Mnichov - První komerčně využívaný Transrapid v Německu bude nakonec přecejen postaven v Mnichově. „Svobodný stát Bavorsko, Spolkové dráhy a rozhodující průmysloví partneři podepsali včera realizační dohodu pro projekt Transrapid v Mnichově,“ sdělila v úterý bavorská státní kancelář.
Bližší detaily o rozhovorech na nejvyšší úrovni s předsedy představenstva DB AG Hartmutem Mehdornem a šéfy průmyslových partnerských podniků o projektu Transrapid by chtěl bavorský ministerský předseda oznámit na tiskové konferenci spolu s ministrem hospodářství a dopravy Erwinem Huberem. V minulém týdnu se spekulovalo, že Stoiber, který chce předat svůj úřad 9. října Günteru Becksteinovi, by chtěl financování Transrapidu vyřešit začátkem října.
Spolková vláda i Bavorsko počítají zatím s náklady ve výši 1,85 miliardy eur. Chybějících 165 milionů a všechna navýšení nákladů půjde k tíži Bavorska, drah, letiště, EU a průmyslu, bez příspěvku spolkové vlády.
Na stavbě se podílí velké množství stavebních společnosti, například Hochtief, Bilfinger Berger a Max Bögl, zhotovitelem magnetické dráhy je potom ThyssenKrupp a Siemens. Mluvčí Hochtiefu Bernd Pütter již prohlásil, že „průmysl není připraven převzít všechny náklady ve výši 1,85 mld. euro.“ Pevnou cenu bude možné s provozovatelem (DB) vyjednat teprve tehdy, až bude vypsán projekt se všemi požadavky a podrobnostmi a bude jasné rozdělení rizik, například při nalezení starých zátěží životního prostředí v půdě nebo přesčasových plateb. Časový harmonogram by měl být hotov za několik měsíců.
Transrapid by měl spojovat mnichovské hlavní nádraží s téměř 40 km vzdáleným letištěm, přičemž jízdní doba bude pouhých 10 minut, a nahradit tím S-Bahn, který potřebuje na tuto trasu čtyřnásobek času.
Prestižní stavba má ale i řadu odpůrců. Zelení poukazují: "Bavorsko nepotřebuje na letiště hříšně drahou hračku pro bohaté." Mnichovský primátor by raději uvítal rychlý S-Bahn a jeho strana (SPD) otevřeně hovoří o hloupém pomníku odstupujícího Stoibera.
Překlad podle FAZ, Text: DPA, foto: DDP, DPA

Jen dodám, že objednáno má být pět tříčlánkových souprav typu TR 09, které mají oproti svému předchůdci TR 08 určenému pro dálkovou dopravu (havaroval v září 2006 v Lathenu) uspořádání 2+2 a širší nástupní dveře. Prototyp je tedy v červeném nátěru DB Regio. Především ale jejich induktivní napájení funguje již od rychlosti 0 km/h, a tak není třeba napájecích kolejnic. A proč asi zástupci průmyslu odmítají podílet se na financování? Vědí jak to dopadlo s projektem Berlín - Hamburk, který se (díkybohu) nikdy nezačal stavět.
Německá spolková vláda (925 mil), Bavorská vláda (490 mil), Deutsche Bahn (235 mil), Mnichovské letiště (100 mil), konsorcium Transrapid (50 mil) a Evropská Unie (50 mil.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











