Praha - Na veletrhu Czech Raildays v Ostravě to vypadalo, že tento druh průmyslu po letech opět přechází ze slepé koleje na hlavní trať. Jak daleko po ní dojede, ale zatím stále záleží především na ČD, které jsou hlavním odběratelem jejich výrobků.
Ročně chtějí do obnovy vozového parku investovat kolem 2 miliard korun. Jenže aby zastavily jeho zastarávání, musely by tuto částku mnohonásobně navýšit.
Není však jasné, kde na to vzít. Zvažují se různé možnosti včetně té, že by mnohem více peněz na nové vlaky dávaly kraje, případně stát.
Příměstské soupravy
Ale i stávající rozpočet přináší výrobcům vlaků zajímavé zakázky. Třeba ČKD Vagonka, patřící do skupiny Škoda holding, loni podepsala s ČD smlouvu na dodávku 30 příměstských souprav City Elefant. Každá vyjde na asi na 200 milionů korun. Z dřívějších dodávek jich v ČR především v okolí Prahy a nově i Ostravy už necelá 30 jezdí. Firma by ráda pronikla i na další trhy ve střední a východní Evropě. "Máme uzavřenou smlouvu na 2 vlaky do Litvy, jednáme také na Ukrajině," říká generální ředitel Tomáš Krsek. Ten kromě ostravské ČKD Vagonky šéfuje celé skupině Škoda Transportation, která vyrábí také trolejbusy, tramvaje a rekonstruuje metro. Za loňský rok utržila 5,5 miliardy korun.První lokomotiva po 15 letech
V Plzni zatím společnost finišuje s vývojem nové lokomotivy s maximální rychlostí 200 km/h. České dráhy si jich objednaly 20 kusů, první 2 dostanou v průběhu příštího roku, zbytek v roce 2009. "Bude to zhruba po 15 letech, co se v Plzni vyrobí nová lokomotiva," říká Krsek, který by je rád prodával i do ostatních zemí. Podle něj je lokomotiva tak drahý produkt, že série pod 100 kusů se nevyplatí. V zahraničí chce Škoda Transportation svádět souboje s velkými hráči, jako je Siemens, Alstom či Bombardier. "Máme nižší mzdové náklady, nižší vývojové náklady, ale stejně kvalitní techniky," tvrdí Krsek. Rostoucí výrobě už nestačí ani stávající areál, proto nyní v Plzni stavějí nové tovární haly. "Výroba se do nich začne stěhovat v prvním čtvrtletí příštího roku. Jsou stavěny na 70 tramvají a 20 lokomotiv ročně," dodává Krsek.
zdroj: iDNES
Adys
| 26.6.2007 (22:00)
| 26.6.2007 (22:00)Související zprávy

27.06.2007 (10:06)
Snad jen poznamka lidem s pohledy zasnenymi k zahranicnim vyrobkum si dovoluji pripomenout, ze je tu i ekonomicke hledisko veci, tedy nejen koncova cena, ale tuzemsky vyrobek dava praci tuzemskym lidem a firmam (stat se nemusi starat o haldy nezamestnanych), ktere opet zde plati dane a socialni a zdravotni pojisteni a kazda takova firma prece nabaluje kooperativne dalsi sluzby at uz dodavatele dilu a materialu, ale i podruznych sluzeb, kde opet vetsinou plati to same. Takze je sice hezke koupit napr. Tauruse, ale tim padem prijdu (jako stat, coz potazmo i CD vlastne jsou) o dane ze zisku firmy (a ostatni platby), ktere plynou jinam. Nedokazu hodnotit nakolik je treba vyvoj 380ky ekonomicky ci kvalitativne vyhodny, ale penize, ktere se do toho vkladaji vlastne stale zustavaji v obehu u nas.
Jen jsem chtel pripomenout, ze lidi co rozuhoduji o nakupech museji premyslet i takto a rozhodnuti o nakupu je souhrnem spousty veci nejen tech technickych.
Jen jsem chtel pripomenout, ze lidi co rozuhoduji o nakupech museji premyslet i takto a rozhodnuti o nakupu je souhrnem spousty veci nejen tech technickych.
27.06.2007 (9:48)
Anri05 a 84 : A tady se zase dostáváme k problému věci.Dráhy by nemusely šetřit,kdyby na nich nešetřil stát.Co jsem četl,tak hodně států dává na dráhy o mnoho víc než u nás.Ale zase dojdeme k tomu jak je ten stát ekonomicky vyspělý....
27.06.2007 (9:39)
To Twix: paráda, dost jsem se zasmál
To Semík: máte někdo přehled jak vychází porovnání cen Taurusu a řady 380, resp. TRAXXu od Bombardieru? Mám silný dojem, že se opakuje stejná chyba: drahé bastlení kusová výroba nevyzkoušené a neprodejné lokomotivy
To Semík: máte někdo přehled jak vychází porovnání cen Taurusu a řady 380, resp. TRAXXu od Bombardieru? Mám silný dojem, že se opakuje stejná chyba: drahé bastlení kusová výroba nevyzkoušené a neprodejné lokomotivy
27.06.2007 (9:36)
kliminho: Nejlepší by bylo tenhle kus šmejdu vyměnit, ale na to nebyl požadavek/peníze (/potřeba...?). Chci tím říct že v silách českých výrobců je dodávat daleko kvalitnější vozidla, ale není-li odběratel či je-li odběratelem okleštěn, nemá dvakrát na výběr. A tak Opravdu není na místě nadávat Parsu, ale konkrétně ČD...ty chtěly ušetřit.
27.06.2007 (9:29)
Anri05:Tak lepší to mít zablokované než aby to na každé stanici hořelo.
27.06.2007 (9:27)
84: Presne tak, nicmene tam je mnohem vestsi opodstatneni provest upravy pojezdu pro zaveseni elektromotoru a zavest u nich elektrodynamicky prenos vykonu. Nejslabsi soucasti 854 je, jak znamo, prevodovka a to i po rekonstrukci. Navic ma podle nekterych zdroju zablokovany nejvyssi prevodove stupne kvuli porucham a tak nelze dosahovat plnych trakcnich vlastnosti motoru a dynamika rozjezdu tim trpi.
27.06.2007 (9:26)
EightyFour:Ano.Výsledek byl skoro stejný:)
27.06.2007 (9:21)
xAnri05: Čili v podstatě totéž co bylo s 854.
27.06.2007 (9:21)
Anri05: Souhlas. A hlavně je to asi ekonomičtější než výroba nového vozidla a nebo koupě např DB642.A taky je tu otázka:,,Je potřeba na tratích,kde bude provozována 814 (popř. 814.2), rychlost vyšší než 80 km/h?"Odpověď:,,Z 95% procent,NE."Takže si myslím,že to byl dobrý tah.To samé platí i o 471.
27.06.2007 (9:14)
Co se tyce 814... Je to skutecno celkem moderni vozidlo. To se neda poprit. Po sve navsteve v Parsu musim uznat, ze s tim udelali, co mohly. Co zbylo z 810? NIC! Jen ram a rekonstruovany pojezd. Dokonce i bocnice a strecha jsou odstraneny a skrin je svarena znovu. Bohuzel CD nechteli novy pojezd. Hloupost? NE! Jen snaha, aby vozidlo nemuselo prochazet zdlouhavym schvalovacim procesem. Proto i rychlost zustala na 80ti.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
© 2001 - 2025 ŽelPage
- správci
Info
informacni okenko










