..: Brněnské nádraží bude stát na jihu města v roce 2014 :..

Ilustrační obrázekBrno Odsun brněnského nádraží se již zdá být hotovou věcí. Teď se budou muset obyvatelé města připravit na sedm let diskuzí o podobě nového nádraží, omezení a rozkopanou jižní část města. Investoři, kteří budou platit stavbu nového brněnského nádraží, udělali velkou tečku za diskuzí o tom, která varianta je pro vlakové nádraží lepší. A brněnským radním nezbývá nic jiného, než spolupracovat. Jejich rebelie by totiž mohla ohrozit 8,5 miliard korun dotací z Bruselu.

„Budeme pokračovat s projektem, který jsme zahájili už v roce 1994. Není jiná možnost,“ řekl náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek. Podle zástupců Správy železniční dopravní cesty je pokračování stavbou nového nádraží na jihu také jistá věc. „Už jsme vypracovali první projekty pro Evropskou unii,“ podpořil Kocourkova slova ředitel SŽDC Jan Komárek. Podle něj analýza, kterou si nechalo zpracovat město, jasně říká, že z dopravního hlediska je nová odsunutá poloha nádraží výhodná. „Z ostatních poznámek v analýze se necháme poučit a návrhy na zlepšení zkusíme zapracovat do již rozběhnutého projektu,“ dodal Komárek.

Podle Jiřího Mlynáře ze Stavební správy v Olomouci se začne s přípravou přesunu ihned. „Do konce roku vypracuje ministerstvo dopravy technicko - ekonomické zadání, pak bude rok a půl trvat, než se vyberou firmy, které nádraží postaví. Nejpozději v roce 2009 se může začít stavět. Za pět let by pak mohli Brňané odjíždět do evropských zemí z nového nádraží,“ upřesnil Mlynář.

Projekt, který měl původně stát třicet miliard korun, úředníci po důkladném přepočítání zlevnili o deset miliard. „Rozpočet na tuto stavbu by neměl přesáhnout dvacet miliard korun. Šestimiliardovou budovu nádraží bude muset zaplatit město, kraj a České dráhy. Evropské peníze budou určeny především na stavbu tratě,“ řekl primátor Roman Onderka.

Původně byla ve hře i tzv. přisunutá varianta, která by nádraží odsunula jen o 200 metrů. Šance na její realizaci i šance odpůrců samotného odsunu nádraží jsou ale po rozhodujícím zasedání grémia téměř nulové.

Výstavbu nového nádraží v centru města prosazují pouze Strana zelených a tým Jiřího Zlatušky Brno 2006, kteří mají v pětapadesátičlenném zastupitelstvu pouze deset křesel. Odsunutou polohu naopak dlouhodobě prosazují občanští demokraté, lidovci a komunisté. Jediný, kdo se dosud otevřeně nepřihlásil k žádné variantě, jsou sociální demokraté. Podle Onderky se ale vedení strany dohodlo na tom, že v zastupitelstvu nebude prosazovat změnu stávajícího projektu. "Jakékoliv kroky, které by byly činěny na zrušení tohoto projektu, by v žádném případě nedokázaly nastavit projekt jiný. Máme proto obrovský strach z toho, že bychom peníze z Bruselu nedostali a že by se v Brně nepostavilo nic," dodal Onderka, který současně SŽDC vyzval, aby zjistila veškeré informace o možnosti financování projektu přestavby ŽUB z Bruselu.

V evropských penězích je slabé místo projektu i podle odpůrců odsunu. Jejich závěry však nejsou jednotné. "Nevěřím, že Unie dá peníze na prokazatelně špatný projekt," uvedl brněnský radní Jiří Zlatuška, jehož strana spolu se zelenými stále trvá na variantě s nádražím v centru.

Podle zápisů z jednání o operačních programech mají evropští úředníci na nádraží opravdu "políčeno" a řadí je mezi projekty, vůči nimž mají výhrady.

zdroj: Bahnworld.info, iDNES, ČTK; doplnil -výpravčí- a JTB


BAHN | 11.9.2007 (18:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Stavby a projekty

Weitere aus ČR Jihomoravský


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
11.09.2007 (20:26)  
Nádražní budova za 6 miliard? To bude ze zlata?
BAHN 
11.09.2007 (20:39)  


Ze zlata ne, ale bude více, než moderní ... Výtahy,obchody,ČD Centrum,Servis pro Autobusové firmy i Nákupní zóna jízdenek autobusů z/do Brno.Více méně velký přestupní uzel pro 400 tisíc lidí za 12 hodin.
Registrierter Benutzer sAd 
11.09.2007 (20:20)  
SergeS: No já nevím, co jsem viděl návrhy, tak do centra to bude lehkou chůzí asi 10 minut.
Registrierter Benutzer SergeS 
11.09.2007 (20:16)  
Qaws: jo , ale jako ted prijedu vlakem , vystoupim a sem v centru , a bude - prijedu , vystoupim , ztratim pul hodiny nebo nevim kolik na dopravu tam , pak pul hodiny na dopravu z5 - zkr zbytecne ztracena hodina co sem mohl stravit treba povidanim si s Brnenskymi prateli u Pegasu nebo tak ... a to nemohli najit nic lepsiho nez jizni cast Brna ( jak koukam na mapu tak podle me par fleku by se tam naslo podstatne lepsich , ale chci to blizssi prozkoumani ) ... jinak me je jedno jesli od nadrazi pujdu pesky nebo pojedu MHD - stejne tim ten cas ztratim
Registrierter Benutzer Qaws 
11.09.2007 (20:11)  
SergeS: a nožičky vám už nefungujou? =:o)
Registrierter Benutzer SergeS 
11.09.2007 (19:44)  
Takze na pohodlne cestovani do Brna vlakem muzu zapomenout , nehodlam se nekde trmacet MHD nez se dohrabu do centra
Registrierter Benutzer Kaloon 
11.09.2007 (19:28)  
Nejde ani tak o rebelii radních, jako o rebelii obyvatel Brna!!! Pokud jde o dotace, musí panovat všeobecný souhlas s projektem. Jinak penízky z EU nepotečou!!!
Registrierter Benutzer RIS  mail  
11.09.2007 (19:26)  
Já jsem jen pro přesun nádraží. Je to totiž dobrá věc, hned řeknu proč:

1) stávající nádraží kapacitně nestačí a není je možné nějak rozvinout...

2) plánované navýšení dopravy v JMK až o 10% zůsobí to, že už nebude třeba možné nastoupit do rychlíku 30 minut před odjezdem, ale bude to třeba tak, že vlak přijede z Prahy, bude 10-20 minut v Brně a pak bude pokračovat do Bohumína. Stávající nádraží není opravdu jak rozšířit, aby to kapacitně postačilo. Takže uvidíme, každopádně jsem pro, aby stávající nádraží Brno hl.n. fakčilo i po vybudování nového nádru.
11.09.2007 (19:09)  
aron: Ono se spíš jedná o to, že kdyby se měl projekt přepracovat, tak by se nejspíš nestihlo datum, do kterého EU bude přispívat novým členským zemím na rozvoj, t.j. do roku 2013.
11.09.2007 (19:03)  
že uzel musí projít přestavbou se ví spoustu let, nejsu odborník abych posoudil rekonstrukce X přesun, ale přikolnil bych se k přesunu; investice eu jde do samotné dopravní cesty - průtah brnem - eu je vcelku ukradené kde a jaké nádraží bude
Registrierter Benutzer zdenda 
11.09.2007 (18:51)  
tak pozor, to není o nás bez nás, v Brně proběhlo referendum, ke kterému přišlo málo lidí...to, že měli nechat hlasovat nejen Brňany, ale třeba všechny občany JMK, to je otázka jiná...nádraží totiž není pro lidi, ale úplně pro jiné účely a přesunuje se kvůli úplně něčemu jinému, než je zájem cestujících...
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko