..: Rekonstrukce Masarykova nádraží mate cestující a provokuje novináře :..

Ilustrační obrázek Praha - "Je to pořádný zmatek. Myslíte si, že jedete vlakem na Masarykovo nádraží, ale skončíte v Holešovicích. Nevíte proč, ani jak se odtud dostanete do centra," píše v pražské mutaci MF DNES redaktor Petr Zelený. A má v podstatě pravdu. Rekonstrukce zabezpečovacího zařízení na předměstském nádraží v centru vyhnala vlaky mířící na Kralupy a na Kladno na jiná pražská nádraží a cestující se o tom dozvídají často na poslední chvíli.

Webové stránky ČD sice informovaly v předstihu a i oblíbený vyhledávač idos.cz je zaznamenal, v knižních jízdních řádech však není o dvouměsíční odstávce ani zmínka a označení výluky na samotném nádraží je poměrně diskutabilní. Zkusili jsme se proto podívat, jak je o zbloudilého cestujícího postaráno přímo na Masarykově nádraží.

Jediným viditelným zdrojem informací je hlavní informační tabule, která v jednom ze svých okének o výluce velmi stručně informuje. Výlukový jízdní řád téměř nelze nalézt, proto jsme se zkusili dopátrat informací jinde. ČD centrum je zavřené a cestující jsou odkázání na pokladnu číslo 6. Je 17:40, za patnáct minut by měl z Masarykova nádraží jet R 782 do Ústí nad Labem. Než si redaktor ŽelPage odstojí frontu, uběhne dalších pět minut, na jejichž konci mu otrávená pokladní sdělí, že vlak jede v 17:59 z Holešovic. Cestu poradí až po opakovaném dotazu. Jděte na Hlavní na metro," říká, ale vzápětí dodává, že stejně asi není šance se tam dostat včas.

Výluka Masarykova nádraží byla chystána již delší dobu dopředu, ale v knižním jízdním řádu o ní není ani zmínka. Tento fakt ostře kontrastuje s tím, kolik prostoru se v něm dává mimořádným jízdám, které projedou tratí jednou dvakrát do roka. A tak jsme si tak trochu nevážně spočítali, kolik popsaného papíru by to znamenalo navíc.

Tak například spoji Ex 1040, který má v režii společnosti RailTrans osmkrát ročně vyrazit z Masarykova nádraží do Varnsdorfu, je věnováno v KJŘ u tratě 090 přesně 2 x 10,8 centimetrů čtverečních místa. Poznámka o tom, že od 1.VII. do 31.VIII. bude Masarykovo nádraží vyloučeno, by přitom zabrala na každém z dvanácti listů věnovaných trati 090 jen něco přes 2 centimetry a v součtu by se rovnala zhruba tomu, co je věnováno těmto mimořádným vlakům.

Taková legrace to ale v reálu není. Ještě několik dnů po zahájení výluky se na Pragotronech na trati 090 daly zahlédnout údaje o "Praze Masarykovo nádraží", přičemž staniční rozhlas to prokazatelně uváděl na pravou míru jen v Děčíně. První den výluky byly prakticky všechny vlaky regionální i dálkové dopravy bez výjimky vybaveny směrovkami z a do Masarykova nádraží. Informační systémy na stanicích podávaly informace natolik typicky kostrbatým systémem (dále upozorňujeme cestující, vlak jede do Masarykova nádraží přes Holešovice a Libeň atd.), že potřebnou informaci stěží rozšifroval i každodenní dojíždějící.

Dejme slovo opět MfD:

...Skupinka výletníků s batohy na zádech se ve středu v hale holešovického nádraží nad mapou radí, jak dojet co nejsnáze tam, kam potřebují. „Pojedeme na Křižíkovu,“ rozhodne nakonec jeden z nich a ostatní ho váhavě následují. „Je pravda, že spousta lidí se tu bezradně točí v kruhu a teprve pak se zeptají na cestu. Když to tu znáte, je to v pohodě. Ale když je tu někdo poprvé a doma si naplánoval cestu z Masarykova nádraží, tak se nestačí divit, kde se to octnul,“ připouští pokladní Martin Polák.

Bezradnost cestujících je pochopitelná – změny nejsou nikde pořádně označené. Na vstupních dveřích visí jen jediný papír velikosti školního sešitu, který varuje před výlukami. Letáky jsou navíc jen v češtině. Cizinci, kterých v nádražní hale u kufrů postává poměrně dost, se nedozvědí nic. Mezi nimi i mladá Japonka, která zoufale hledá informační okénko nebo tabuli. Bez úspěchu. Pomůže jí až kolemjdoucí.

Změna trasy vlaků přinesla kromě zmatků i další nepříjemnost – výrazně se prodloužily fronty u okének. „Co výluky začaly, tak máme odhadem tak o polovinu víc práce než jindy. A i když jsme o změnách věděli asi měsíc předem, tak se na takový nápor dá těžko předem připravit,“ myslí si pokladní Polák...

Situace se pozvolna zlepšila

Na změnu trasy a cílové stanice si ČD zvykají jen pozvolna. Na webových stránkách sice akuální informace zveřejnily v předstihu, ale ještě více než dva týdny po zahájení výluky je možné objevit po celých Čechách soupravy s chybnými směrovými tabulemi. Pragotrony na nádražích v regionech obvykle referují o "Praze Masarykovo nádraží", ačkoli akustické hlášení je již obvykle správné. Lze se proto tázat, zda ČD udělaly pro správnou orientaci cestujících dost, na druhé straně se ale nabízí i otázka, zda bylo bezpodmínečně nutné na nedlouhé časové období sahat k finančně náročným úpravám. To ale nechť posoudí až čtenář.

Zdroj: MfD, ŽP


Honza Beránek / JTB | 24.7.2007 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
25.07.2007 (9:04)  
Ad Livingproof: S ML máte pravdu jen částečně. Skutečně nemá smysl, aby jely dva vlaky ve stejné trase 4 minuty po sobě. Nicméně některé "normálně" jezdící spoje ML byly zrušeny bez toho, aby měly svůj "Kralupský" ekvivalent, namátkou z Libně v 8:04 12:04 nebo 18:04. A to je špatně.
25.07.2007 (8:08)  
Nevím, kdo z "redaktorů ŽelPage" Masarykovo nádraží navštívil, ale já mám spíše problém tam na leták o výluce nenarazit. Nechci se dotýkat jeho intelektu, ale...

A fakt, že se o výluce informovalo až 4-5 dní předem? No a? Kdyby se začalo informovat den předem, výsledek je prostě stejný - vlaky na Masnu nepojedou, protože... Nebo se na tyto odklony chcete nějak psychicky připravovat?

Nerozumím místní šotoodborné veřejnosti. Z vlastní zkušenosti vím, že ani deset informačních tabulí, prakticky nepřetržité hlášení rozhlasem a přitomnost zaměstnance ČD na peroně, který vyřvává do davu, že vlak ten a ten jede mimořádně tam a tam, zdaleka nezaručuje, že cestující půjde, kam má jít. A veřte mi, že tento stav nezmění ani letáky o výluce vyvěšené měsíc předem. Lidi prostě jdou na "svůjů vlak, naprosti inertní vůči okolí, slepí, hluší... Članek je tak na úrovni idnes.cz (nakydat hnůj a ticho po pěšině). Btw: na několika místech článek dokonce lže, ale to už je vedlejší. Hlavní je, že efekt se dostavil, nádražáci jsou líná, nicnedělající svoloč a na GŘ sedí banda debilů... Nebo měl snad článek skončit nějakým jiným ponaučením a výsledkem?
25.07.2007 (0:51)  
To bych chtěl vidět, jak v kursbuchu (nejlépe malém regionálním) je KJŘ trati 221 pětkrát vždy s dodatkem, aby si platnost jednotlivých verzí zjistili cestující na vývěskách nebo na webu. To samé pro trať 220 a všechny další. Dyť by se v tom už vůbec nikdo nevyznal. Některé výluky(hlavně koridorové) jsou známy od začátku roku, nicméně přesné termíny většiny výluk se definitivně stanovují až pár týdnů před jejich zahájením.
24.07.2007 (23:29)  
Nevím jak jinde, ale zdá se mi, že na Masně a v Holešovicích je vše docela v pohodě. Pragotron na Masně ukazuje náhradní přepravu a u každého vlaku se hlásí, ze které stanice pojede a jak se do té které stanice dostat i to, že v MHD platí jízdenky z vlaku. V Holešovicích se po příjezdu vlaků od Kralup hlásí,jak se dostat na Masnu + info na vývěskách + vyvěšený jízdní řád obsahuje i vlaky, které tam jsou odkloněny. No a na pragotronu v Holešovicích jsem zatím taky žádnou chybu nenašel.
24.07.2007 (22:49)  
Ladislav16:Ty asi fakt nejsi normální ne? Představ si, že si koupíš zájezd s cestovkou a letadlo tě místo na slibovanou Hawai odveze do Grónska. A teď se tam bav s těma Eskymákama, měl jsi přece vědět, že na Hawaii je aktivní sopka, určitě to tam měli na cedulce vyvěšěný.
registrovaný uživatel M 
24.07.2007 (21:57)  
Foxx - tak jestli to beres takhle, tak mne by se asi vic libilo v zemich vice na sever. Maminka mne totiz naucila, ze pit mam jen pruhledne piti (a ja si to nak vylozil i na ten caj:-))
24.07.2007 (20:36)  
Nejhorší, že ono to nejezdí ani podle toho výlukovýho JŘ :) Os 9602 má odjíždět z Holešovic v 7:44, ale ve skutečnosti i podle pragotronů jezdí až v 7:51. On totiž někdo při vytváření toho grafikonu zapoměl, že když souprava od 9637 přijede na Libeň v 7:35, tak nemůže hned v 7:36 vyrazit zpět :)
registrovaný uživatel Crozz  mail  
24.07.2007 (20:27)  
určitě je to chyba že to není v JŘ,jakožto celkem znalec cestování vlakem mi stačilo jedno přečtení na netu o výluce a hned sem se zorientoval,navíc mi teď dost vyhovuje že R z Ústí jednu až na Libeň,ale asi by to ČD mohly kvůli jiným prezentovat řádněji,snad bych si poradil jet i vlakem z/do směr Kladno
registrovaný uživatel Frava  mail  
24.07.2007 (18:45)  
M: Starší lidé si často kupují jízdní řád a jedou opravdu jen párkrát do roka. Ono taky kdo by si ho jiný kupoval až na důchodce a nadšence, když opravy trvají několik hodin.
registrovaný uživatel qwix 
24.07.2007 (18:36)  
"Az budou Cesi vyznamna skupina turistu - kdekoliv - tak nepochybuji, ze i napisy budou v cestine"
hej hej, niekde v Skandinavii su pri riekach cedule "Zakaz splavovat" v domacom jazyku, anglictine, nemcine a cestine... Asi boli Cesi vyznamna skupina turistov, ktori sa tam chodili topit:)
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko