Praha - Vláda, ač to slíbila, nerozděluje státní finance rovnoměrně mezi železnici a silnice. Ministerstvo dopravy to komentuje tím, že u nás máme již železniční síť kvalitní, protože se na ní pracuje už od devadesátých let. „Naše země potřebuje více kilometrů dálnic,“ říká tiskový mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Na stavby silnic a dálnic má jít letos až šedesát procent peněz, určených na infrastrukturu. Železnici zbývá pouze čtyřicet procent.
Současný postoj ministerstva je v rozporu nejen s koaliční smlouvou, ale i s politikou Evropské unie, která má na investice do dopravy v Česku poskytnout v budoucnu až 100 miliard korun. Například regionální rozvojový fond EU garantuje, že mezi silnice a železnici dělí peníze rovným dílem. Se stanoviskem ministerstva nesouhlasí mnoho odborníků. Zatím nejsou zmodernizované koridory z Prahy do Plzně, Karlových Varů či do Českých Budějovic. Tyto železniční cesty naprosto nemohou konkurovat rychlostním silnicím.
Nejvíce stát škrtal na regionálních tratích. Zelení, kteří rovnocennou podporu železnic prosadili do trojkoaliční smlouvy, chtějí, aby železniční doprava byla konkurenceschopná a považuje ji za dopravu budoucnosti. „Pokud by se ukázalo, že tato čísla o zvýhodnění silniční dopravy jsou pravdivá, bude se o tom ve vládě jednat,“ řekl místopředseda zelených Ondřej Liška.
zdroj: Deník
| 21.6.2007 (0:00)
Navíc jsi tak nějak pominul, že ČD mezi Horní a Dolní nejezdí "zadarmo" z dobré vůle, ale pobírají dotace.
Možná by mohlo vedení ČD zajít na exkurzi ke žluté konkurenci a nenápadně mezi řečí se zeptat, kde vzali peníze na žluté autobusy... :)
v "demokracii" se nic lepšího dít nebude, protože lidi jsou od přirození hajzli a dělají to, co je pro ně výhodný a ne co je výhodný pro společnost, takže se těším až tady bude nějaká osvícená diktatura a pak se třeba některý věci pohnou lepším směrem...nemusíte mě brát vážně, ale vážně míněný to je...
Stat (at uz sam nebo s pomoci investora) postavi silnici nebo dalnici, po ni si pak jezdi dopravci - busy, nakladaky,... v neposledni rade take my, ale ti stavby silnic nezaplati, mozna tak jeste udrzbu, pomoci mita a znamek a vsicni si vesele vydelavaji. Nicmene samotnou stavbu zaplati stat.
U zeleznice je to trochu jinak. Stat postavi zeleznici, on jich teda uz tak moc nestavi, ale naklady na rekonstrukce jsou tez hodne vysoke, a po nich se prohaneji vlaky, osobni a nakladni. CD Cargo bych postavil do role zlutych autobusu, je to komercni firma, tak at si kupuje vagony, lokomotivy, plati udrzbu, ale z toho, co necha SZDC za moznost pouzivani koleji, je asi tak malo, jako necha ten samy zluty autobus ve statni pokladne. Tu udrzbu to sice mozna draham taky zaplati, ale pak vyvstava otazka, kde se vemou penize pro CD na nove a rekonstruovane vagony? Je to zase statni firma, ovsem bez vetsich prijmu - nemysli si snad nekdo, ze na jizdenkach se da vydelat, takze stat zase musi sahnout do sve derave kapsy a vytlacit nejakou korunu, problem je v tom, ze se mu nechce, jenze si zapomina uvedemovat, ze kdyz se bude snazit, tak k te jeho korune prida druhou nekdo jiny. Ale tohle asi nebude trvat donekonecna. Stat nemusi panu Jancurovi kupovat autobusy, ale nechce kuvat ani vlaky.
Ponauceni? Statu vyhovuje, velmi zjednodusene receno, platit jen "jednou".
Jenze doprava po zeleznici bude vzdycky pro statni kasu drazsi, pokud si neuvedomi, ze se na ni da vydelat i jinak. Nebo treba v Rkousku nakladaji ty navesy do vlaku jen pro srandu? Myslim, ze to urcite neni jen z ekologickych duvodu. Kdyby to bylo 3x drazsi, tak by to asi nedelali - i kdyz elektrinu si radeji koupi, nez aby si postavili jednu usmudlanou elektrarnu.
To opravdu neexistuje studie, kolik kamiunu cestuje odkud kam? A toho se neda vyuzit?
Ja uz ziju 25 let u jedne z nejrusnejsich silnic v republice, a muzu Vam rict, ze tech kamionu je cimdal vic, a uz me to pekne ser...
Pokud za novy auto zaplatim pul milionu a za rohliku korunu pade, takze jsem pekare osidil? Asi ne...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










