..: ČD chybějí peníze na nákup nových vlakových souprav :..

Ilustrační obrázek
autor: DuhyPraha - České dráhy nemají dostatek peněz na nákup nových vozů a lokomotiv. Do roku 2020 by na zajištění standardu cestování potřebovaly nejméně 96 miliard korun, ze státního rozpočtu a z evropských fondů přitom mohou získat jen zlomek této částky. ČD proto zvažují další možnosti financování, například zvýšení příspěvků vybíraných od krajů na zajištění dopravní obslužnosti, shodli se na veletrhu Czech Raildays v Ostravě zástupci ministerstva dopravy a ČD.

"Vozový park ČD je v průměru starý 27 let. Takže je jasné, že těch 96 miliard korun je jen taková krizová varianta, v podstatě na udržení současného standardu," uvádí náměstek ministra dopravy Petr Šlegr. Dosud stát investoval do obnovy vozidlového parku ročně asi 400 milionů korun, tato částka by se měla od roku 2009 zvýšit na dvojnásobek. Dalších 7 miliard mohou ČD získat v aktuálním rozpočtovém období ze zdrojů EU, ale to nebude zdaleka stačit. Jednou z možností jak peníze na obnovu získat je například uzavření dlouhodobých smluv s kraji na zajištění dopravní obslužnosti v regionech, které by zvýšily příspěvek krajů ze současných přibližně 50 korun až na 80 korun za kilometr. "Byl by to logický krok. ČD jsou jedny z mála železničních dopravců v Evropě, které si neúčtují 5% přirážku na obnovu vozidlového parku," říká náměstek generálního ředitele ČD Jiří Kolář.

Kraje s tímto krokem nesouhlasí, nelíbí se jim ani některé akční jízdenky ČD. "Do budoucna si to musíme pohlídat. Nemůže se přece stát, že budeme dotovat ztrátu drah a oni budou poskytovat další a další slevy," uvádí náměstek moravskoslezského hejtmana Pavol Lukša. Moravskoslezský kraj dává ČD na zajištění dopravní obslužnosti ročně kolem půl miliardy korun. ČD vykázaly v prvním čtvrtletí zisk téměř 15 milionů korun, loni ve stejném období přitom hospodařily se ztrátou 240 milionů. Za celý rok firma očekává zisk 50 milionů korun. Pokud se plán podaří naplnit, půjde o vůbec první zisk od vzniku ČD v roce 1993.

Podle odborníků chybí české železniční dopravě kromě peněz také lepší koordinovanost, která by mohla přinést úspory. Projevuje se například tím, že SŽDC zmodernizuje některou z regionálních tratí a kraj pak začne zvažovat, že železniční dopravu na tomto úseku již nebude podporovat.

zdroj: Deník


Adys Poslat mail autorovi | 21.6.2007 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
21.06.2007 (20:54)  
TAk ty slevy také trochu nechápu, proč se krajům nezdají... Jízdenky Regionet dle mého názoru nejsou vůbec výhodné. To kdyby zrušili ČD Z-Karty a jízdné v této ceně měli všichni, pak by teprve došlo ke zvýšení množství zákazniků. Současné množství slev ale zákazníky nepřiláká, protože se v nich už přestávají orientovat. Každý nemá spoustu času na to, aby hledal po netu co je nejvýhodnější a z vlastní zkušenosti vím, že pokladní nejvýhodnější jízdenku u pokladny nevydá...
Další možností jsou IDS, v nichž pak stojí jízdenka podobně jako u ČD bez Z-karty....
registrovaný uživatel Vampir  mail  
21.06.2007 (20:44)  
Ty kraje to s těmi slevami vidí jako Hurvínek válku,když těsně po revoluci nebyly žádné slevy a ČSD a hned potom ČD měli obrovský odliv zákazníků.A ten letošní ČDéčkový plus jen jen ze slev.
21.06.2007 (20:20)  
Proč nejsou-aspoň se o nich nikde nepíše-problémy s železnicí ve Francii?Proč tam jezdí TGV a jejich síť se stále rozvíjí?Myslím že se to dá vystihnout jednou zkratkou-SNCF.Všechno,co se děje na železnici má v rukách stát,objednává i financuje dopravu i infrastrukturu a funguje to.Pár soukromých dopravců tiše živoří na okrajových tratích,nikdo je necpe dopředu a nedává jim speciální úlevy.
A co se týká slev:tak jako hypermarket zlevní zboží,aby se prodalo a měl výdělek tak ČD poskytují slevy,aby přitáhli cestující do vlaků a měly z toho profit.
21.06.2007 (19:47)  
Stejně to nechápu. Došlo již k několika výběrovým řízením na zajištění obslužnosti na některých tratích. ČD podaly nabídku a nyní podle ní jezdí. Cena v nabídce byla srovnatelná s cenami, za které platí kraje resp. Ministerstvo dopravy provoz na jiných tratích. Divím se, jak tohle může z Českých drah někdo vypustit. Tak ať zvýší ceny... Proč jenom vyhrožují? To se bojí, že ztratí současný monopol? ČD jsou asi jedinej podnik, který nabízí své služby pod cenou a ještě se tím chlubí. Přece tak veliký podnik jako ČD musí mít velkou vyjednávací sílu, tak ať vyjednávají...
A k tomu srovnání Šumavy a Prahy... Domnívám se, že kdyby bylo vypsáno výběrové řízení, že nižší nabídky budou spíše v oblasti Prahy. Jedna věc je totiž vůz, který bude nasazen, ale druhou věcí jsou přece tržby. A při vší úctě jsou u Prahy větší.
V současné době bývají 471 kolem Prahy ve špičce nacpané. to si ty vlaky na sebe i přesto nevydělají?? Kolik by tam muselo jezdit lidí, aby byly výdělečné?
Domnívám se, že jestli jezdí někde ČD pod cenou, tak jsou to lokálky. Jednoduše je tu oprávněná obava ČD, že když zde zvýší svoji cenu, kraje zde dopravu přestanou objednávat. Naproti tomu na koridorech, tato obava není...
registrovaný uživatel Sova 
21.06.2007 (19:20)  
Já bych to udělal jednoduše
50Kč by bylo za zajištění dopravy,to by bylo tím co by dráhy splašily,v překladu nejspíš 810
Pokud by chtěli Regionovu tak by si ji zaplatili...
Pokud by chtěli City Elefanta tak by si ho zaplatili...
Jinak by šance,že dostanou něco lepšího než to co mají byla tak 0,1%
registrovaný uživatel Tom  mail  
21.06.2007 (19:15)  
Možná to dopadne tak, že díky krajům se budou rušit některé slevy....moc díky...je to hrůza..
registrovaný uživatel Sova 
21.06.2007 (19:09)  
a co je dál nového?
happy:
Podle mě je Regionnova super,sám jsem s ní jel do Zlína z Otrokovic a zpět,je to super stroj.Nebo je lepší nakoupit tak ja nevim třeba 10 třeba těch co maj slováci těch GTW2/6(alias řada 840) a zbytek dopravovat v 810?
Krom toho 814 a 471 se srovnávat nedá,protože 471 není diesel...
registrovaný uživatel happy 
21.06.2007 (18:48)  
400 mili je fakt hodně málo.To je tak na dva cityfanty.A víte,co mě udivuje??Oni prostě řeknou 80 kč a mě zajímá,kde se ty čísla berou!!Protože nelze do jednoho pytle hodit šumavsku lokálku s 814 a pražskou příměstskou s 471!!Vždyť ty náklady jsou úplně někde jinde!!Nevím,proč by zbytek republiky měl doplácet na pražskou příměstskou a sám si jezdit v reko regíně za pár šupů!!Chtělo by do toho ancáblu kopnout..
registrovaný uživatel oliva  mail  
21.06.2007 (18:31)  
správně to má být 400 milionu, už jsem podobnou zprávičku psal viz: http://www.zelpage.cz/admin/news.php?zobraz=4349
registrovaný uživatel happy 
21.06.2007 (18:25)  
no vzhledem k tomu,že kraje penězi neoplývají,tak nejspíše utnou provoz na fůře tratí (efekt alá Slovensko).A zbytek nějak pokryjí.Taková vysočina dá prostě balík peněz,který bude stejný,ať to bude za 50kč nebo za 80kč/km ,takže to bude znamenat jednoznačně zhoršení jř.Stále zde nevidím řešení rekonstrukcí vozového parku na státem dotovaných linkách!!Teď už bude neúnosné,aby čd nasazovaly jednotky z krajských peněz na rychlíky!!
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko