..: Vláda dnes schválila oddělení Carga :..

Ilustrační obrázekPraha - Vláda dnes schválila záměr ministerstva dopravy oddělit nákladní dopravu Českých drah do samostatné dceřiné společnosti. Podle premiéra Mirka Topolánka dojde k oddělení carga v dubnu 2008. Půjde o největší změnu struktury ČD od vzniku akciové společnosti v roce 2003. Po zasedání kabinetu to řekl premiér Mirek Topolánek s tím, že transformace Českých drah bude na programu jednání vlády i v dalších měsících.

Do nové firmy má přejít 13 tisíc z celkových 57 tisíc zaměstnanců drah. Samostatné ČD Cargo vzniká především proto, aby se zprůhlednilo financování Českých drah. Termín jeho oddělení se přitom posouvá již poněkolikáté.

Často kritizované je křížové financování ztrátové osobní dopravy ze zisků nákladní dopravy. Ročně to dělá více než 600 milionů korun. Nákladní doprava ČD je pátá největší v EU a ročně přepraví 90 milionů tun. Jako jedna z posledních v Evropě však dosud nefunguje samostatně.

Stát plánuje po oddělení carga samostatnou firmu prodat. Ministr dopravy Aleš Řebíček již dříve uvedl, že by bylo nejlepší prodat pouze menšinový podíl; stát by mohl na prodeji vydělat až 12 miliard korun. Zisk nákladní dopravy za loňský rok byl 1,5 miliardy korun.

zdroj: Aktuálně


Martin Hanzal | 25.7.2007 (22:42)
Related newsopen/close

More on Dopravci

More from Česká republika (celá)


  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   
26.07.2007 (13:24)  
Racek: To je sice hezké, ale víte jak to u nás chodí na úřadech. I když nechci osočovat SŽDC, tak se trochu bojím, že si všichni budou rovni, ale někteří rovnější... Jinak ještě otázka: Cargo bude přemalovávat všechna hnací vozidla?
Registered user Racek 
26.07.2007 (13:21)  
Jiří Kareš: tvorba grafikonu by skutečně měla přejít pod SŽDC, snad už od nového roku. Důvodem je ovšem to, aby byly rovné podmínky pro všechny dopravce - aby si to jeden z nich nenakreslil, jak se jemu hodí. Předpokládám, že do osobní dopravy bude nadále "kdekdo" kecat - protože dokud ji občané dotují z daní, budou se prostřednictvím krajů, obcí, sdružení i sami snažit, aby k něčemu vypadala, objednavatelé se budou snažit dostat za málo peněz co nejvíc dopravy a dopravci se budou snažit udělat to tak, jak to vyhovuje jejich provozu. Nadále platí, že když se srazí požadavky dvou dopravců, má (co se týká kapacity dopravní cesty) vlak objednaný v rámci veřejné služby přednost před neobjednaným, tedy např. IC dopravce A se musí přizpůsobit osobáku dopravce B objednanému krajem X. Podrobnosti v Prohlášení o dráze - návrh na příští rok zde http://www.szdc.cz/SZDC_soubory/NS07-08.doc (přidělování kapacity je v kapitole 4)
Registered user JK ml. 
26.07.2007 (12:34)  
Mirek M: a já bych řekl, že sždc patit penále zřejmě bude. Na silnici ti stát nic negarantuje, ale na trati se bude nějakým způsobem muset garantovat čára nebo prostor pro vozbu toho či onoho v určitém úseku grafikonu. Přece není možné aby nákladní vlak nějakého dopravce vyjel jak to po nakládce vyjde, (s tím že by sždc bylo penalizováno za opožďování tohoto vlaku jen podle ) to by se potom zhroutil i systém osobní dopravy.Myslím, že paradoxně přes toto "rozdělení" carga od čd a příchodu opravdu soukromého sektoru na železnici, se dočkáme nějakého nezávislého institutu plánování grafikonu, který sníží, myslím, neúnosný stav, kdy do tvorby JŘ osobní dopravy kecá kde kdo. Protože bez tohoto nezávislého "úřadu" si nějakou rozumnou soutěž s garancí časů vykládky/nakládky pro zákazníky nedovedu představit.
Registered user Racek 
26.07.2007 (8:52)  
Jacek: když je řeč o objemu (v tkm), tak snad za celou firmu a ne jen na části sítě ...
Jiří Kareš & Huffnagel: Prioritu vlaků řeší předpis D1. Předpokládám, že provozovatel dráhy nebude nepřiměřeně nadržovat vlastním vlakům, protože by taky mohl doprovozovatelovat - smlouva se prodlužuje jen na 3 roky.
Huffnagel: Udělá a zaplatí se to úplně stejně jako dnes - v tom, jestli tu osobní dopravu (která v celé věci nehraje žádnou roli) provozuje stejný nebo jiný dopravce, to nemá na věc žádný vliv. Takže buď si ten zákazník s dopravcem (a je jedno, jestli to bude ČD Cargo, Railion nebo třeba Viamont) vylobbují u státu opravu tratě, nebo mají smůlu .. a my s nimi. Proti dnešku v tom není vůbec žádný rozdíl.
Registered user MirekM  mail  
26.07.2007 (8:49)  
Jiří Kareš: Penále nemůže platit SŽDC, to je jako kdyby chtěl kamionový přepravce zaplatit od silničářů, že ho během cesty přes celou Prahou pronásledovala „červená vlna“.
Ta priorita vlaků ale asi bude potřeba upravit…
Registered user kubik 
26.07.2007 (7:42)  
Jimi, Jimi pozor tunel.....
26.07.2007 (7:37)  
A ještě něco? Co bude tento stát prodávat za 10 let? Ale to sem asi nepatří...
26.07.2007 (7:35)  
Mně by spíš zajímala jiná věc. Dejme tomu, že Cargo získá nějakého velmi dobrého zákazníka v Horní Dolní, kam vede trať v kritickém stavu, kde jezdí pouze osobní doprava. Cargo bude požadovat elektrifikaci a celkovou sanaci trati, kvůli předpokládaným objemům přepravy. Kdo to udělá a kdo to zaplatí? Nebo Cargo odejde a bude požadovat náhradu ušlého zisku po SŽDC? :-) Myslím, že se ještě dočkáme zajímavých situací a kolega přispěvatel přede mnou trefil hřebík na hlavičku, když se ptal, kdo vlastně bude mít na kolejích přednost? Zpožděný rychlík SA, nebo zpožděný rychlík ČD?
Registered user JK ml. 
26.07.2007 (7:23)  
uředníci se mezi cargo a os dopravu rozdělí snadno, mě by zajímalo jak se pro cargo a os dopravu rozdělí to čím se bude pracovat - teda lokomotivy, hlavně esa a peršingy...
Potom v těch událostech komentářích zazněla myšlenka opravdového oddělení dopr cesty od dopravců.
Kdo určí jestli pojede dřív lehce opožděný humusrychlík přetékající studenstvem mající přípoje všude možně po republice od čd nebo nex kontejnerů nějakého rakouského dopravce za jehož zpoždění budou velké penále? Bude se tedy zřejmě připlácet za prioritu vlaku v jř, což teda cestující v nedělních rušících rychlících čd (a nejen v nich) lituju....(zbydou-li čd nějací)
Registered user depo 
26.07.2007 (7:20)  
Myslim,že to je všetko len o peniazoch.Pri dobrom hospodarení sa dá usledovať a nefinancovať osobnu z nákladnej,ale lobisti asi čakaju na svoju proležitosť...správnej politik musi byt sklerotik....
  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko