Říčany - Podle nejnovější dopravní studie, kterou pro město Říčany vypracovala společnost Cityplan, by v letech 2010 - 2011 měl v Říčanech vedle vlakového nádraží vzniknout Regionální autobusový terminál, na který budou zajíždět stovky autobusů denně, místo aby končily až na stanici metra Depo Hostivař. Tím se Říčany stanou opravdu významnou přestupní stanicí, vlaky mezi nimi a Prahou potom ještě zvýší svůj význam.
Na terminálu by byla zakončena většina spojů jedoucích nyní na Depo Hostivař (382,383,393), a lidé by tedy při cestě do Prahy museli v Říčanech přestoupit na vlak. Pro říčanské nádraží by to znamenalo nárůst počtu cestujících o tisícovky denně a z Říčan by se tím stala jedna z nejvýznamnějších stanic na trati 221.
Hlavním cílem zřízení autobusového terminálu je zkrácení přestupních vazeb mezi autobusy a vlaky. Autobusy by měly zajišťovat převážně pouze svoz lidí na vlak, protože současná situace na Černokostelecké je k dennímu dojíždění do Prahy velmi nepříznivá, vinou častých kolon mezi Říčany a Uhříněvsí. Kvůli nim se čas přepravy může protáhnout i o více než hodinu. Po plánovaném zkrácení intervalu mezi vlakovými spoji na špičkových 15 minut ve špičce a 30 minut mimo špičku se železniční doprava stane velmi atraktivní.
Osud autobusového terminálu však vůbec není jistý. Záměr města Říčany vybudovat regionální autobusový terminál narazil na odpor obyvatel Radošovic. Uvažované autobusové nádraží je totiž podle jejich slov situováno do nejzatíženější části Říčan, která je ohraničená ulicí Černokostelecká, železniční tratí s nádražím a komunikací 101 (spojnice s D1 a pokračování na Úvaly). Toto území je již v současnosti vystaveno vysoké úrovni hluku, prachu a obtížné dopravní dostupnosti. Výstavbou autobusového terminálu a jeho následným provozem by došlo k výraznému a trvalému znehodnocení životního prostřední všech obyvatel v dané části Říčan.
Dalším důvodem pro odmítnutí navrhovaného terminálu je podle obyvatel Radošovic jeho naprostá dopravní nedostupnost. Všechny autobusy mířící na terminál (včetně vysokokapacitních kloubových) musí projet křižovatkou kterou tvoří Spojka (spojnice komunikace 101 a Černokostelecké) a ulice Uhelná. Tento uzel je již v současnosti velmi těžko průjezdný a zácpy se zde vytvářejí trvale bez ohledu na den v týdnu.
plán jak by mohl autobusový terminál vypadat najdete ZDE
otevřený dopis, který napsali obyvatelé Radošovic starostce si můžete prohlédnout ZDE

...původně se počítalo, že silniční okruh na území Kolovrat se bude stavět současně s modernizací trati, resp. ten tunel pod tratí... tradičně z toho však sešlo...
Na okraj: ROPID právě kvůli zácpám navrhoval převedení části linek v úseku od Uhříněvsi směrem na Háje místo na Depo Hostivař, ale obce a cestující to zamítli a raději dál stojí v zácpách (navíc byla obava, zda by již tak přetížená trasa C pobrala další cestující). Takže železnice zůstává jedinou šancí na řešení.
Ano, a hned je tu problém nedostatečné kapacity trati v úseku Hostivař - Hlavní n. a Hostivař - Libeň, ta první stavba je na dobré cestě, akorát že zase na pár měsíců způsobí především v úseku Hostivař - odb. Záběhlice značné dopravní omezení. Mimochodem i výstavba křížení R1 mezi Říčany a Kolovraty tratí způsobí komplikace. Kapacita trati přes Říčany do Strančic je řešena přeložkou pro dálkovou a nákladní dopravu jižně od Říčan, trasa je chráněna v územním plánu, výstavba je téměř jistá, nejistý je akorát termín - rád bych zahájení stavby viděl do roku 2015.
Pro neznalé situace: Příjezd do Prahy od V je tragédie - nejprve si autobusy prostojí Říčany (dále na V nemám přehled), pak popojedou k Uhříněvsi, kde většinou stojí od hřbitova ke škole, pak se kousek přískokem jede a často se stojí od začátku Měcholup až do Štěrbohol. To se potom v pracovní den jízdní doba v daných úsecích protáhne dva až čtyřikrát zcela běžně. Už mám rekord Uhříněves - Depo Hostivař téměř dvě hodiny. A to ani nemusí být bouračka přímo na Černoskostelecké, stačí vhodně zasekaná D1 před Prahou nebo Jižní Spojka - jsou to spojené nádoby. Cesta zpět je to samé v bledě modrém - lahůdka je pátek odpoledne v létě.
Mé časté stížnosti na ignoranci vlaků ze strany ROPIDu odbývali s tím, že stavba koridoru přináší nepravidelnosti. Nehodlají vytvářet přestupní vazby ani ve večerních hodinách například směrem z Prahy, kdy vlaky zpoždění nemají a zcela nelogicky si doslova o pár minut ujíždějí. Píšu zde o lince, která večer v Uhříněvsi na nádraží začíná. Stačilo by 5 minut a byl by krásný přestup...
Resume: Linky z přetížené silnice se v Říčanech/Uhříněvsi musí převádět na železnici - neveřím, že by jí stavba okruhu ulehčila. Samozřejmě s tím, že se zachová spojení pro lidi (a těch není málo), kteří pracují v okolí Průmyslové.
PS: Lituji všechny, kteří dojíždějí do Prahy linkami 38x a přeji jim pevné nervy.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










