Praha - České dráhy nemají dostatek peněz na nákup nových vozů a lokomotiv. Do roku 2020 by na zajištění standardu cestování potřebovaly nejméně 96 miliard korun, ze státního rozpočtu a z evropských fondů přitom mohou získat jen zlomek této částky.
ČD proto zvažují další možnosti financování, například zvýšení příspěvků vybíraných od krajů na zajištění dopravní obslužnosti, shodli se na veletrhu Czech Raildays v Ostravě zástupci ministerstva dopravy a ČD.
Kraje s tímto krokem nesouhlasí, nelíbí se jim ani některé akční jízdenky ČD. "Do budoucna si to musíme pohlídat. Nemůže se přece stát, že budeme dotovat ztrátu drah a oni budou poskytovat další a další slevy," uvádí náměstek moravskoslezského hejtmana Pavol Lukša. Moravskoslezský kraj dává ČD na zajištění dopravní obslužnosti ročně kolem půl miliardy korun. ČD vykázaly v prvním čtvrtletí zisk téměř 15 milionů korun, loni ve stejném období přitom hospodařily se ztrátou 240 milionů. Za celý rok firma očekává zisk 50 milionů korun. Pokud se plán podaří naplnit, půjde o vůbec první zisk od vzniku ČD v roce 1993.
Podle odborníků chybí české železniční dopravě kromě peněz také lepší koordinovanost, která by mohla přinést úspory. Projevuje se například tím, že SŽDC zmodernizuje některou z regionálních tratí a kraj pak začne zvažovat, že železniční dopravu na tomto úseku již nebude podporovat.zdroj: Deník
| 21.6.2007 (17:00)
Tak tohle považuji za čirou spekulaci, kterou nikdo nikdy nedokázal a ani dokázat nemůže... A říci, že něco může být ziskové, když se o to postará stát je takové zvláštní.
Navíc pokud se nemýlím, tak nákladní doprava je zisková i dnes. Navíc kamiony jsou pro firmy výhodnější ani ne tak kvůli ceně jako spíše kvůli rychlosti a vyšší operativnosti.
A ještě jedna věc. Když zmizí ze silnic všechny kamiony, lidé přestanou cestovat vlakem a začnou cestovat více v automobilech. Alespoň u větších měst typu Praha, Brno, kde dnes cestuje velké procento cestujících...
v 90. letech byl docela velky chaos nejen na zeleznici, ty prachy jednoduse nebyly. hledal bych blizsi souvislost s predchazejicim obdobim.
a zeleznice ziskova byt muze, pokud se zavede mytne na silnicich, ktere bude odrazet uplne ekonomicke naklady automobilismu, od stavby silnic po zdravotni dopady.
Dráhu zachrání v našich podmínkách až ropná špička díky tomu, že většina objemu jezdí na elektřinu z Temelína. Liberalizace není všelék, co funguje díky několika fandům na JHMD nemusí fungovat za situace, kdy provozovatel bude chtít mít co největší zisk, odkazuju na už tady zmíněnou diskusi na Blistech - http://www.blisty.cz/ (zkušenosti z GB).
Stav vozového parku je důsledek jeho neobnovování v 90 letech (ministr Stráský: dráhu necháme pomalu vyjezdit), totéž platí s výjimkou koridorů o kolejích. To že železnice není na zisk pochopili už za c.k. mocnářství - soukromé nakonec zůstaly jen některé lokálky.
Mimochodem, v té Francii jsou teď s rozhodovaním svého státu tak spokojeni, že si zvolili pravici...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










