Brno - Firma Cityplan již předala hotovou studii v rozsahu cca 200 stran, která má zodpovědět otázku, zda je vhodnější nádraží v centru nebo v odsunuté poloze. Magistrát ji nyní zkoumá, zda je opravdu kompletní a kvalitní a až poté jí oficiálně převezme a zaplatí za ní 3,5 mil. Kč.
Studie obsahuje spoustu faktů a spoustu srovnání. Některá z nich vyznívají lépe pro současnou polohu, některá naopak pro polohu odsunutou. Brněnský magistrát zatím studii zveřejnit nechce, dokonce je na informace o ní uvaleno informační embargo, ale radní města Brna a děkan Fakulty informatiky Masarykovy univerzity profesor Jiří Zlatuška o studii pro ČT a brněnské deníky promluvil.
Podle Zlatušky je hlavním důvodem pro zachování stanice na stávajícím místě především dobrá poloha vůči středu města. Studie uvádí, že žst. Brno hl.n. využívají cestující především ke každodennímu dojíždění za prací a do škol, přičemž přesun do nové polohy by znamenal zátěž městské hromadné dopravy. Ve výsledku pak dojde ke značnému zvýšení finančních prostředků, kterými bude muset Magistrát každoročně dotovat Dopravní podnik města Brna pro zachování stávající dopravní obsalužnosti nádraží. Studie však na druhou stranu varuje, že v současné době jsou Vláda a Evropská unie připraveny financovat pouze přesun nádraží, nikoliv jeho zachování a modernizaci ve stávající poloze.
Studie jednoznačně poukazuje na fakt, že je více než nutné brněnské hlavní nádražím modernizovat, protože jeho současný stav a vybavení je nevyhovující. Z tohoto důvodu je vhodnější odsunuté nádraží, protože je připraven projekt. pokud by se nyní začala řešit varianta modernizace nádraží v centru, bylo by možné zahájit modernizaci až v letech 2012 - 2014, po připravení všech projektů a souvisejících dokumentů, které v současnosti chybí.
zdroje: Česká televize, brněnské mutace deníků
Související odkazy z minulosti:
13.5.2007 - O poloze vlakového nádraží rozhodnou v Praze
11.12.2006 - Brnem jezdí více vlaků
6.4.2006 - Zrušení zakázky na odstavné nádraží v Brně
9.10.2004 - Brněnské referendum: účast jen 24,9% voličů - > referendum je neplatné
12.9.2004 - Referendum o zachování či odsunutí žst. Brno hl.n. se koná již 9.10.2004
30.6.2004 - Petice za vyvolání referenda o poloze Brna hl.n. úspěšná
| 5.8.2007 (14:50)
2. Čas na diskuze vypršel bohužel již v předinternetovědiskuzní době, tj. v roce 1993, v roce 1994 bylo řešení modernizace žel. uzlu, tj. průjezd Maloměřice - Modřice s novým nádražím, schválena brněnským zastupitelstvem do územního plánu (po připomínkách mj. tehdejšího MDS a ČD, s.o.).
3. Nejedná se pouze o projekt města, železniční infrastrukturu investuje SŽDC.
4. Součástí projektu je městská infrastruktura, vč. tramvajových tratí k obsluze jižní centrální části města. Tato část bude financována Brnem, na přestupních terminálech IDS se bude finančně podílet kraj.
5. Na projektu přestavby žel. uzlu, tedy tak jak je v §zemním plánu, spolupracují město Brno, Jihomoravský kraj, Ministerstvo dopravy, SŽDC, ČD, St. fond dopravní infrastruktury. Na projektu, který má platné územní rozhodnutí. Na projektu, na nejž budou čerpány prostředky z fondů EU.
No, jako cestující dálkové i příměstské jsem v letech 1957 - dosud v Brně hl.n. už párkrát byl. Z hlediska člověka, který do Brna přijíždí za prací, na jednání atd., (domnívám se, většina), je poloha ideální = nestěhovat. Přestěhované autobusy na Zvonařku - no od té doby jsem z Brna autobus prostě nepoužil - je to z ruky - (a dědeček mne učil, že tam se nechodí ...)
Troufám si říci, že návaly byly v minulosti (více pasažeru) větší, než dnes. Odbavování u kas? Vždy byly fronty, spíše nebývají obsazeny všechny kasy - takže není využita kapacita.
Jiná věc je, jak organizovat dopravu "v esíčku" (kamery, peronní výpravčí), při četnosti vlaku - (ne končící, pruběžné, resp. "točící jinde" ), při úvrati (slepé koleje - řídící vozy a sunuté soupravy).
Neumím si však představit reko za provozu - zkapacitnění výjezdu na Maloměřice, vč. výkupu pozemku.
To, že dráha uvolnila část pozemkú Brno-Dolní, vyrostly tam kanceláře atp., to je jiná. A třeba by někdo chtěl mít odtamtud blíže na vlak do Vídně/na Schwechat, (určitě blíže než Ruzyně a odtud více destinací), či do Prahy.
Shrnuji: Pokud brněnští radní trvají na stěhování, tak doporučuji BEZ NÁROKU vuči státnímu rozpočtu a fondum EÚ.
PS: "M" to trefil - okolí stávajícího Hl. n. Veletržního města a to včetně "moderního" podchodu je s přihlížením magistrátu zahnojeno stánkaři, hracími automaty a Second hand prodeji (vč. autobazaru). To je odpudivé!
Potiz je vsak v tom, ze bude treba s novou polohou vybudovat komplet nove nadrazi a k nemu rozsahlou sit MHD, ktere jej bude (draze) po zbytek jeho zivota obsluhovat. Take se bude muset postavit tunelova trasa pod mestem, ktera nove nadrazi napoji na zbytek site SZDC.
Nemusim byt ani matematik ani ekonom, abych si dovedl spocitat, ze nova varianta bude urcite drazsi nez modernizace stavajici a navic mimo dochazkovou vzdalenost z centra.
Nejsem z Brna, ale jezdim tam casto a myslim, ze chtit presun nadrazi mohou snad jen prazaci, aby brnaky potrestali dozivotnim placenim dotace na MHD a pochodovym cvicenim na nadrazi :)
Pochopil jsem správně že kdo je proti přesunu je zelený idiot?
Nevědomost prý hříchu nečiní, ale (bohužel) každopádně páchá škody. A nevědomost taky neopravňuje k odsudkům tvrzení. Ta je potřeba vyvracet. Takhle jste jen potvrdil můj názor, že většina odpůrců přesunu absolutně nemá tušení o jaké problematice a jakém území je řeč. I když se projedou po ulici Zvonařka a mají pocit, že mají úplně jasno (a to je ten lepší případ).
Svět bohužel není báječná zeměplocha, stejně jako nejsou placaté problémy s přesunem brněnského nádraží - ale školení tady opravdu dělat nebudu.
Od dob referenda i v Ponávce proteklo hodně vody. Je zásadní rozdíl křičet s opozičními adolescenty slogany o ukradeném nádraží a nebo nést odpovědnost za město (byť "jen" politickou) se všemi dalekosáhlými důsledky.
Pro všechny bojovníky proti odsunu na tomto fóru jedno podobenství:
Za totáče se vykládal vtip o tom, jak paní v továrně na kočárky několikrát vynesla přes bránu všechny díly, které fabrika vyráběla a pak si stěžovala: "to je strašný, já to vždycky poskládám a von z toho vždycky vyleze kulomet"
Protože se o problematiku zajímám bezmála půlstoletí, tak vím, že se v Brně vždycky našel nějaký zlepšovatel, který navrhl nějaký zlepšovák, kterým by se ušetřilo. V osmdesátých letech se vykládalo o ing. Francovi, který navrhoval variantu hlavového nádraží (ušetřilo by se na podchodech ve zvodnělém odloží) V Praze na to reagovali, stejně jako teď - s radostí. Že je s brněnským nádraží potřeba něco dělat je fakt nezvratitelný, to se ví na všech centrálních orgánech dávno. Důležité je proto nemít zodpovědnost za to, že se s tím nic nedělá (ono Nové spojení každoročně sežere asi tolik, kolik onen "drahý" brněnský odsun). "Prověřte variantu hlavového nádraží", zaveleli. "A udělejte si v tom Brně jasno, co vlastně chcete!". A zase nějaký rok utekl...
Ano, je to jak s tím kočárkem, ze kterého je vždy kulomet: z každého řešení, třeba v přisunuté poloze, vyleze poloha odsunutá. "Stačí" se jen začít problematikou trochu podrobněji zabývat.
Ano, i nazelenalí radní si uvědomují riziko, že po deseti letech projektování přisunuté polohy jim vyleze jako opravdu optimální poloha odsunutá - a to bude dlouho předlouho po deadline EU v možnostech financování - o tom, že by přisunutá poloha byla mnohonásobně dražší, nemluvě.
OBĚTOVAT či NEOBĚTOVAT město na oltář zelených ideálů - tak zní otázka.
Obětovat - mám obavy, že touha obětovat město ve prospěch prvoplánové idee, že čím nádraží bude "blíž", tím více lidí bude jezdit vláčky, jsou velmi silné (nebere se přitom v úvahu fatálnost důsledků možné tarifní či daňové politiky, možnosti lepšího využití vedlejších stanic např. díky IDS JMK. které je nejlepší v ČR ) atd.. - Ona ta stávající poloha je ta pravá - jakákoliv rekonstrukce by ho přemístila (ano, s původní polohou nelze počítat), katastrofální provozní problémy nás nezajímají, osud jihu města nás nezajímá - takže jakékoliv pozdržení znamená konzervaci na věky věkův...a to je to co chceme
Kéž by se radní probudili a město neobětovali...
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.










