Praha - Na veletrhu Czech Raildays v Ostravě to vypadalo, že tento druh průmyslu po letech opět přechází ze slepé koleje na hlavní trať. Jak daleko po ní dojede, ale zatím stále záleží především na ČD, které jsou hlavním odběratelem jejich výrobků.
Ročně chtějí do obnovy vozového parku investovat kolem 2 miliard korun. Jenže aby zastavily jeho zastarávání, musely by tuto částku mnohonásobně navýšit.
Není však jasné, kde na to vzít. Zvažují se různé možnosti včetně té, že by mnohem více peněz na nové vlaky dávaly kraje, případně stát.
Příměstské soupravy
Ale i stávající rozpočet přináší výrobcům vlaků zajímavé zakázky. Třeba ČKD Vagonka, patřící do skupiny Škoda holding, loni podepsala s ČD smlouvu na dodávku 30 příměstských souprav City Elefant. Každá vyjde na asi na 200 milionů korun. Z dřívějších dodávek jich v ČR především v okolí Prahy a nově i Ostravy už necelá 30 jezdí. Firma by ráda pronikla i na další trhy ve střední a východní Evropě. "Máme uzavřenou smlouvu na 2 vlaky do Litvy, jednáme také na Ukrajině," říká generální ředitel Tomáš Krsek. Ten kromě ostravské ČKD Vagonky šéfuje celé skupině Škoda Transportation, která vyrábí také trolejbusy, tramvaje a rekonstruuje metro. Za loňský rok utržila 5,5 miliardy korun.První lokomotiva po 15 letech
V Plzni zatím společnost finišuje s vývojem nové lokomotivy s maximální rychlostí 200 km/h. České dráhy si jich objednaly 20 kusů, první 2 dostanou v průběhu příštího roku, zbytek v roce 2009. "Bude to zhruba po 15 letech, co se v Plzni vyrobí nová lokomotiva," říká Krsek, který by je rád prodával i do ostatních zemí. Podle něj je lokomotiva tak drahý produkt, že série pod 100 kusů se nevyplatí. V zahraničí chce Škoda Transportation svádět souboje s velkými hráči, jako je Siemens, Alstom či Bombardier. "Máme nižší mzdové náklady, nižší vývojové náklady, ale stejně kvalitní techniky," tvrdí Krsek. Rostoucí výrobě už nestačí ani stávající areál, proto nyní v Plzni stavějí nové tovární haly. "Výroba se do nich začne stěhovat v prvním čtvrtletí příštího roku. Jsou stavěny na 70 tramvají a 20 lokomotiv ročně," dodává Krsek.
zdroj: iDNES
Adys
| 26.6.2007 (22:00)
| 26.6.2007 (22:00)Zusammenhängende Nachrichten

27.06.2007 (0:56)
Tak prostě,když kraj bude chtít nové vozidlo,tak čd si na něj půjčí a od kraje budou chtít větší dotaci na 1 km.Př:Koupím Desiro za 60 mil.Odpisová doba jest 10 let,tzn na 1 den připadne částka cca 16500.Udělám vhodný oběh s denním proběhem jednotky cca 350 km.částku 16500 přepočítám na 1 km,což je 48 kč.Kraj tedy místo hrazení 50kč na 1 km bude hradit částku 98kč na km.tím si pomalu jednotku koupí,takže reál považuji tak kolem 75-80 kč/km dotace.Je ale nezbytně nutné,aby čd na každý spoj počítala ztrátu.Některé tratě jsou dálkově řízeny,či jsou v D3.toto se vůbec nezohledňuje,takže by chtělo opravdu počítat reálné náklady na určitý spoj a ne si cucat čísla z prstu,jak činí čd!
26.06.2007 (23:33)
Dale Cooper: pokud dany autobusovy dopravce podepise s krajem smlouvu na provoz pravidelnych autobusovych linek, tak dostava pravidelne kazdy rok castku na obnovu vozoveho parku, kdyz jsem to slysel poprve, tak jsem tomu taky neveril, ale je to tak
26.06.2007 (23:17)
Každé ČSAD (resp. dopravce) platí silniční daň a mýto na dálnici. Nechci se nikterak hádat a hájit jeden druh dopravy vůči druhému, ideálním stavem je vzájemná koexistence obou. Jen mi připadalo poněkud absurdní aby kraj (mimo dotací) ještě kupoval ČD (nebo jiným dopravcům) vozidla.
26.06.2007 (23:01)
Stát ani kraj sice místním dopravcům autobusy nekupují,ale nevybírají od nich daně a poplatky za používání dopravní cesty(s výjimkou mýta na dálnicích).Železnice,konkrétně ČD platí státní organizaci SŽDC za každé používání dopravní cesty-i té nejzapadlejší lokálce.
26.06.2007 (22:57)
Dale: To myslim neni zcela presne. Existuji programy na obnovu vozoveho parku vozidel zajistujicich prepravu v zavazku verejne sluzby, a to jak silnicnich tak i zeleznicnich. Dale je treba porovnat cenu za ujety "autobusokilometr" a "vlakokilometr" a odecist naklady na dopravni cestu. Myslim, ze autobusy jsou levnejsi, ale naklady na dopravni cestu maji take nizsi.
26.06.2007 (22:40)
Zvažují se různé možnosti včetně té, že by mnohem více peněz na nové vlaky dávaly kraje, případně stát.
Proč by to stát resp. kraje dělaly? Copak stát nebo kraj koupí nějakému místnímu ČSAD autobusy? Asi sotva...
Proč by to stát resp. kraje dělaly? Copak stát nebo kraj koupí nějakému místnímu ČSAD autobusy? Asi sotva...
26.06.2007 (22:39)
Za Bolševika se vyráběla 1 lokomotiva za 2 dny.
26.06.2007 (22:32)
souhlasim, už se těšim až se budou ty 380ky prohánět po českejch a nejenom českejch kolejích :)
26.06.2007 (22:21)
čte se to hezky...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
© 2001 - 2025 ŽelPage
- Webmaster
Info
informacni okenko










