Praha - Vláda dnes schválila záměr ministerstva dopravy oddělit nákladní dopravu Českých drah do samostatné dceřiné společnosti. Podle premiéra Mirka Topolánka dojde k oddělení carga v dubnu 2008. Půjde o největší změnu struktury ČD od vzniku akciové společnosti v roce 2003. Po zasedání kabinetu to řekl premiér Mirek Topolánek s tím, že transformace Českých drah bude na programu jednání vlády i v dalších měsících.
Do nové firmy má přejít 13 tisíc z celkových 57 tisíc zaměstnanců drah. Samostatné ČD Cargo vzniká především proto, aby se zprůhlednilo financování Českých drah. Termín jeho oddělení se přitom posouvá již poněkolikáté.
Často kritizované je křížové financování ztrátové osobní dopravy ze zisků nákladní dopravy. Ročně to dělá více než 600 milionů korun. Nákladní doprava ČD je pátá největší v EU a ročně přepraví 90 milionů tun. Jako jedna z posledních v Evropě však dosud nefunguje samostatně.
Stát plánuje po oddělení carga samostatnou firmu prodat. Ministr dopravy Aleš Řebíček již dříve uvedl, že by bylo nejlepší prodat pouze menšinový podíl; stát by mohl na prodeji vydělat až 12 miliard korun. Zisk nákladní dopravy za loňský rok byl 1,5 miliardy korun.
zdroj: Aktuálně

Mlžení - já nevím, pokud vám bylo shora sdělováno něco nepravdivého, tak se můžete naopak těšit, že přijde nový management, ne? :)
Já jsem pochopil problémy v Anglii tak, že se privatizovaly některé žel. společnosti jako celek se vším všudy, včetně infrastruktury, kdy stát ztrácel kontrolu...
bylo řečeno: :"Naše firmy mají možnost dělat to samé co zahraniční a některé to i dělají, je to boj, přežije hbitější." Jasně, to chápu, jen se mi nelíbí, když někdo prezentuje fůzi se zahraničním investorem, jako jedinou možnost záchrany našich podniků, přičemž se mu kapsy nadouvají "příplatkem za sprostředkování". Hm stejný podmínky, některý zahraniční podniky mají takový kapitál, že si myslím, že několikaletý ekonomický souboj s naší firmou, dříve řízenou RVHP, snadno ustojí. Pronájmy za korunu, daňové prázdniny... taky nějaké nerovné. Sprosté mi přijde, že náš stát aby zalepil díry v rozpočtu málem prodá vlastní babičku zahraniční firmě. Nevím, jestli třeba ve zmiňované Anglii by to byl standartní postup.
A problém s Cargem vidím v tom, že už se několik měsíců mlží, nic konkrétního nikdo neřekne, což začíná působit jako nějaká další kulišárna...
V Anglii problémy byly pouze v infrastruktuře, kterou u nás nikdo nerozděluje a neprodává (naopak bude převedena od ČD pod SŽDC), v samotné dopravě to fungovalo na výbornou (například o hlášení o drobné výluce se zpožděním za týden ve vlaku se může na ČD jenom zdát). Problémy vznikly především kvůli ROZMACHU kolejové dopravy (mmj. díky soukromníkům), kde stávající infrastruktura nestačila.
Naše firmy mají možnost dělat to samé co zahraniční a některé to i dělají, je to boj, přežije hbitější. Privatizace až příliš často končila špatně, ale velká část těch "ukončených" firem v té době neměla budoucnost, ať si zaměstnanci říkají co chtějí. Bez privatizace by na tom lépe nebyli.
taz Dráhy by měly (dle mého mínění) fungovat jako jeden celek, dle jednotných předpisů, řízené lidmi, kteří znají provoz a nerozhodujií podle politických objednávek: Zlatá slova! Těch politických objednávek je nejlíp zbaví aspoň částečná privatizace, jednotné předpisy zajistí jednotný provozovatel dráhy a jeden celek = jeden správce infrastruktury (+ v osobní dopravě jednotný tarif garantovaný státem).
taz bál toho, že se tu za čas budou prohánět (jistě fotogenické), zahraniční stroje, Český vozový park nařežem do sběru ...: To si děláte srandu, ne? Český vozový park není třeba řezat, neb se jistě brzy rozpadne sám. A ty zahraniční stroje musí kupodivu taky někdo řídit, ty nejezdí samy - zrovna strojvedoucích už je nedostatek teď, a to v podstatě není možné pořídit novou lokomotivu.
Anglie - ty informace nemám z politického školení, ale z televizního kanálu, tuším discovery, kde zaznělo, že lékem na nedostatek financí u železnic, byla tuším za paní Thetcherové rozsáhlá privatizace, jejímž důsledkem byla nedostatečná údržba a nekvalitní opravy,vedoucí postupně k několika velkým nehodám,a poté snaze státu opět získat kontrolu nad drahami. Mimochodem byl to dokument BBC snad objektivní a apolitický, a já osobně jsem neměl příležitost získat osobní zkušenost s jiným dopravcem než ČD a SŽ, a už vůbec jsem neporovnával kvalitu a úroveň služeb, kultury cestování a cen...
Ožebračování zahraničními firmami... takhle jsem to konkrétně nemyslel,ale objektivní pozorovatel by mohl vidět, že některé fúze našich firem se zahraničním partnerem v konečném důsledku vypadaly jako odstavení konkurence, některé případy privatizace končily tunelováním a následným krachem podniků, Jestli tohle někdo nevidí, tak je asi sám obětí politických školení sám.
BTW: Majoritně mě zajímají spíš letadla a tak mě napadl zajímavý příměr. Že by místo ŘLP kočírovaly provoz nad republikou ČSA nebo kdyby třeba provozovaly letiště na Ruzyni. To by byla asi konkurence. A pokud se SŽDC důsledně neoddělí, tak taková situace panuje teď :-(
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











