..: ČD chybějí peníze na nákup nových vlakových souprav :..

Ilustrační obrázek
autor: DuhyPraha - České dráhy nemají dostatek peněz na nákup nových vozů a lokomotiv. Do roku 2020 by na zajištění standardu cestování potřebovaly nejméně 96 miliard korun, ze státního rozpočtu a z evropských fondů přitom mohou získat jen zlomek této částky. ČD proto zvažují další možnosti financování, například zvýšení příspěvků vybíraných od krajů na zajištění dopravní obslužnosti, shodli se na veletrhu Czech Raildays v Ostravě zástupci ministerstva dopravy a ČD.

"Vozový park ČD je v průměru starý 27 let. Takže je jasné, že těch 96 miliard korun je jen taková krizová varianta, v podstatě na udržení současného standardu," uvádí náměstek ministra dopravy Petr Šlegr. Dosud stát investoval do obnovy vozidlového parku ročně asi 400 milionů korun, tato částka by se měla od roku 2009 zvýšit na dvojnásobek. Dalších 7 miliard mohou ČD získat v aktuálním rozpočtovém období ze zdrojů EU, ale to nebude zdaleka stačit. Jednou z možností jak peníze na obnovu získat je například uzavření dlouhodobých smluv s kraji na zajištění dopravní obslužnosti v regionech, které by zvýšily příspěvek krajů ze současných přibližně 50 korun až na 80 korun za kilometr. "Byl by to logický krok. ČD jsou jedny z mála železničních dopravců v Evropě, které si neúčtují 5% přirážku na obnovu vozidlového parku," říká náměstek generálního ředitele ČD Jiří Kolář.

Kraje s tímto krokem nesouhlasí, nelíbí se jim ani některé akční jízdenky ČD. "Do budoucna si to musíme pohlídat. Nemůže se přece stát, že budeme dotovat ztrátu drah a oni budou poskytovat další a další slevy," uvádí náměstek moravskoslezského hejtmana Pavol Lukša. Moravskoslezský kraj dává ČD na zajištění dopravní obslužnosti ročně kolem půl miliardy korun. ČD vykázaly v prvním čtvrtletí zisk téměř 15 milionů korun, loni ve stejném období přitom hospodařily se ztrátou 240 milionů. Za celý rok firma očekává zisk 50 milionů korun. Pokud se plán podaří naplnit, půjde o vůbec první zisk od vzniku ČD v roce 1993.

Podle odborníků chybí české železniční dopravě kromě peněz také lepší koordinovanost, která by mohla přinést úspory. Projevuje se například tím, že SŽDC zmodernizuje některou z regionálních tratí a kraj pak začne zvažovat, že železniční dopravu na tomto úseku již nebude podporovat.

zdroj: Deník


Adys Poslat mail autorovi | 21.6.2007 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
21.06.2007 (22:34)  
Ondřej: Hlavně že na zrušených tratích byla vysoká poptávka po nákladní dopravě... A peněz jde do železnice dost
21.06.2007 (22:31)  
v itálii to funguje jednoduše kamiony se naloží na vlak a vyřešeno u nás to nejde do silnic pěníze cpou horem dolem kokoti . a trtě se ruší další pičovina já jim zruším autobusy zasrané a bude
21.06.2007 (22:28)  
a zeleznice ziskova byt muze, pokud se zavede mytne na silnicich, ktere bude odrazet uplne ekonomicke naklady automobilismu, od stavby silnic po zdravotni dopady.

Tak tohle považuji za čirou spekulaci, kterou nikdo nikdy nedokázal a ani dokázat nemůže... A říci, že něco může být ziskové, když se o to postará stát je takové zvláštní.

Navíc pokud se nemýlím, tak nákladní doprava je zisková i dnes. Navíc kamiony jsou pro firmy výhodnější ani ne tak kvůli ceně jako spíše kvůli rychlosti a vyšší operativnosti.

A ještě jedna věc. Když zmizí ze silnic všechny kamiony, lidé přestanou cestovat vlakem a začnou cestovat více v automobilech. Alespoň u větších měst typu Praha, Brno, kde dnes cestuje velké procento cestujících...
21.06.2007 (22:20)  
nasoska: "rejpance" tohoto typu si nech na schuzi vaseho poulicniho vyboru. po tom, co komuniste v teto zemi provedli, muze komunisty, byt jen neprimo, velebit jen idiot.

v 90. letech byl docela velky chaos nejen na zeleznici, ty prachy jednoduse nebyly. hledal bych blizsi souvislost s predchazejicim obdobim.

a zeleznice ziskova byt muze, pokud se zavede mytne na silnicich, ktere bude odrazet uplne ekonomicke naklady automobilismu, od stavby silnic po zdravotni dopady.
21.06.2007 (22:15)  
Vampir: Nějak nerozumím, co tím chceš říct...
registrovaný uživatel Vampir  mail  
21.06.2007 (22:12)  
mates11:A co ty bys raději chtěl hledat jestli 80Kč nebo 90Kč nebo natvrdo kilo
registrovaný uživatel Ninja  mail  
21.06.2007 (21:49)  
TOMUHLE ŘIKÁTE AKTUALITA :-D Už ten nadpis, to přece každý ví že nemaj prachy... jinak zajímavé, průměrný věk jsem doteď nevěděl. A teď nevim jestli mam radost že už ho vim nebo ne...
21.06.2007 (21:38)  
Malej rejpanec - největší rozvoj TGV ve Francii byl v době, kdy byl ministrem dopravy komunista.
Dráhu zachrání v našich podmínkách až ropná špička díky tomu, že většina objemu jezdí na elektřinu z Temelína. Liberalizace není všelék, co funguje díky několika fandům na JHMD nemusí fungovat za situace, kdy provozovatel bude chtít mít co největší zisk, odkazuju na už tady zmíněnou diskusi na Blistech - http://www.blisty.cz/ (zkušenosti z GB).
Stav vozového parku je důsledek jeho neobnovování v 90 letech (ministr Stráský: dráhu necháme pomalu vyjezdit), totéž platí s výjimkou koridorů o kolejích. To že železnice není na zisk pochopili už za c.k. mocnářství - soukromé nakonec zůstaly jen některé lokálky.
21.06.2007 (21:36)  
Vousáč: Pochop, že hypermarkety to zboží nenakupují za státní peníze, kdežto Dráhy jsou dotované!

Mimochodem, v té Francii jsou teď s rozhodovaním svého státu tak spokojeni, že si zvolili pravici...
21.06.2007 (21:19)  
to Vousac: Nejak nechapu duvod toho co jste psal. U nas take koleje vlastni stat a CD take, tudiz je to stejne. Nechapu rovnez pzonamku o ulevach pro soukromniky. Jake ulevy u nas maji? A pokud nemaji, proc je zminujete? Chtelo by to asi trosku vedet neco tom k cemu se snazite vyjadrovat.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko