..: Evropské miliardy zrychlí českou železnici :..

Ilustrační obrázek Česká republika - Evropská unie má ráda železnici a svou přízeň neváhá projevit také miliardami eur, které do modernizace kolejí investuje. Na své si přijde i česká železniční síť. Do roku 2013 může na její obnovu jít z Operačního programu dopravy až 72 miliard korun. To je téměř polovina všech peněz, které EU do rozvoje dopravy v ČR investuje. Takový penězovod se už nikdy v historii nebude opakovat. SŽDC tak už může plánovat, do čeho bude v následujících letech investovat.

Mezi největší připravované projekty patří III. tranzitní koridor Praha - Cheb přes Plzeň k německým hranicím a IV. koridor Praha - České Budějovice. V příštím roce se dokončí první část přestavby pražského železničního uzlu, rozsáhlé stavební práce možná čekají také Brno, kde komunální politici chtějí za každou cenu prosadit přesun hlavního nádraží.

Jezdí se po staveništi

"Tyto stavby patří mezi nejdůležitější i proto, že jsou součástí hlavních evropských přepravních tras," připomíná proděkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Dosud jsou z koridorových tratí v ČR hotové zatím 2: Děčín-Praha-Pardubice-Brno-Břeclav a Břeclav-Přerov-Petrovice u Karviné. Na nich už cestující mohou pocítit výraznou časovou úsporu při cestování. "Před 4 lety jel mezinárodní vlak EuroCity Praha z hlavního města do Ostravy 4,5 hodiny, dnes 3 hodiny 55 minut," uvádí mluvčí ČD Ondřej Kubala. Na řadě úseků však vlaky jezdí stále po staveništi, při provozu po jedné koleji tak často dochází k jejich zpožďování. "Bylo chybou, že modernizace se vyhnula důležitým stanicím, jako jsou třeba Pardubice či Přerov," upozorňuje Moos.

Zkrácení o 30 minut

Vlak tak jede třeba 50 km po moderní rychlé trati a pak se 5 minut loudá v okolí stanice. Ilustrační obrázek Peníze půjdou i mimo hlavní tratě. V plánu je třeba elektrizace několika úseků, které na koridory navazují. "Elektrický provoz je šetrnější k životnímu prostředí, dieselové lokomotivy jsou navíc také výrazně hlučnější," připomíná Moos. Natažením drátů dojde i ke zrychlení cestování, kdy zejména u dálkových vlaků nebude nutné dlouhé stání kvůli výměně lokomotivy. Příkladem je třeba úsek Kadaň - Karlovy Vary, který leží na hlavní trati ze severních do západních Čech. Ten byl ještě donedávna jedinou částí tohoto tahu, který nebyl pod dráty. Cesta se nyní díky elektrizaci zkrátila téměř o půl hodiny. Skutečně rychlé cestování by do ČR přinesla až stavba tzv. vysokorychlostních tratí, po nichž mohou vlaky jezdit až 300 km/h.

Stejné firmy zůstanou

"V současnosti probíhá novelizace plánů jejich výstavby," říká Anna Kodysová ze Správy železnic. Výstavbě nejmodernějších železnic stojí v cestě jejich cena, která začíná na půl miliardě za kilometr. Tomu by pak odpovídala i cena jízdného. Zrychlení by však bylo výrazné, například trasu z Prahy do Brna by expres urazil za půl hodiny. Pro stavební firmy jsou dostatečným lákadlem i nynější plány a s nimi související balík evropských peněz. V současnosti lemují opravované tratě nejčastěji stroje s logem Skanska, Stavby silnic a železnic, OHL ŽS či Subterra. Dá se předpokládat, že stejné firmy se podělí o zakázky i do budoucna.

zdroj: iDNES a Deník


Adys Poslat mail autorovi | 12.10.2007 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel tgw 
13.10.2007 (16:05)  
Tak se zamýšlím proč se vlastně chce přemístˇovat Brněnské nádraží,když stejně zde vlaky staví.Tudíž před stanicí znatelně spomalují.K čemu zde budou velké poloměry tratě když zde budou vlaky stavět.Brno je velké město.Kdyby se tyto peníze raději dali do zabezpečení tratí ,kde je to potřeba nebo raději na do opravy infrastruktury,či na nákup nových jednotek.Hromada vyhozených peněz.Nechápu!

Dále také nechápu proč tenkrát když opravovali první koridor tratˇ za Svitavava směrem na Brno,proč ji lépe nepřispůsobili např tunelem,zářezem na větší rychlost..Jet 75 km h na hlavním koridoru ještě k tomu do Brna je skutečně katastrofa.Pendolinem 85-90 km h.Nemám slov.

Kdyby pro tuto tratˇ tenkrát připravili lepší projekt,byl by čas jiný a konkurenční na delší dobu.Po rekonstrukci Ústí nad orlicí a Nového spojení i možná 2 hod.Kdyby Svitavy Brno byla tratˇ lépe vedena.

Nicméně je vidět ,že opravy na tratích přitahují lidi zpět na železnici.Protože tratě jsou mnohdy rychlejší,lépe zabetpečeny,mají moderní zabezpečovací zařízení a také lepší chod jednotky po drážním tělese.

Například jako konkrétní příklad uvádím spojení Prahy s Moravou.

Zde jsou jednotlivé časy i kvalita tratí patrná.
Stejně jako nárůst počtu cestujících i zkrácení časů mezi jednotlivými městy.I zlepšení průchodnosti tratí i zlepšení chodových vlastností vlaků s drážním tělesem.Neboli kolejnicí.Drncání promiň te ten neodborný výraz a občasné rozkmitání do stran z důsledku nerovnosti kolejí je zde minimalizováno.Někde není patrno vůbec ani při vyšších rychlostech.

Zde se dá už tvrdit,že se jedná o kvalitní produkt cestování.
13.10.2007 (14:40)  
Jakub Košmider: ujišťovat se nemusíš češí jsou ode dávna národem idiotu a vlezprdelové
13.10.2007 (14:19)  
Stále častěji se ujišťuju, že žiju v národě idiotů ...
registrovaný uživatel Semík  mail  
13.10.2007 (13:58)  
2 happy : Když prachy na infrastrukturu z unie,tak do každého kraje stejně . Ty asi nevíš jakým způsobem se žádají prachy z EU, jinak by si takovou blbost nenapsal. Nebo se podle tebe bude stavět vše stejně v každém kraji? By mě zajímalo kde by si našel v každém kraji stejný úsek tratě ve stejné přírodě, aby to všude stálo stejně peněz?
registrovaný uživatel happy 
13.10.2007 (13:41)  
Když prachy na infrastrukturu z unie,tak do každého kraje stejně a ne,že to prožere Praha a Jihomoraváci,potažmo Brno
13.10.2007 (12:14)  
happy: Myslel jsem si, že ti jde o věc, ale z tvého posledního příspěvku je patrno, že si zamindrákovaný ubožák, který má jen plnou hubu hospodských keců o tom, kde je šmudl město, apod. Přečti si po sobě poslední příspěvek a třeba ti to dojde.
registrovaný uživatel happy 
13.10.2007 (11:52)  
Proti novému spojení nic nemám a skutečně bylo potřeba.Tam se prostě ušetří řádově desítky minut a tím zvýší spolehlivost celého dopravního systému.I Pražská nádraží potřebují rekonstrukci,je to přece jenom vstupní brána do našeho hlavního města.Ovšem nechápu,proč valnou většinu peněz z EU na dopravní infrastrukturu má prožrat Brno se svým výmyslem!!!Nádraží je věcí města a čd.A pokud je nutnost zkapacitnit nádraží a ta nutnost tu je,potom mně připadá rozumné v současné poloze vybudovat pod nádražím spodní patro,kam budou zajíždět lokomotivy a jednotky závislé trakce.Hala rozhodně nepůsobí odstrašujícím dojmem,jak je tomu jinde v jiných městech.Prostě je zbytečné proinvestovat majlant,jen pro to,že by se to brňákům hodilo.Navíc Brno je šmudl město,takže to nové nádraží bude opět plné bezhausů a špíny,ale za to přece nemůže poloha
registrovaný uživatel tgw 
13.10.2007 (11:27)  
Bahn.Přesně tak.
A možná zavést i takt neboli pravidelné spoje v časových intervalech.Pokud už jste to nenapsal.

Vídím to například u tramvají Liberec Jablonec.Cestující vědí kdy jede a interval ve špičce 16 min je pro cestující zajímavý.
registrovaný uživatel M 
13.10.2007 (11:12)  
ondrej - oba naprosto vyborne vime, ze se absolutne nic nemohlo stat. Vlak z tech koleji sjet nemuze a davat packu nahoru dolu zas tak slozity byt nemuze. Zvlast (resp. hlavne), kdyz za mnou stoji clovek, kterej to ridi roky...
Nebo co presne cestujicim hrozilo nebo hrozit mohlo?
registrovaný uživatel tgw 
13.10.2007 (11:08)  
Pane Krumpáč nemachruj te a hoď se do klidu.Já znám místní tratě velice dobře.Znám zabezpečení,sklon,povahu tratě,oblouky,rychlostníky,stav tratí.Co na ni jezdí a v jakém intervalu jezdí.i jak jsou zhruba zatížené osobní a nákladní dopravou.také sleduji co se zde za poslední roky změnilo.A to nejsem nádražák.Ale jsem místní.A vlakem jezdím docela často a i rád.A mám železniční průmku .Tak pokud nemáte a nevíte nic o okolí Libereckých tratí více co by jste zde mohl říci,tak raději držte pusu.Uděláš líp.

A pokud jste jsi nevšiml krumáči,tak já jsem mluvil o Libereckém kraji.Pro vás ještě jednou.Libereckém.

Nicméně opravit je potřeba tratě nejen v Libereckém kraji.To je jasné.Ale kde by se mělo opravovat dříve musí posoudit odborník podle doložených informací,záznamů.údajů,posudků,zátěži dopravy,stavu tratě,atd.Podotýkám odborníky.Což vy krumáči podle té věty kterou jste zde napsal nejste.

Mimochodem sleduji i silniční dopravu.
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko