Praha - Vláda, ač to slíbila, nerozděluje státní finance rovnoměrně mezi železnici a silnice. Ministerstvo dopravy to komentuje tím, že u nás máme již železniční síť kvalitní, protože se na ní pracuje už od devadesátých let. „Naše země potřebuje více kilometrů dálnic,“ říká tiskový mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Na stavby silnic a dálnic má jít letos až šedesát procent peněz, určených na infrastrukturu. Železnici zbývá pouze čtyřicet procent.
Současný postoj ministerstva je v rozporu nejen s koaliční smlouvou, ale i s politikou Evropské unie, která má na investice do dopravy v Česku poskytnout v budoucnu až 100 miliard korun. Například regionální rozvojový fond EU garantuje, že mezi silnice a železnici dělí peníze rovným dílem. Se stanoviskem ministerstva nesouhlasí mnoho odborníků. Zatím nejsou zmodernizované koridory z Prahy do Plzně, Karlových Varů či do Českých Budějovic. Tyto železniční cesty naprosto nemohou konkurovat rychlostním silnicím.
Nejvíce stát škrtal na regionálních tratích. Zelení, kteří rovnocennou podporu železnic prosadili do trojkoaliční smlouvy, chtějí, aby železniční doprava byla konkurenceschopná a považuje ji za dopravu budoucnosti. „Pokud by se ukázalo, že tato čísla o zvýhodnění silniční dopravy jsou pravdivá, bude se o tom ve vládě jednat,“ řekl místopředseda zelených Ondřej Liška.
zdroj: Deník
| 21.6.2007 (0:00)
probem mozna bude v tom, ze zeleznice neumi s temi penezi hospodarit a utraci nemistne castky za "udrzbu" a provoz nepotrebnych zarizeni (obrovska nevyuzita kolejiste, nevyuzite budovy, andmerny pocet zamestnancu - hmm pardon, vlastne odboraru...)
část lokálek by se asi měla uzavřít, pokud s nimi nikdo nejezdí, mají špatné trasování a není peněz na opravy tak je ty peníze asi lepší vrazit do funkčních hlavních tratí
jinak si myslím, že poměr 60:40, pokud je pravdivý, je pro železnici velmi příznivý
Jinak úsměvná je věta o tom, že se na železnici pracuje od 90tých let. Dálniční síť už budujeme od šedesátých let a VRT, které jsou konkurencí dálnici, jsou ve fázi vizí několika jedinců. Opravy koridorů jsou srovnatelné s opravami silnic I. tříd a to ještě bez staveb obchvatů. A na regionální tratě (srovnatelné s krajskými silnicemi, ale financované státem) se od devadesátých let nešáhlo!!!
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.










