wolfgang Macourek. Jestliže se záměr podaří, jednalo by se o republikový unikát. Zatím nikde není tak dlouhá stezka určena pouze cyklistům s vyloučením automobilové dopravy. A podle Michaela Omese nikde cyklostezka nevede tak úchvatnou krajinou.

Pokud vše bude podle těch nejoptimističtějších představ, mohla by se cyklotrasa začít budovat za rok a půl. „Letos necháme vypracovat projekt, příští rok podáme žádost. Jestliže bude úspěšná, mohli bychom koncem příštího roku začít stavět,“ věří Jan Štefáček.

Trať Brod - Žďár

Ilustrační obrázekTrať Německý Brod - Moravský Žďár se jako provozní celek do dnešní doby nedochovala. Dnes je větší část zlikvidována; dochoval se pouze jedenáctikilometrový úsek, který byl donedávna sjízdný jen díky existenci železničního vojska a aktivitám Klubu přátel kolejových vozidel. Po zrušení železničního vojska se stala provozovatelem tohoto úseku dráhy firma SOŽ (Stavební obnova železnic), poté přetransformovaná na SaZ (Stroje a zařízení) s areálem v Sázavě u Žďáru nad Sázavou.

Jako celek sloužila dráha dopravě 55 let. Zanikla přeložením nové trati na koridor s lepšími parametry. Provozní úseky postupně mizely, kolejnice byly sneseny, železné mosty sešrotovány a ostatní zařízení bylo demontováno. V roce 1894 povolilo ministerstvo železnic stavbu dráhy Německý Brod - Moravský Žďár. Pro Žďár to bylo vůbec první spojení po kolejích. Stavba byla zahájena roku 1896 a první vlak vyjel na trať již 20.12.1898. Trať se dostala do povědomí po zrušení dopravy až počátkem devadesátých let minulého století, kdy pod hlavičkou SOŽ vznikl Spolek pro obnovu vlečkových historických vozidel. Pravidelnou výletní dopravu zahájil Klub přátel kolejových vozidel v roce 1997. Nejprve jenom na přání či při zvláštních příležitostech, v minulých letech pravidelně o víkendech.

zdroj: Mladá fronta DNES


JnR | 13.6.2007 (10:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Vysočina


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel stoupa  mail  
14.06.2007 (14:58)  
a znovu pro happy, skoro se mi chce učinit Vás non happy:

je to formulační zaonačování.

"Magistrální" trať HB - Brno (dnes trať 250) má a bude mít celostátní význam.

Pro region (nyní dokonce i kraj) Vysočina má menší význam, s výhradou na ní ležících obcí (měst), pokud jde o jejich dálkové spojení navazující na dopravní směr, jehož je 250 součástí.

Rád se někdy, (až zase budu mít v práci hotovo a budu se nudit) seznámím s tím, co zamýšlí vytvořit o trati 250 pan M. Janeba. A budu se kochat pohledy na viadukt u Louček, vzpomínat na první jízdy do Brna, když to táhla fungl nová ES 499.0, i znovuobjevené pohodlí vlaku v klimatizovaných vozech OBB, které tou krásnou krajinou a tratí prosvištěly za hoďku a nestavěly. A snad si někdy vzpomenu na postesk (tehdy průmyslováka), že ÉeSky dostaly takovou nepěknou bednu (kastli), když laminátka byla estetická bomba. (až Taurus je hezčí).

Ne úmyslně, ale asi z hlediska priorit pro mé hobby vláčky, mi na "Jihlavu" v bufferu nezbývá místo.
14.06.2007 (14:55)  
240 po zadrátování - ta jízdní doba je daná taky tím, že brejlovec se udejchá do kopce a jede s rychlíkem krokem.
registrovaný uživatel Precla 
14.06.2007 (14:55)  
Happy Proto ta zaujatost :) Kolik kolejí má 225?
registrovaný uživatel happy 
14.06.2007 (14:52)  
ad Precla: každý týden několikrát.Vysočinu znám ,protože sem tu doma
registrovaný uživatel happy 
14.06.2007 (14:51)  
Takže zlepšit 230 Ko-HB,zlepšit 240 (zlepšit propustnost)a můžou jezdit R Pha-Kol-KH-čá-sns-Hb-ji-ok-tř-nno-Br.Takto by se totiž zvýšil podstatně potenciál pro cestování v této relaci.Prostě rychlé spojení měst.Tak a můžete mě ukamenovat...
registrovaný uživatel Precla 
14.06.2007 (14:50)  
Happy Jel si někdy tratí 225 ?
registrovaný uživatel Precla 
14.06.2007 (14:48)  
Happy Nezapoměl sis odpolední prášky? Tady už přestává sranda..
registrovaný uživatel happy 
14.06.2007 (14:46)  
já ty tratě srovnával z důvodu,že tady někteří argumentují přeplněností a velkým vytížením rychlíků na žďár.potom mě automaticky napadla otázka,že kdyby to bylo tak ve skutečnosti super,jak říkají,tak z této tratě nikdy nezmizly Rožmberk,Junák a jiné plzeňské rychlíky.Toť vše.Potom najednou někdo připusti,že jezdily prázdné.Tak se ptám jak je možné že 66x jezdily prázdné a současné R na 250 jak tady někdo říká jezdí plné.To si asi někdo nevidí do úst....
A ještě ať vás naseru tak podporuji řešení,že R Pha-Br by měly jezdit přes Třebíč (po drátizaci 240),čímž by obsloužily navíc Jihlavu a Třebíč a na 250 bych vedl pouze spěšné vlaky HB-Br,paralerně k rychlíkům..
14.06.2007 (14:41)  
K 250 ještě jedna "maličkost" a tou je grafikon - R z Brna dojíždí za Křižanovem OS a loudá se za ním co návěstidlo dá. Jízdní doba B - ZR je každý rok o minutku delší, náprava je jednoduchá - odjíždět z Brna cca o 10 minut později. Ono skoro 10 minut pří hodinové jízdní době je už znát. Tišnov - ZR by skutečně mohlo jako OS jezdit něco menšího, ale region ZR je skutečné spádovější spíš do Brna než Jihlavy, takže radši hodinový takt ale mimo špičku 2 - 3 vozy s přestupem v Tišnově.
Jsem Jihlavský patriot, ale kraj bez Jindřichohradecka je zmuda a tlak obcí k Brnu ho časem ohryže, že zůstane opravdu jenom Jihlava a 2-3 vesnice. JH patřil k Jihlavě do vytvoření velkých krajů po roce 1960.
S ropnou špičkou a drahým benzinem bude přibývat lidí, co pojedou autem k vlaku a tím do Brna a tím význam OS dopravy poroste - všimněte si aut třeba v Osové Bytýšce.
registrovaný uživatel happy 
14.06.2007 (14:37)  
Tak ještě jednou!! Trať 250 je nezasupitelná v nákladní dopravě,o tom žádná.To že byla trať budována jako koridor na tehdejší dobu je celkem k ničemu.To 241 byla taky hlavní a dnes je to lokálka.Naposledy opakuji,že 250 je v pohodě a že má na svůj význam,který není nijak důležitý z hlediska osobní dopravy,solidní jízdní řád.Co více si přát.A o těch megaplných rychlících bych polemizoval.Zase tak úchvatné to není.Vyjímku tvoří Rychlíky v době,kdy je velký přesun studentů apod.V osobní dopravě má význam pouze jako příměstská trať do Tišnova.a žďár to nevytrhne.Pokud se to někomu nelíbí,tak mu to zoopakuji ještě jednou.
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko