Česká republika - Evropská unie má ráda železnici a svou přízeň neváhá projevit také miliardami eur, které do modernizace kolejí investuje. Na své si přijde i česká železniční síť. Do roku 2013 může na její obnovu jít z Operačního programu dopravy až 72 miliard korun.
To je téměř polovina všech peněz, které EU do rozvoje dopravy v ČR investuje. Takový penězovod se už nikdy v historii nebude opakovat. SŽDC tak už může plánovat, do čeho bude v následujících letech investovat.
Mezi největší připravované projekty patří III. tranzitní koridor Praha - Cheb přes Plzeň k německým hranicím a IV. koridor Praha - České Budějovice. V příštím roce se dokončí první část přestavby pražského železničního uzlu, rozsáhlé stavební práce možná čekají také Brno, kde komunální politici chtějí za každou cenu prosadit přesun hlavního nádraží.
Jezdí se po staveništi
"Tyto stavby patří mezi nejdůležitější i proto, že jsou součástí hlavních evropských přepravních tras," připomíná proděkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Dosud jsou z koridorových tratí v ČR hotové zatím 2: Děčín-Praha-Pardubice-Brno-Břeclav a Břeclav-Přerov-Petrovice u Karviné. Na nich už cestující mohou pocítit výraznou časovou úsporu při cestování. "Před 4 lety jel mezinárodní vlak EuroCity Praha z hlavního města do Ostravy 4,5 hodiny, dnes 3 hodiny 55 minut," uvádí mluvčí ČD Ondřej Kubala. Na řadě úseků však vlaky jezdí stále po staveništi, při provozu po jedné koleji tak často dochází k jejich zpožďování. "Bylo chybou, že modernizace se vyhnula důležitým stanicím, jako jsou třeba Pardubice či Přerov," upozorňuje Moos.
Zkrácení o 30 minut
Vlak tak jede třeba 50 km po moderní rychlé trati a pak se 5 minut loudá v okolí stanice.
Peníze půjdou i mimo hlavní tratě. V plánu je třeba elektrizace několika úseků, které na koridory navazují. "Elektrický provoz je šetrnější k životnímu prostředí, dieselové lokomotivy jsou navíc také výrazně hlučnější," připomíná Moos.
Natažením drátů dojde i ke zrychlení cestování, kdy zejména u dálkových vlaků nebude nutné dlouhé stání kvůli výměně lokomotivy. Příkladem je třeba úsek Kadaň - Karlovy Vary, který leží na hlavní trati ze severních do západních Čech.
Ten byl ještě donedávna jedinou částí tohoto tahu, který nebyl pod dráty. Cesta se nyní díky elektrizaci zkrátila téměř o půl hodiny. Skutečně rychlé cestování by do ČR přinesla až stavba tzv. vysokorychlostních tratí, po nichž mohou vlaky jezdit až 300 km/h.
Stejné firmy zůstanou
"V současnosti probíhá novelizace plánů jejich výstavby," říká Anna Kodysová ze Správy železnic. Výstavbě nejmodernějších železnic stojí v cestě jejich cena, která začíná na půl miliardě za kilometr. Tomu by pak odpovídala i cena jízdného. Zrychlení by však bylo výrazné, například trasu z Prahy do Brna by expres urazil za půl hodiny. Pro stavební firmy jsou dostatečným lákadlem i nynější plány a s nimi související balík evropských peněz. V současnosti lemují opravované tratě nejčastěji stroje s logem Skanska, Stavby silnic a železnic, OHL ŽS či Subterra. Dá se předpokládat, že stejné firmy se podělí o zakázky i do budoucna.
zdroj: iDNES a Deník
| 12.10.2007 (8:00)
zvíhodňována - to slovo jsem uváděl jako ukázku chyb ostatních
na seznamu - pokud byl myšlen www.seznam.cz, pak by mělo být na Seznamu
Správně. Jak jsi chytrý ,tak jsi hloupí. - tam jsou hned dvě chyby:
1) čárka se píše hned za slovo, teprve poté následuje mezera a další slovo
2) hloupý (hloupý, hloupá, hloupé jako mladý, mladá, mladé)
Opravené věty kterém jsem napsal já jsou v pořádku.Zkontroloval jsem je gramaticky na seznamu.
Můžete si je zkontrolovat.
Hned první příklad:
Olin Krumpáč
tgw:jak seš chytrej tak seš blbej.
Správně. Jak jsi chytrý ,tak jsi hloupí.
Správně (tentokrát bez chyb): Jak jsi chytrý, tak jsi hloupý
Pár příkladů:
Olin Krumpáč
tgw:jak seš chytrej tak seš blbej.
Správně. Jak jsi chytrý ,tak jsi hloupí.
Jakub Košmider
Stále častěji se ujišťuju, že žiju v národě idiotů
Správně.
Stále častěji se ujišťuji,že žijeme v národech idiotů.
Eurocity
ujišťovat se nemusíš češí jsou ode dávna národem idiotu a vlezprdelové
Správně.
Ujišťovat se nemusíš.Češi jsou odedávna národem idiotů.
Vlezprdelkové v češtině není.
Pan N a Stranger nepíší í,ě,š,č,ř,ž,ý,á,í,é,atd vůbec.
Někdy nepíší ani čárky rozdělující souvětí.
A tak bychom mohli pokračovat.Adeptů je tu více.
Také se domnívám ,že u ralpica by učitelka češtiny opravila moc dlouhé souvětí.Je v první a poslední větě.
Rozhodně by toto souvětí šlo rozdělit na více vět.
A i dokonce JnR tam má moc dlouhé souvětí a i chyby.
Lenošní. Správně leniví.
Zvíhodňována. Správně zvýhodňována.
Malá část zdejších diskutérů možná dysleksií trpí, ale většina jich pouze neumí rodný jazyk.Jsou leniví si text před odesláním přečíst.Upadly by jim ruce, kdyby používali českou diakritiku a psali velká písmena.
poborskii
Railpic: jj, doba a technika pokročila, ale lidi jsou furt stejní. Dříve lidi psali na zdi na veřejných záchodcích, teďka to samé píšou na internet.
Správně.
Doba a technika pokročila.Ale lidé jsou stále stejní.Dříve psali na zdech a veřejných záchodcích.Nyní píši na internetu.
A mohli bychom pokračovat.
Ani já nepíši bez chyb.Je to z časových důvodů.A možná i z lenivosti.Proto tato kritika patří i mě.
Pojďme se proto všichni zamyslet nad svým pravopisem.
Aby příspěvky i diskuze na tomto webu měla úroveň.Stejně jako tento web.
Jen tak namátkou: zvíhodňována, 1 a 2.- hý korid, promiň te, rozumější - bez komentáře. Kapitola sama pro sebe je používání interpunkčních znamének (pokud někdo neví a chce se to konečně naučit:
správně: (slovo) (čárka/tečka/středník/vykřičník/otazník/dvojtečka) (mezera) (slovo) - př.: investice, která
špatně: investice ,která
špatně: investice , která
U pomlček se dělá mezera z obou stran. Př.: vlak na trase Brno - Ostrava
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










