Praha - Vláda dnes schválila záměr ministerstva dopravy oddělit nákladní dopravu Českých drah do samostatné dceřiné společnosti. Podle premiéra Mirka Topolánka dojde k oddělení carga v dubnu 2008. Půjde o největší změnu struktury ČD od vzniku akciové společnosti v roce 2003. Po zasedání kabinetu to řekl premiér Mirek Topolánek s tím, že transformace Českých drah bude na programu jednání vlády i v dalších měsících.
Do nové firmy má přejít 13 tisíc z celkových 57 tisíc zaměstnanců drah. Samostatné ČD Cargo vzniká především proto, aby se zprůhlednilo financování Českých drah. Termín jeho oddělení se přitom posouvá již poněkolikáté.
Často kritizované je křížové financování ztrátové osobní dopravy ze zisků nákladní dopravy. Ročně to dělá více než 600 milionů korun. Nákladní doprava ČD je pátá největší v EU a ročně přepraví 90 milionů tun. Jako jedna z posledních v Evropě však dosud nefunguje samostatně.
Stát plánuje po oddělení carga samostatnou firmu prodat. Ministr dopravy Aleš Řebíček již dříve uvedl, že by bylo nejlepší prodat pouze menšinový podíl; stát by mohl na prodeji vydělat až 12 miliard korun. Zisk nákladní dopravy za loňský rok byl 1,5 miliardy korun.
zdroj: Aktuálně

K těm pracovním místům, Možná už je to debata taky na jiné téma, na Ukrajince a třeba Vietnamce někteří Češi pohlížejí trošku zvrchu, dovedu si představit, že v podniku Německého vlastníka budeme mít podobnou pozici. Teď možná cítí obdiv k tomu, že umíme rozpohybovat to, co máme k dispozici a relativně bezpečně s tím vozit zboží i lidi, ale jestli nás pustí i na svou techniku až nahradí tu naši dosluhující...? nevím,nevím. A jak tu někdo poznamenal, ono už moc není co prodat, takže si dovedu představit, že Cargo je jen začátek, ty zbytky po rozdělení možná přijdou na řadu později, a pak už české železnice sice budou privatizované, nikoli však české.
a k tomu novému ... budeme koukat, jak ty krásné stroje DB, na těch kolejích zabezpečených siemensem, pěkně jezdí: to je právě silný argument pro vstup silného partnera do Carga. Pokud nebude, pak by po otevření infrastruktury moderním strojům "muzeum" ČD pěkně rychle padlo na hubu, protože z vlastních zdrojů se nedokáže dost rychle zmodernizovat. Se zdroji na investice je naopak na straně ČD znalost zdejšího prostředí, kontakty s přepravci a v neposlední řadě čeští fírové i údržbáři, kteří pořád ještě pracují levněji, než ti němečtí.
Ovšem jinak popisujete situaci celkem výstižně* - při současném způsobu řízení a (ne)investování to jde celé pomalu, ale jistě do háje. Pokud o nějaké části víme, že i tak dokáže být životaschopná, pak je namístě do ní investovat. Pokud na to vlastník nemá, nechť si najde někoho, kdo na to má. Státu to kromě těch pár korun za prodej přinese fungující a konkurenceschopný železniční podnik, díky kterému bude o pár kamionů na silnicích méně. Investorovi to přinese peníze, které ten podnik vydělá (jinak by sem nešel ...). Ono když se člověk rozhlédne kolem sebe, tak za většinou fungujících podniků vidí zahraniční vlastníky, zatímco česká cesta privatizace většinou vedla ... víme kam. "Zbytku" ČD to pak přinese zjednodušení struktury a financování, což je ve vztahu ke krajům (jejich hlavním zákazníkům) velmi podstatný předpoklad dalšího financování.
A jsem skeptický k tomu, že ze zahraničí přijde bohatý mecenáš a bude nám za svůj kapitál dělat pomyšlení,tomu samozřejmě nevěřím. Ovšem když poslouchám vládní recepty na řešení problémů domácí ekonomiky, mohl bych ten dojem získat. Vím, že to tak není, nevím čí zájem za tím tedy je (lobbisté, úplatky... nevím) Podotýkám, že na několika případech jiných podniků, ať privatizovaných či "zfůzovaných" se zahraničím, nevidím pozitivní výsledek a dopad na českou ekonomiku. Do očí bijícím případem, kdy to funguje je Škodovka, ale dle mého mínění je to vyjímka. Z druhé strany, všemožná podpora a stimulace silniční dopravy je taky jen dalším hřebíčkem do rakve českých železnic.
k té druhé části: proč by mělo být po českých železnicích, pokud po nich budou jezdit lokomotivy od Siemense?
ad jak to tak nějak zdanit ... proč proboha? Železniční dopravce nechat dýchat (když už ne přímo podporovat ...), zdaňovat kamionisty!
Dělení na cargo nemá s osobkou do kotěhůlek spojitost, tam si zkrátka dopravu platí/neplatí kraj a mohou mu k tomu přispět obce. Ale zdá se, že řada lidí zná někoho lepšího kdo by o objednávce těchto dotovaných spojů měl rozhodovat. Byl bych tedy rád, kdyby jste řekli kdo?
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.










