..: Evropské miliardy zrychlí českou železnici :..

Ilustrační obrázek Česká republika - Evropská unie má ráda železnici a svou přízeň neváhá projevit také miliardami eur, které do modernizace kolejí investuje. Na své si přijde i česká železniční síť. Do roku 2013 může na její obnovu jít z Operačního programu dopravy až 72 miliard korun. To je téměř polovina všech peněz, které EU do rozvoje dopravy v ČR investuje. Takový penězovod se už nikdy v historii nebude opakovat. SŽDC tak už může plánovat, do čeho bude v následujících letech investovat.

Mezi největší připravované projekty patří III. tranzitní koridor Praha - Cheb přes Plzeň k německým hranicím a IV. koridor Praha - České Budějovice. V příštím roce se dokončí první část přestavby pražského železničního uzlu, rozsáhlé stavební práce možná čekají také Brno, kde komunální politici chtějí za každou cenu prosadit přesun hlavního nádraží.

Jezdí se po staveništi

"Tyto stavby patří mezi nejdůležitější i proto, že jsou součástí hlavních evropských přepravních tras," připomíná proděkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Dosud jsou z koridorových tratí v ČR hotové zatím 2: Děčín-Praha-Pardubice-Brno-Břeclav a Břeclav-Přerov-Petrovice u Karviné. Na nich už cestující mohou pocítit výraznou časovou úsporu při cestování. "Před 4 lety jel mezinárodní vlak EuroCity Praha z hlavního města do Ostravy 4,5 hodiny, dnes 3 hodiny 55 minut," uvádí mluvčí ČD Ondřej Kubala. Na řadě úseků však vlaky jezdí stále po staveništi, při provozu po jedné koleji tak často dochází k jejich zpožďování. "Bylo chybou, že modernizace se vyhnula důležitým stanicím, jako jsou třeba Pardubice či Přerov," upozorňuje Moos.

Zkrácení o 30 minut

Vlak tak jede třeba 50 km po moderní rychlé trati a pak se 5 minut loudá v okolí stanice. Ilustrační obrázek Peníze půjdou i mimo hlavní tratě. V plánu je třeba elektrizace několika úseků, které na koridory navazují. "Elektrický provoz je šetrnější k životnímu prostředí, dieselové lokomotivy jsou navíc také výrazně hlučnější," připomíná Moos. Natažením drátů dojde i ke zrychlení cestování, kdy zejména u dálkových vlaků nebude nutné dlouhé stání kvůli výměně lokomotivy. Příkladem je třeba úsek Kadaň - Karlovy Vary, který leží na hlavní trati ze severních do západních Čech. Ten byl ještě donedávna jedinou částí tohoto tahu, který nebyl pod dráty. Cesta se nyní díky elektrizaci zkrátila téměř o půl hodiny. Skutečně rychlé cestování by do ČR přinesla až stavba tzv. vysokorychlostních tratí, po nichž mohou vlaky jezdit až 300 km/h.

Stejné firmy zůstanou

"V současnosti probíhá novelizace plánů jejich výstavby," říká Anna Kodysová ze Správy železnic. Výstavbě nejmodernějších železnic stojí v cestě jejich cena, která začíná na půl miliardě za kilometr. Tomu by pak odpovídala i cena jízdného. Zrychlení by však bylo výrazné, například trasu z Prahy do Brna by expres urazil za půl hodiny. Pro stavební firmy jsou dostatečným lákadlem i nynější plány a s nimi související balík evropských peněz. V současnosti lemují opravované tratě nejčastěji stroje s logem Skanska, Stavby silnic a železnic, OHL ŽS či Subterra. Dá se předpokládat, že stejné firmy se podělí o zakázky i do budoucna.

zdroj: iDNES a Deník


Adys Poslat mail autorovi | 12.10.2007 (8:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Stavby a projekty

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer tgw 
14.10.2007 (18:59)  
JnR
Vysvětlete prosím slovo ve své větě.Chybka.
14.10.2007 (18:45)  
Venca Burgán: Ono s temi bramborami - aby se jednoho hezkeho dne ti "cajzli" nerozhodli nakupovat treba od Polaku, kteri tu samou mrkev nebo bramboru dokazi vyrobit stejne dobre a levneji... A nakonec by treba i bylo vic penez na infrastrukturu. Co takhle navysit rozpocet SFDI na ukor zemedelskych dotaci...? ;)
Registrierter Benutzer tgw 
14.10.2007 (18:39)  
doomlukas

Chytračíte vy.Máte chybu.V těch.

JnR

Protekce ,myslel jsem si to.
Nicméně podání Vency Burgána se mi líbí.

Máte také chybu.Chybka.

Tomislav Stokurev.
Máte chyby.
tom,olinově,přecijen.

Pánové i vy ostatní.Naučte se Pravidla českého pravopisu také.
Pro pravdu se člověk zlobí.
Já jsem své chyby přiznal.Ale ostatní se bijí do prsou.A také neumějí.A navíc jsou ješitní.
Pro Bahn
Už s opravami končím.Souhlasím s vámi.Je to na každém z nás.
Registrierter Benutzer JnR 
14.10.2007 (18:16)  
BAHN: Jsme na českém webu o železnici. Ani kdyby to byl web o házení hrachu na zeď, neomlouvalo by to příšerné výplody zdejších diskutujících.

Vaši poslední větu bych lehce upravil:
Pokud možno se všichni zdrží pravopisných chyb v projevu a diskutují o železnici. Děkuji!
Registrierter Benutzer BAHN 
14.10.2007 (17:08)  
Pánové, já tedy nevím jestli jsme na železničním webu, nebo na webu o jazyku Českém ... Tož kde to jsme? Pokud možno se všichni zdrží projevu o chybách v pravopisu a diskutují o železnici. Děkuji!
Registrierter Benutzer JnR 
14.10.2007 (16:39)  
tgw: Je rozdíl mezi pravopisnou chybou a užitím výrazů z nespisovné češtiny.
P.S.: Venca Burgár má tak svérázné příspěvky, že tím dokáže přebít i nějakou tu chybku ;-)
14.10.2007 (15:33)  
tgw: Ty už tady raději nechytrač, v těch svých "opravách" máš chyb jak maku. A nepleť si pravopis (který ti dělá problémy) s používáním nespisovných (lidových apod.) výrazů. Mně tedy různé lidové výrazy většinou nevadí, hlavně když příspěvek není plný chyb a dá se pochopit (což tady mnohým dělá značné problémy)...
Registrierter Benutzer tgw 
14.10.2007 (14:36)  
JnR

Venca Burgán si v klidu napíše vcajku,vidlákov,JZDáci,prágl.

To snad je gramaticky v pořádku?

To si snad děláte srandu ne?

Kamarádi,nebo známí pravopis dodržovat nemusí?
Registrierter Benutzer JnR 
14.10.2007 (13:19)  
Venca Burgár (pokud reagujete na konec mého posledního příspěvku): Já jsem jen chtěl říci, že pokud tady někdo rozdává svoje rozumy a neumí ani pořádně česky, pak tím svým argumentům na vážnosti zrovna nepřidá.

Miroslav Zikmund: Stejně to jde řešit i používáním prohlížeče FireFox, který dělá kontrolu textu přímo při psaní do políčka "Komentář".
14.10.2007 (12:52)  
Není nic jednoduššího než napsat text v libovolném wordu, pak si klinout na ikonku s jazykovém korektorem nebo klávesu F7 a opravit typografické chyby. WORD6.0 dokonce "prská", když není za čárkou mezera. Bohužel shodu podmětu s přísudkem, resp. skloňování vesměs české korektory neumí.
A teprve po korektuře ho vložit.
Jinak pravopisná úroveň je děsivá, mně osobně nevadí "lidový" jazyk >>> hloupej, nesmyslenej atd., pokud je oproštěn od vulgárních výrazů, chápu, že mnoho autorů spisovnou češtinou na úrovni Karla Čapka psát nebude.
  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko