..: ČD chybějí peníze na nákup nových vlakových souprav :..

Ilustrační obrázek
autor: DuhyPraha - České dráhy nemají dostatek peněz na nákup nových vozů a lokomotiv. Do roku 2020 by na zajištění standardu cestování potřebovaly nejméně 96 miliard korun, ze státního rozpočtu a z evropských fondů přitom mohou získat jen zlomek této částky. ČD proto zvažují další možnosti financování, například zvýšení příspěvků vybíraných od krajů na zajištění dopravní obslužnosti, shodli se na veletrhu Czech Raildays v Ostravě zástupci ministerstva dopravy a ČD.

"Vozový park ČD je v průměru starý 27 let. Takže je jasné, že těch 96 miliard korun je jen taková krizová varianta, v podstatě na udržení současného standardu," uvádí náměstek ministra dopravy Petr Šlegr. Dosud stát investoval do obnovy vozidlového parku ročně asi 400 milionů korun, tato částka by se měla od roku 2009 zvýšit na dvojnásobek. Dalších 7 miliard mohou ČD získat v aktuálním rozpočtovém období ze zdrojů EU, ale to nebude zdaleka stačit. Jednou z možností jak peníze na obnovu získat je například uzavření dlouhodobých smluv s kraji na zajištění dopravní obslužnosti v regionech, které by zvýšily příspěvek krajů ze současných přibližně 50 korun až na 80 korun za kilometr. "Byl by to logický krok. ČD jsou jedny z mála železničních dopravců v Evropě, které si neúčtují 5% přirážku na obnovu vozidlového parku," říká náměstek generálního ředitele ČD Jiří Kolář.

Kraje s tímto krokem nesouhlasí, nelíbí se jim ani některé akční jízdenky ČD. "Do budoucna si to musíme pohlídat. Nemůže se přece stát, že budeme dotovat ztrátu drah a oni budou poskytovat další a další slevy," uvádí náměstek moravskoslezského hejtmana Pavol Lukša. Moravskoslezský kraj dává ČD na zajištění dopravní obslužnosti ročně kolem půl miliardy korun. ČD vykázaly v prvním čtvrtletí zisk téměř 15 milionů korun, loni ve stejném období přitom hospodařily se ztrátou 240 milionů. Za celý rok firma očekává zisk 50 milionů korun. Pokud se plán podaří naplnit, půjde o vůbec první zisk od vzniku ČD v roce 1993.

Podle odborníků chybí české železniční dopravě kromě peněz také lepší koordinovanost, která by mohla přinést úspory. Projevuje se například tím, že SŽDC zmodernizuje některou z regionálních tratí a kraj pak začne zvažovat, že železniční dopravu na tomto úseku již nebude podporovat.

zdroj: Deník


Adys Poslat mail autorovi | 21.6.2007 (17:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Vozidla

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
22.06.2007 (9:16)  
happy: tak zrovna na té J. Moravě chce kraj zrušit asi 5 tratí, což není málo. A jinde by se našli možná další příklady. MB-Jemnice je jedním z nich. Můžu se zeptat, proč je vlak dostupnější než autobus? Jak si to myslel??
22.06.2007 (6:23)  
adame a ty máš asi ty mozky dva že?
dopisovateľ alebo člen ŽP Adam  mail  
21.06.2007 (23:51)  
ondřej: Jsi nám přišel ukázat, jak bohatou máš slovní zásobu a jaké prázdno jest tam, kde normální člověk má uložený mozek?
21.06.2007 (23:29)  
trat 323 ta je zkurvená totálně jel jsem do ostravy z veřovic a přesedal jsem ve frydlantě do ktereho mně dovezla 810-ka a pak brejlovcem kdysi tady jezdili jenom brejlovci z kojetína až do ostravy hl.n ale ne my to musíme rozmrdat na ostrava valmez
21.06.2007 (23:24)  
přesně kvalitní jízdní řád at vlaky na sebe navazují a at nepřesedáš
registrovaný užívateľ happy 
21.06.2007 (23:12)  
Zajímalo by mě třeba,které lokálky máte na mysli?? Uveďte nějaký příklad... Momentálně mě nenapadá ani jedna trať z jižní poloviny naší země,kterou kdybychom zavřely, bylo by to přínosem.prostě není.Pokud i na lokálce či regionálce (lokálka je pro mě třeba Morbu-Jemnice,regionálka je pro mě např Slavonická).Pokud udělám kvalitní jízdní řád a nasadím něco pohodlnějšího než 810,potom se cestující najdou.Vlak je prostě dostupnější než autobus.To má obrovský význam třeba pro turismus...
21.06.2007 (22:48)  
happy: ano, i já jsem pro zavedení mýta na všech silnicích, ale na rozdíl od jiných si příliš nemyslím, že to povede k výraznému přesunu na železnici...
A jestli považuješ jiný názor za provokaci, tak je to velmi smutné. Ano železnice potřebuje státní pomoc, s tím souhlasím, ale je třeba zvažovat, kde to k něčemu je. Dotovat nevýkonné lokálky, jejichž význam je stejný, jako význam silnic 3. třídy je dle mého nesmysl...
registrovaný užívateľ happy 
21.06.2007 (22:40)  
ad matese 111.toto je železniční forum a pokud chceš provokovat,tak prosím někde jinde.Železnice je natolik specifická,že se prostě bez pomoci státu neobejde!!!To že se metro bez pomoci magistrátu neuživí,to ví i malé dítě.Proto bych pro lepší rozložení zavedl mýto na všech silnicích,protože stát taky buduje silnice a nikoho nezajímá návratnost.Tak nevím,proč by tomu u čd mělo býti jinak
registrovaný užívateľ M 
21.06.2007 (22:36)  
ondreji, jdi do toho, ukaz jim... Italie je fakt skvelej priklad, jak vsechno funguje, 1-0 pro tebe:-))
registrovaný užívateľ M 
21.06.2007 (22:34)  
Seath - jasne, komunisti muzou aji za to, ze v sedmdesatych letech semtam prselo...

Co se mi na te zprave "libi" je tohle - je vyberove rizeni. CD ostatni uchazece prevalcuje cenou. Ostatni uchazeci si vagonky musi poridit za "sve", CD ale rekne "state, plat"...
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2025 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko