Praha - Vláda dnes schválila záměr ministerstva dopravy oddělit nákladní dopravu Českých drah do samostatné dceřiné společnosti. Podle premiéra Mirka Topolánka dojde k oddělení carga v dubnu 2008. Půjde o největší změnu struktury ČD od vzniku akciové společnosti v roce 2003. Po zasedání kabinetu to řekl premiér Mirek Topolánek s tím, že transformace Českých drah bude na programu jednání vlády i v dalších měsících.
Do nové firmy má přejít 13 tisíc z celkových 57 tisíc zaměstnanců drah. Samostatné ČD Cargo vzniká především proto, aby se zprůhlednilo financování Českých drah. Termín jeho oddělení se přitom posouvá již poněkolikáté.
Často kritizované je křížové financování ztrátové osobní dopravy ze zisků nákladní dopravy. Ročně to dělá více než 600 milionů korun. Nákladní doprava ČD je pátá největší v EU a ročně přepraví 90 milionů tun. Jako jedna z posledních v Evropě však dosud nefunguje samostatně.
Stát plánuje po oddělení carga samostatnou firmu prodat. Ministr dopravy Aleš Řebíček již dříve uvedl, že by bylo nejlepší prodat pouze menšinový podíl; stát by mohl na prodeji vydělat až 12 miliard korun. Zisk nákladní dopravy za loňský rok byl 1,5 miliardy korun.
zdroj: Aktuálně

Jiří Kareš & Huffnagel: Prioritu vlaků řeší předpis D1. Předpokládám, že provozovatel dráhy nebude nepřiměřeně nadržovat vlastním vlakům, protože by taky mohl doprovozovatelovat - smlouva se prodlužuje jen na 3 roky.
Huffnagel: Udělá a zaplatí se to úplně stejně jako dnes - v tom, jestli tu osobní dopravu (která v celé věci nehraje žádnou roli) provozuje stejný nebo jiný dopravce, to nemá na věc žádný vliv. Takže buď si ten zákazník s dopravcem (a je jedno, jestli to bude ČD Cargo, Railion nebo třeba Viamont) vylobbují u státu opravu tratě, nebo mají smůlu .. a my s nimi. Proti dnešku v tom není vůbec žádný rozdíl.
Ta priorita vlaků ale asi bude potřeba upravit…
Potom v těch událostech komentářích zazněla myšlenka opravdového oddělení dopr cesty od dopravců.
Kdo určí jestli pojede dřív lehce opožděný humusrychlík přetékající studenstvem mající přípoje všude možně po republice od čd nebo nex kontejnerů nějakého rakouského dopravce za jehož zpoždění budou velké penále? Bude se tedy zřejmě připlácet za prioritu vlaku v jř, což teda cestující v nedělních rušících rychlících čd (a nejen v nich) lituju....(zbydou-li čd nějací)
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.











