..: Železnici nahradí cyklotrasa. :..

Ilustrační obrázek Vysočina - Stará trať míří do šrotu. Pohřební hostinu již uspořádaly okolní obce více než stoleté železniční trati z Přibyslavi do Sázavy. Na vykoupení historické železnice totiž radnice nemají peníze, a majitel ji rozřeže do šrotu. Je rozhodnuto. Na starou vlečku mezi Přibyslaví a Sázavou už nikdy žádný vlak nevyjede. Svršek malebné trati bude ještě během léta vytrhán a odvezen do sběru.

„Už jsme uspořádali pohřební hostinu,“ konstatoval přibyslavský starosta Jan Štefáček. Právě jeho město bylo hlavním iniciátorem snah o zachování trati. Ovšem bez potřebných peněz nemohla ani Přibyslav ani obce v okolí se zchátralou tratí cokoliv udělat. „Nepodařilo se nám spojit všechny obce kolem trati, většina z nich do nejistého a nákladného projektu nechtěla jít. Nenašli jsme ani žádného silného partnera,“ zklamaně hovoří přibyslavský starosta. Kvůli vysoké finanční náročnosti údržby a modernizace trati v řádech desítek milionů korun nabídku na spolupráci odmítl i Žďár nad Sázavou.

Je konec, všechno kovové zmizí na šrotištích

„Pravděpodobně v létě koleje vytrháme a odvezeme. Spolu s nimi padnou i všechny kovové mosty. Na trati zůstanou jen kamenné a betonové oblouky,“ uvedl Wolfgang Macourek, ředitel společnosti SaZ, která od počátku devadesátých let vlečku vlastní. Z likvidace tratě kroutící se malebným údolím Sázavy je nešťastné celé horní Posázaví. Zejména v posledních letech byla tato atrakce, provozovaná brněnským Klubem přátel kolejových vozidel, velice oblíbenou atrakcí. Železniční nadšenci pořádali hlavně pro děti dobrodružné výlety, při nichž docházelo k přepadení vlaku indiány nebo vojenskými partyzány. Několikrát byla jedenáctikilometrová trať využita i k natáčení filmů.

PřibyslavS jejím zánikem se ale i provozovatelé postupně smířili. „Jde o to, že vlastník je zodpovědný za stav trati a její technický stav nutí investovat,“ je si vědom Jiří Kotas z Klubu kolejových vozidel. „Pod hrozbou milionových pokut si nemůžeme dovolit trať provozovat v takovém stavu. Na její další udržování peníze nemáme,“ říká Macourek. Prostředky k odkoupení a opětovnému zprovoznění nenašly ani okolní obce. Přes pohřební náladu ovšem svitla naděje na další využití bývalé trati. Po železničním náspu by mohla vést neméně krásná cyklostezka. „To je nyní společným cílem všech obcí v regionu, včetně Žďáru. Z propojení Zelené Hory s přibyslavským zámkem by měli užitek všichni,“ hlásá Jan Štefáček.

„Je zde veliká návaznost v celé oblasti cestovního ruchu. V tom je i velká šance na získání prostředků z Evropské unie, která takovéto projekty podporuje,“ pochvaluje si myšlenku přibyslavský místostarosta Michael Omes. Nový úsek by v tomto případě nahradil kolejový svršek. Od Sázavy přes Hamry do Žďáru by musela být vybudována stezka nová, prakticky na zelené louce. „Úsek ze Žďáru do Hamrů se už připravuje. Dokončen bude v příštím roce,“ svěřila se žďárská místostarostka Dagmar Zvěřinová. Přes město až k Zelené Hoře už vedou hned dvě cyklostezky.

Od myšlenky k otevírání nové cyklotrasy místo staré vlečky je ale ještě hodně daleko. Obce se pokusí vypracovat podrobný projekt, který předloží evropským úředníkům k posouzení. Ještě předtím musí společnými silami od společnosti SaZ vykoupit pozemky. „Slíbila nám je za výhodnou cenu,“ tvrdí Štefáček. Finanční náklady na přibližně patnáctikilometrovou trasu se dosud nikdo neodvažuje odhadovat. Zcela jistě půjde o desítky milionů. Celá stezka by měla být vyasfaltována, aby na ni mohly třeba i in-line bruslaři nebo maminky s kočárky. V zimě by měla být oblíbenou trasou běžkařů. „Měla by být využita celoročně,“ říká Zvěřinová.

Stavbu zkomplikují chybějící mostní konstrukce, které SaZ odveze k likvidaci. „Už jsme o tom s představiteli obcí mluvili. Velké a těžké konstrukce nejsou u cyklostezky potřeba. Místo nich tam položíme lehčí můstky z několika trubek,“ prozradil Wolfgang Macourek. Jestliže se záměr podaří, jednalo by se o republikový unikát. Zatím nikde není tak dlouhá stezka určena pouze cyklistům s vyloučením automobilové dopravy. A podle Michaela Omese nikde cyklostezka nevede tak úchvatnou krajinou.

Pokud vše bude podle těch nejoptimističtějších představ, mohla by se cyklotrasa začít budovat za rok a půl. „Letos necháme vypracovat projekt, příští rok podáme žádost. Jestliže bude úspěšná, mohli bychom koncem příštího roku začít stavět,“ věří Jan Štefáček.

Trať Brod - Žďár

Ilustrační obrázekTrať Německý Brod - Moravský Žďár se jako provozní celek do dnešní doby nedochovala. Dnes je větší část zlikvidována; dochoval se pouze jedenáctikilometrový úsek, který byl donedávna sjízdný jen díky existenci železničního vojska a aktivitám Klubu přátel kolejových vozidel. Po zrušení železničního vojska se stala provozovatelem tohoto úseku dráhy firma SOŽ (Stavební obnova železnic), poté přetransformovaná na SaZ (Stroje a zařízení) s areálem v Sázavě u Žďáru nad Sázavou.

Jako celek sloužila dráha dopravě 55 let. Zanikla přeložením nové trati na koridor s lepšími parametry. Provozní úseky postupně mizely, kolejnice byly sneseny, železné mosty sešrotovány a ostatní zařízení bylo demontováno. V roce 1894 povolilo ministerstvo železnic stavbu dráhy Německý Brod - Moravský Žďár. Pro Žďár to bylo vůbec první spojení po kolejích. Stavba byla zahájena roku 1896 a první vlak vyjel na trať již 20.12.1898. Trať se dostala do povědomí po zrušení dopravy až počátkem devadesátých let minulého století, kdy pod hlavičkou SOŽ vznikl Spolek pro obnovu vlečkových historických vozidel. Pravidelnou výletní dopravu zahájil Klub přátel kolejových vozidel v roce 1997. Nejprve jenom na přání či při zvláštních příležitostech, v minulých letech pravidelně o víkendech.

zdroj: Mladá fronta DNES


JnR | 13.6.2007 (10:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Vysočina


  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel heme 
13.06.2007 (14:04)  
Mám to 9km, neříkám, že ten nápad cyklostezky je špatný a pomalu s ním začínám souhlasit, ovšem naruší to rázně krajinu a historii. Až to budou šrotit, budu dělat opravdu podrobnou fotodokumentaci. Jen by mě zajímala ta hostina - už byla, bude nebo jak to vlastně je...?
registrovaný uživatel Legie 
13.06.2007 (13:56)  
Likvidace už začala, viz k-report sekce Zrušené tratě...
registrovaný uživatel waszyn 
13.06.2007 (13:52)  
tom:
tak ty slapaci drezinky jsou super, na netu neco o nich napr zde: www.dreziny.cz
jen se obavam ze tato zminovana trat je k tomuto ucelu naprosto nevhodna. u nas ma sanci se neco takoveho uzivit pouze v oblastech se silnym turistickym ruchem ci blizko prahy. pac je to docela draha sranda. na vysocinu by za tim asi nikdo nejezdil. a navic v zemi zaslibene sberacu kovu? to by bylo treba postavit v noci na kazdem kilometru 5 hlidacu:(
cili zruseni je ac sice smutny, tak nevyhnutelny fakt. kdyz by se to nezrusilo ofiko, tak to zrusi stejne oni sberaci.. takhle z toho aspon ta firma ziska Kc za zelezo..
ale tak kdo chce tak si muze vyrazit vyzkouset do nemecka, je to fakt skvele.
13.06.2007 (13:41)  
to Precla: Bohužel, dneska se moc na melancholii a malebné prostředí nehraje...Nevyplatí se to? Zrušit! ( I když to někdy trhá srdce...)
registrovaný uživatel Precla 
13.06.2007 (13:28)  
Já nevím čemu se divíte? Kdysi to byla hlaví trať, po které se proháněli vlaky kategorie IC a EC do z Brna do Prahy. ( vlaky jako je Hungaria, Vindobona) Ikdyž už se z těch velkých jmen po ní prohání jen Pannonia, pořád si myslím, že trať 250 není jen památkou na doby, kdy se po ní jezdilo.. Pořád je to dobrá trať, po který něco jezdí. Většina lidí vidí jen koridory, proto nechává zaniknout melancholickým lokálkám a tratím, jako je právě 250-tka v takovém malebném prostředí.
13.06.2007 (12:12)  
Jo, oznaceni koridor pro tu lochnesku me taky pobavilo... :)
registrovaný uživatel JnR 
13.06.2007 (12:11)  
registrovaný uživatel Tom  mail  
13.06.2007 (11:00)  
Škoda že se nedalo udělat z toho jako někde v Německu nebo kde,že tam jezdí po kolejích na těch šlapacích drezínkách..možná něco podobného existuje ještě i na Moravě.....
13.06.2007 (10:30)  
SOŽ (Stavební obnova železnic)=odvést koleje do sběru.To jsme to dopracovali.To bude spolek homlesáků-každý kg železa dobrej.
Jiří Kotas: tak je pak jasný proč všechno dostává do vínku arch.Patrik Kotas.
Trať Brod - Žďár:Zanikla přeložením nové trati na koridor s lepšími parametry.Jo a kde je ten koridor???
Závěr:asi nakonec jo co se dá jinýho dělat.
  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko