..: ČD chybějí peníze na nákup nových vlakových souprav :..

Ilustrační obrázek
autor: DuhyPraha - České dráhy nemají dostatek peněz na nákup nových vozů a lokomotiv. Do roku 2020 by na zajištění standardu cestování potřebovaly nejméně 96 miliard korun, ze státního rozpočtu a z evropských fondů přitom mohou získat jen zlomek této částky. ČD proto zvažují další možnosti financování, například zvýšení příspěvků vybíraných od krajů na zajištění dopravní obslužnosti, shodli se na veletrhu Czech Raildays v Ostravě zástupci ministerstva dopravy a ČD.

"Vozový park ČD je v průměru starý 27 let. Takže je jasné, že těch 96 miliard korun je jen taková krizová varianta, v podstatě na udržení současného standardu," uvádí náměstek ministra dopravy Petr Šlegr. Dosud stát investoval do obnovy vozidlového parku ročně asi 400 milionů korun, tato částka by se měla od roku 2009 zvýšit na dvojnásobek. Dalších 7 miliard mohou ČD získat v aktuálním rozpočtovém období ze zdrojů EU, ale to nebude zdaleka stačit. Jednou z možností jak peníze na obnovu získat je například uzavření dlouhodobých smluv s kraji na zajištění dopravní obslužnosti v regionech, které by zvýšily příspěvek krajů ze současných přibližně 50 korun až na 80 korun za kilometr. "Byl by to logický krok. ČD jsou jedny z mála železničních dopravců v Evropě, které si neúčtují 5% přirážku na obnovu vozidlového parku," říká náměstek generálního ředitele ČD Jiří Kolář.

Kraje s tímto krokem nesouhlasí, nelíbí se jim ani některé akční jízdenky ČD. "Do budoucna si to musíme pohlídat. Nemůže se přece stát, že budeme dotovat ztrátu drah a oni budou poskytovat další a další slevy," uvádí náměstek moravskoslezského hejtmana Pavol Lukša. Moravskoslezský kraj dává ČD na zajištění dopravní obslužnosti ročně kolem půl miliardy korun. ČD vykázaly v prvním čtvrtletí zisk téměř 15 milionů korun, loni ve stejném období přitom hospodařily se ztrátou 240 milionů. Za celý rok firma očekává zisk 50 milionů korun. Pokud se plán podaří naplnit, půjde o vůbec první zisk od vzniku ČD v roce 1993.

Podle odborníků chybí české železniční dopravě kromě peněz také lepší koordinovanost, která by mohla přinést úspory. Projevuje se například tím, že SŽDC zmodernizuje některou z regionálních tratí a kraj pak začne zvažovat, že železniční dopravu na tomto úseku již nebude podporovat.

zdroj: Deník


Adys Poslat mail autorovi | 21.6.2007 (17:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
21.06.2007 (18:10)  
Vzhledem k tomu, že už jsem někde tu částku 400.000 viděl, věřím tomu, že je to takto ubohé. Pokud ne, tak se šíří chyba od jednoho zdroje...
Registrierter Benutzer Walt 
21.06.2007 (17:36)  
400 milionů ne?
Registrierter Benutzer Precla 
21.06.2007 (17:32)  
No dávají 400 000 Kč? To je jak nic ve srovnání co dávají do silnic.. Spíš bych to, když už takhle dělí peníze přenesl dopravu na železnice.. Kamiony bych přes území po dálnicích nepouštěl ( kamiony jen mrzačej silniče a ucpávaj provoz) Naložil bych je někde na nádraží a přes Českou republiku bych je vezl vlakem. To by zajistilo úspory na silnicích, větší prachy pro český dráhy.
Stejně ikdyby to vyšlo, najdou se kokoti, který by to zmršili tak, že by sme stejně zas jen prodělávali.
21.06.2007 (17:24)  
Jiří Hovorka: je tu jedno ale, VŘ jsou pěkná, ale plná liberalizace regionální ani vnitrostátní dálkové dopravy ještě nebyla uskutečněna. V dálkové dopravě je to možná možné ve výhledu 5-8 let (RTexpres už asi letos nevyjede, bohužel). Ale liberalizace regionální dopravy v rámci ZDO je plně možná tuším až od roku 2016(2017) a malí dopravci, kteří dnes "sbírají drobky" situaci nezachrání... To by se sem musel dostat nějaký silný zahraniční dopravce.

Ovšem kraje se zvyšování dotací na ZDO budou jednoznačně a všemi prostředky bránit... Jsme v začarovaném kruhu! Částka 400 000 Kč je tedy silně poddimenzována...
Registrierter Benutzer sersa  mail  
21.06.2007 (17:23)  
Me spis zaujalo 96 miliard na udrzeni soucasneho standartu - to jako standart historickych souprav (Becka ze sedmdesatych let ve spojeni s bertama a laminama let sedesatych, vrchol rekonstrukce typu Bpee a novejsi vozy typu Bdmtee), par rekonstrukci - vice mene zdarilych, par oslavovanych regionov ktere kvalitativne spadaji tak deset let dozadu, sedm pendolin a par mzetu??? To je nejaky "evropsky" standart? I rumuni a bulhari jsou na tom lepe...
21.06.2007 (17:14)  
Dráhy krajům zdraží, ty pak vypíší VŘ a je konec monopolu ČD. Hlavně ať je to rychle - kdo v těch hrkátkách má jezdit.
21.06.2007 (17:13)  
stát investoval do obnovy vozidlového parku ročně asi 400.000 korun,
nechtělo by to opravit a přidat pár nul? :-)
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko