..: Brněnské nádraží bude stát na jihu města v roce 2014 :..

Ilustrační obrázekBrno Odsun brněnského nádraží se již zdá být hotovou věcí. Teď se budou muset obyvatelé města připravit na sedm let diskuzí o podobě nového nádraží, omezení a rozkopanou jižní část města. Investoři, kteří budou platit stavbu nového brněnského nádraží, udělali velkou tečku za diskuzí o tom, která varianta je pro vlakové nádraží lepší. A brněnským radním nezbývá nic jiného, než spolupracovat. Jejich rebelie by totiž mohla ohrozit 8,5 miliard korun dotací z Bruselu.

„Budeme pokračovat s projektem, který jsme zahájili už v roce 1994. Není jiná možnost,“ řekl náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek. Podle zástupců Správy železniční dopravní cesty je pokračování stavbou nového nádraží na jihu také jistá věc. „Už jsme vypracovali první projekty pro Evropskou unii,“ podpořil Kocourkova slova ředitel SŽDC Jan Komárek. Podle něj analýza, kterou si nechalo zpracovat město, jasně říká, že z dopravního hlediska je nová odsunutá poloha nádraží výhodná. „Z ostatních poznámek v analýze se necháme poučit a návrhy na zlepšení zkusíme zapracovat do již rozběhnutého projektu,“ dodal Komárek.

Podle Jiřího Mlynáře ze Stavební správy v Olomouci se začne s přípravou přesunu ihned. „Do konce roku vypracuje ministerstvo dopravy technicko - ekonomické zadání, pak bude rok a půl trvat, než se vyberou firmy, které nádraží postaví. Nejpozději v roce 2009 se může začít stavět. Za pět let by pak mohli Brňané odjíždět do evropských zemí z nového nádraží,“ upřesnil Mlynář.

Projekt, který měl původně stát třicet miliard korun, úředníci po důkladném přepočítání zlevnili o deset miliard. „Rozpočet na tuto stavbu by neměl přesáhnout dvacet miliard korun. Šestimiliardovou budovu nádraží bude muset zaplatit město, kraj a České dráhy. Evropské peníze budou určeny především na stavbu tratě,“ řekl primátor Roman Onderka.

Původně byla ve hře i tzv. přisunutá varianta, která by nádraží odsunula jen o 200 metrů. Šance na její realizaci i šance odpůrců samotného odsunu nádraží jsou ale po rozhodujícím zasedání grémia téměř nulové.

Výstavbu nového nádraží v centru města prosazují pouze Strana zelených a tým Jiřího Zlatušky Brno 2006, kteří mají v pětapadesátičlenném zastupitelstvu pouze deset křesel. Odsunutou polohu naopak dlouhodobě prosazují občanští demokraté, lidovci a komunisté. Jediný, kdo se dosud otevřeně nepřihlásil k žádné variantě, jsou sociální demokraté. Podle Onderky se ale vedení strany dohodlo na tom, že v zastupitelstvu nebude prosazovat změnu stávajícího projektu. "Jakékoliv kroky, které by byly činěny na zrušení tohoto projektu, by v žádném případě nedokázaly nastavit projekt jiný. Máme proto obrovský strach z toho, že bychom peníze z Bruselu nedostali a že by se v Brně nepostavilo nic," dodal Onderka, který současně SŽDC vyzval, aby zjistila veškeré informace o možnosti financování projektu přestavby ŽUB z Bruselu.

V evropských penězích je slabé místo projektu i podle odpůrců odsunu. Jejich závěry však nejsou jednotné. "Nevěřím, že Unie dá peníze na prokazatelně špatný projekt," uvedl brněnský radní Jiří Zlatuška, jehož strana spolu se zelenými stále trvá na variantě s nádražím v centru.

Podle zápisů z jednání o operačních programech mají evropští úředníci na nádraží opravdu "políčeno" a řadí je mezi projekty, vůči nimž mají výhrady.

zdroj: Bahnworld.info, iDNES, ČTK; doplnil -výpravčí- a JTB


BAHN | 11.9.2007 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
11.09.2007 (22:03)  
K clanku dve poznamky:
1. Vyslednou cenu tipuju na 40G (az se to dukladne prepocita "spravne")
2. Lidovci dlouhodobe neprosazuji nic. Kdyby jim nekdo slibil posty za to, ze odprisahnou, Jezis Kristus byl samotny Lucifer, tak jedine co reknou bude "Kde to mame podepsat"...

Jinak:
Qaws - ale jo. Na to abych dosel k autu urcite:-) Kvizova otazka - proc StudentAgency v Brne nejezdi na Zvonarku, ale ke Grandu, he?
BAHN - no, mam pocit, ze Racek z Brna sice neni, ale i on vi, ze o prelozeni saliny se mluvi od doby, co se postavila Zvonarka, tj. nakych 25 let...
SergeS - netahej do toho lidi a bav se seriozne:-)

Mimochodem, kdyz tady mnozi tak pekne pisete o tom, jak je dobre se projit... Tak k cemu prekladat trat k letisti. Ve Slatine zastavka je a kdyz se udela chodnik, tak 10 minut svizne chuze a clovek je na letisti... Kdyz nad tim tak premyslim, tak vlastne neni potreba ani rychlodraha/vlak/metro na Ruzyn, protoze zastavka Hostivice je od terminalu slaby dva kilaky a to je prece pohoda. Keep walking...
registrovaný uživatel SergeS 
11.09.2007 (21:35)  
ja osobne opravdu nechapu pro koho z obyvatel je to udelane tak jak to je v planu ?
11.09.2007 (21:26)  
Co pro mě přesun znamená -

moje přechodné bydliště bude v docházkové vzdálenosti cca 5 min - využiji 1x týdně

moje pracoviště se ocitne mimo - předpokládám prodloužení pěší chůze o cca 10 min nebo šalinou o cca poloviční dobu. 1x týdně mířím z pracoviště na vlak do mého trvalého bydliště, cca 2x týdně služební cesta, převážně vlakem.

Udělám-li souhrn a budu šetřit čas jízdou šalinou na odsunuté nádráží, tak posunem ztrácím celkem 5x 5 minut - 1x 5 minut, tedy 20 minut týdně, během "pracovního roku" je to téměř 16 hodin. Pracoviště budu muset opouštět dříve, při mé průměrné mzdě dosahuje ztráta téměř 2 000 Kč ročně - nesu částěčně já, z větší části zaměstnavatel (delší trvání služ. cest). Předpokládám, že podobně se přesun dotkne cca 60% cestujích. Vynásobte současným počtem cestujících. Přičtou-li se k tomu další nepřímé náklady jako rozšíření provozu a sítě MHD dostávám se k astronomickým sumám ročně, které nemůže současný projekt odsunutého nádraží a jeho "výhody" vyvážit.
registrovaný uživatel RIS  mail  
11.09.2007 (21:23)  
Jinak nedostatečná kapacita dosavadního nádraží vedla až k tomu, že vznikl jakýsi návrh alespoň trošku "zvětšit" počet nástupišť. Proto se pošta odstěhovala asi o 400 metrů na odstavné nádraží "S" aby vedle nástupiště a koleje číslo 1 vzniklo takové mininástupiště třeba pro vlaky jedoucí směr Veselí nad Moravou a tak. Bohužel se to ukázalo takřka technicky nemožné, takže vzápětí návrh padl.
registrovaný uživatel RIS  mail  
11.09.2007 (21:17)  
Racek: ani bych neřekl, že to přejíždění vlaků např. z Prahy do Bohumína je nějak extra. Např. dnes přijel R 677 o 15 minut později, podělal se 2. vůz v soupravě, takže než se to dalo dokupy a zprovoznilo a vyměnil vůz, tak z toho byl odjezd místo 16:03 v 16:16. A nehledě na to, že soupravu ani nikdo neuklízel, protože ani nebyl čas. Problém je, že některé návrhy dělají lidé od stolu, ne z praxe, pak by to bylo lepší a třeba by se dalo zachovat i stávající nádraží, ale já jsem spíš pro nové.
registrovaný uživatel SergeS 
11.09.2007 (20:57)  
Racek: i presto ze sem odpurce presunu , tak nejak sem neprisel na to kde jsou moznosti pro rozsireni nadrazi

BAHN: a co ze postavi novou linku tramvaji ? - me jako turistu z Prahy to absolutne netrapi , ale trapi me ze nadrazi nebude v centru ale nekde buhvikde

milan: divse, ale lidi by radsi 3 nez 5 zastavek ( nepocitaje jak rekl kollega ze presunem vzniknou prestupy dosxt lidem ) , a vlakem dojizdi dost lidi pokud vim
registrovaný uživatel D_N 
11.09.2007 (20:57)  
A když už někdo jede tři zastávky, proč by nemohl jet pět zastávek...

U hlavního nádraží se kříží tramvaje do všech směrů, v případě odsunuté varianty to bude pro většinu znamenat přestup navíc.
registrovaný uživatel milan 
11.09.2007 (20:47)  
Racek, ... : Nic proti, ale kolik lidí pracuje v centru, tak že to má z nádraží dvě minuty a jezdí vlakem??? A když už někdo jede tři zastávky, proč by nemohl jet pět zastávek... prostě blbost...
registrovaný uživatel Racek 
11.09.2007 (20:40)  
Vidím, že je to tady samý expert na dopravu v Brně, počínaje hned autorem článku ;-)

Dotace z Bruselu je ohrožena zejména tím, že projekt nijak nezlepšuje (naopak spíš zhoršuje) atraktivitu veřejné dopravy a navíc nemá podporu veřejnosti - podle posledního průzkumu je i přes několikaletou mediální masáž stále přes polovinu Brňanů proti odsunu nádraží. V debatě na úrovni města je hlavním argumentem pro odsun nutnost stavět rychle, aby se stihly vyčerpat evropské peníze. V Bruselu asi tenhle argument moc velkou váhu mít nebude :-/

Druhou věcí je, že proti odsunu je spousta zkušených aktivistů, kteří už mají za sebou takové 'výsledky' jako zpoždění stavby dálnic D5 nebo D8 o mnoho let, takže začít zgruntu znova s nádražím v centru by bylo asi rychlejší, než jít do války s Dětmi Země o odsunuté nádraží.


RIS: stávající nádraží je možné rozšířit, možná stačilo seznámit se s variantou B posuzovanou v analýze letošní rok. A to, že nebudou vlaky na nádraží postávat 30 minut před odjezdem, to je úplně v pořádku. Vlaky jsou od toho, aby jezdily, ne aby stály. Ostatně už na to přišli i u ČD a průjezdné rameno Praha / Hradec Králové - Brno - Olomouc v pohodě funguje. Na ose Praha - Brno - Bohumín je problém v tom, že by právě docházelo k tomu půlhodinovému postávání soupravy u perónu, a ani v jedné trase se s polohami vlaků nedá moc hýbat.

sAd: lehkou chůzí deset minut - vynásobte si to dvěma a pak se zkuste zamyslet, jestli 20 minut každodenní zdravotní procházky je přesně to, po čem touží všichni dojíždějící za prací. Ono by to jistě leckomu zdravotně prospělo, ale řada lidí těch 20 minut radši využije k popojíždění po ucpaných ulicích a hledání místa k zaparkování :-(
BAHN 
11.09.2007 (20:50)  


Vy asi nejste občanem Brna co? Pak jistě víte, že se chystá stavba nové trati pro tramvaje přes Úzkou a Dornych kolem nádraží do Komárova ze současné polohy. Stavba by měla začít pokud nebude nějaký aktivista v roce 2009. Taky změna trasování trolejbusů od Benešové a nové trati od Mendlova náměstí. Taky s tím souvisí nákup nových tramvají Porschetr v počtu 100 kusů.A další aktivity s tím souvisí . Třeba změna pošty na Heršpickou atd .. Doporučuji více číst o nádraží a méně psát ..
registrovaný uživatel SergeS 
11.09.2007 (20:33)  
sAd 6 a 0 minut je stejne rozdil + co ja jsem slysel tak 6 ( nebo 10 , ted nevim ) to bylo MHDckem .... jesli si videl navrhy , neporadis kde na mape by to melo byt ?

babilon: to ne , ale kdo by platil vsechny poradce, sekretarky, a do toho je taky zapocitana prace designeru a odborne poroty co ten design mela schvalit a kontorlera odoborne poroty ( atd .... )
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko