..: Vláda dnes schválila oddělení Carga :..

Ilustrační obrázekPraha - Vláda dnes schválila záměr ministerstva dopravy oddělit nákladní dopravu Českých drah do samostatné dceřiné společnosti. Podle premiéra Mirka Topolánka dojde k oddělení carga v dubnu 2008. Půjde o největší změnu struktury ČD od vzniku akciové společnosti v roce 2003. Po zasedání kabinetu to řekl premiér Mirek Topolánek s tím, že transformace Českých drah bude na programu jednání vlády i v dalších měsících.

Do nové firmy má přejít 13 tisíc z celkových 57 tisíc zaměstnanců drah. Samostatné ČD Cargo vzniká především proto, aby se zprůhlednilo financování Českých drah. Termín jeho oddělení se přitom posouvá již poněkolikáté.

Často kritizované je křížové financování ztrátové osobní dopravy ze zisků nákladní dopravy. Ročně to dělá více než 600 milionů korun. Nákladní doprava ČD je pátá největší v EU a ročně přepraví 90 milionů tun. Jako jedna z posledních v Evropě však dosud nefunguje samostatně.

Stát plánuje po oddělení carga samostatnou firmu prodat. Ministr dopravy Aleš Řebíček již dříve uvedl, že by bylo nejlepší prodat pouze menšinový podíl; stát by mohl na prodeji vydělat až 12 miliard korun. Zisk nákladní dopravy za loňský rok byl 1,5 miliardy korun.

zdroj: Aktuálně


Martin Hanzal | 25.7.2007 (22:42)
Related newsopen/close

More on Dopravci

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 12      Zpráv na stránku:   
Registered user taz 
27.07.2007 (16:35)  
to web: Řeč je o tom, že česká vláda míní rozdělit české dráhy a část jich prodat, mluvím tudíž o české železnici. Všechny ekonomické teze na toto téma samozřejmě platí, ovšem za předpokladu, že se všichni zůčastnění budou chovat "slušně", Já mám pocit, že všechny fůze tak ideálně neproběhly, a pokud nedošlo k formě krádeže nazývané tunelování, došlo třeba k útlumu až zrušení výroby, případně převodu lukrativnějších provozů do zahraničí. Byl bych nerad aby to bylo chápáno jako všeobecné zobecňování, jen je to druhá strana téže mince.
Registered user taz 
27.07.2007 (16:22)  
to RACEK: k tomu nádraží, já mám dojem, že domluva s radnicí jistě, ale referendum? Nádraží je technický problém, který musí řešit architekti, urbanisté, dopravní inženýři, ale nikoliv občané, kteří argumentují tím, že např. když stojí tam, kde stojí, tak proč ho stěhovat. Obávám se, že by se mělo město přizpůsobit potřebám železnic, a vzít v úvahu technická hladiska dopravců. ALe to by byla diskuse na jiné téma.
K těm pracovním místům, Možná už je to debata taky na jiné téma, na Ukrajince a třeba Vietnamce někteří Češi pohlížejí trošku zvrchu, dovedu si představit, že v podniku Německého vlastníka budeme mít podobnou pozici. Teď možná cítí obdiv k tomu, že umíme rozpohybovat to, co máme k dispozici a relativně bezpečně s tím vozit zboží i lidi, ale jestli nás pustí i na svou techniku až nahradí tu naši dosluhující...? nevím,nevím. A jak tu někdo poznamenal, ono už moc není co prodat, takže si dovedu představit, že Cargo je jen začátek, ty zbytky po rozdělení možná přijdou na řadu později, a pak už české železnice sice budou privatizované, nikoli však české.
Registered user Web 
27.07.2007 (15:59)  
taz: Aha, tak to si pak nemůžeme rozumnět :) Vy totiž pod pojmem železnice (bude v kopru) myslíte ČD...
Registered user Racek 
27.07.2007 (15:03)  
taz: *ještě jem se zapoměl vrátit k té hvězdičce v minulém příspěvku - jak jsem psal, tak se na tom hodnocení shodneme, výjimkou je to "například přesun nádraží se dohaduje radnice s občany". Kdo jiný by se na tom měl dohodnout než radnice, která to město má řídit a někam vést, a občani, kteří to nádraží a vůbec celou městskou infrastrukturu používají a potřebují ...?

a k tomu novému ... budeme koukat, jak ty krásné stroje DB, na těch kolejích zabezpečených siemensem, pěkně jezdí: to je právě silný argument pro vstup silného partnera do Carga. Pokud nebude, pak by po otevření infrastruktury moderním strojům "muzeum" ČD pěkně rychle padlo na hubu, protože z vlastních zdrojů se nedokáže dost rychle zmodernizovat. Se zdroji na investice je naopak na straně ČD znalost zdejšího prostředí, kontakty s přepravci a v neposlední řadě čeští fírové i údržbáři, kteří pořád ještě pracují levněji, než ti němečtí.
Registered user Racek 
27.07.2007 (14:53)  
taz: jaký článek myslíte? Já jsem nic o daních nečetl ani tady na Želpage ani v původním článku na Aktuálně - http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/domaci-ekonomika/clanek.phtml?id=474618
Ovšem jinak popisujete situaci celkem výstižně* - při současném způsobu řízení a (ne)investování to jde celé pomalu, ale jistě do háje. Pokud o nějaké části víme, že i tak dokáže být životaschopná, pak je namístě do ní investovat. Pokud na to vlastník nemá, nechť si najde někoho, kdo na to má. Státu to kromě těch pár korun za prodej přinese fungující a konkurenceschopný železniční podnik, díky kterému bude o pár kamionů na silnicích méně. Investorovi to přinese peníze, které ten podnik vydělá (jinak by sem nešel ...). Ono když se člověk rozhlédne kolem sebe, tak za většinou fungujících podniků vidí zahraniční vlastníky, zatímco česká cesta privatizace většinou vedla ... víme kam. "Zbytku" ČD to pak přinese zjednodušení struktury a financování, což je ve vztahu ke krajům (jejich hlavním zákazníkům) velmi podstatný předpoklad dalšího financování.
Registered user taz 
27.07.2007 (14:39)  
to Racek: asi neumím na malém prostoru srozumitelně sformulovat, co mi na tom nesedí, smyslem dopravy je, něco někam přepravit, pokud možno co nejrychleji. ČD v současné době svým vozovým parkem, a technikou vůbec asi pokulhávají za např. evropským standartem. Samozřejmě je mi to líto, ale asi to je pravda. Kdybych podnikal v dopravě, ideální stav by byl, např někde u Dunaje sestavit vlak, pokud možno bez zastávek, přepřahání a zdržování na hranicích profrčet třeba do Hamburku. Po koridoru Bratislava - Brno- Praha - Děčín je to nejkratší, v Hamburku jinou soupravu a domů do domovskýho depa na údržbu. Zatím utopie, až bude hotová transformace infrastruktury, změní se předpisy, tak budeme koukat, jak ty krásné stroje DB, na těch kolejích zabezpečených siemensem pěkně jezdí. Rychlíky bude vozit student agency, naftu třeba viamont, a ČD slízne smetanu, na regionálních tratích...
Registered user taz 
27.07.2007 (14:03)  
to Web: Ještě jednou jsem si přečetl ten článek, který komentuji, vláda chce dráhy rozdělit, následně nákladní dopravu prodat, vytvořit podmínky - zatím blíže nespecifikované - pro to , aby finance získané na daních jež zaplatí Cargo, vrátila formou dotací do osobní dopravy. Tak jsem to principiálně pochopil, možná se mýlím. Dráhy dlouhodobě, lidově řečeno "padají na držku", peníze nejsou, téměř na nic, o odborných věcech, jako je například přesun nádraží se dohaduje radnice s občany, atp., strojní a vozový park se udržuje v chodu rozebíráním nepojízdných strojů atp.Za této situace stát prodá část drah, o které se tvrdí, že jediná na sebe umí vydělat. Já nerozumím tomu, co to přinese státu jinýho než těch pár korun za prodej, a co ČD jako celku, tedy tomu, co z nich po transformaci zbude. Stávající stav není dobrý, pochybuji však o tom, že řešení které je momentálně v přípravě nabízí to, co ČD a ČR potřebují, toť vše.
A jsem skeptický k tomu, že ze zahraničí přijde bohatý mecenáš a bude nám za svůj kapitál dělat pomyšlení,tomu samozřejmě nevěřím. Ovšem když poslouchám vládní recepty na řešení problémů domácí ekonomiky, mohl bych ten dojem získat. Vím, že to tak není, nevím čí zájem za tím tedy je (lobbisté, úplatky... nevím) Podotýkám, že na několika případech jiných podniků, ať privatizovaných či "zfůzovaných" se zahraničím, nevidím pozitivní výsledek a dopad na českou ekonomiku. Do očí bijícím případem, kdy to funguje je Škodovka, ale dle mého mínění je to vyjímka. Z druhé strany, všemožná podpora a stimulace silniční dopravy je taky jen dalším hřebíčkem do rakve českých železnic.
Registered user Samson 
27.07.2007 (13:50)  
Web: nevím jestli zná někdo někoho lepšího. O objednávce musí samozřejmě rozhodovat ten, kdo objednává, né nikdo shora. Systém kraj - obec bych neměnil! Nejsem také znalec zákonů ani současných mechanismů, ale když, tak by měl mít kraj peníze od státu na to, aby ze zákona mohl zajistit alespoň základní dopravní obslužnost. Vše navíc by byl nadstandard, který by si obce doplácely. Ale jsme zase u toho, co si kdo představuje pod slovy základní dopravní obslužnost.
Registered user Racek 
27.07.2007 (13:47)  
taz technika zraje jak víno: já bych tomu managementu tak nekřivdil, oni moc dobře vědí, že provozují skoro-šrot. Jenže kde vzít na nové? ... Pořád ale nechápu tu myšlenku, že by zahraniční vlastník přinesl kromě investic do techniky i nějaké vlastní zaměstnance. Kde by je vzal? A proč by to dělal?

k té druhé části: proč by mělo být po českých železnicích, pokud po nich budou jezdit lokomotivy od Siemense?

ad jak to tak nějak zdanit ... proč proboha? Železniční dopravce nechat dýchat (když už ne přímo podporovat ...), zdaňovat kamionisty!
Registered user Web 
27.07.2007 (13:29)  
taz: Takže podle vás je správný momentálně vytrubovaný stav (a já mu nevěřím, nákladní doprava vydělává dle mého jenom teoreticky díky nezapočítávání různých posunových čet ap. do bilancí, resp. jejich započítávání pod osobku, případně DC), kdy zisk z nákladní dopravy jde do osobní? S důsledky: pokřivené tržní prostředí v osobce, kdy teoreticky CD muzou do VR pod cenou a absolutni zastaravani techniky nákladní dopravy?

Dělení na cargo nemá s osobkou do kotěhůlek spojitost, tam si zkrátka dopravu platí/neplatí kraj a mohou mu k tomu přispět obce. Ale zdá se, že řada lidí zná někoho lepšího kdo by o objednávce těchto dotovaných spojů měl rozhodovat. Byl bych tedy rád, kdyby jste řekli kdo?
  1 2 3 4 5 6 ... 12      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko