..: Evropské miliardy zrychlí českou železnici :..

Ilustrační obrázek Česká republika - Evropská unie má ráda železnici a svou přízeň neváhá projevit také miliardami eur, které do modernizace kolejí investuje. Na své si přijde i česká železniční síť. Do roku 2013 může na její obnovu jít z Operačního programu dopravy až 72 miliard korun. To je téměř polovina všech peněz, které EU do rozvoje dopravy v ČR investuje. Takový penězovod se už nikdy v historii nebude opakovat. SŽDC tak už může plánovat, do čeho bude v následujících letech investovat.

Mezi největší připravované projekty patří III. tranzitní koridor Praha - Cheb přes Plzeň k německým hranicím a IV. koridor Praha - České Budějovice. V příštím roce se dokončí první část přestavby pražského železničního uzlu, rozsáhlé stavební práce možná čekají také Brno, kde komunální politici chtějí za každou cenu prosadit přesun hlavního nádraží.

Jezdí se po staveništi

"Tyto stavby patří mezi nejdůležitější i proto, že jsou součástí hlavních evropských přepravních tras," připomíná proděkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Dosud jsou z koridorových tratí v ČR hotové zatím 2: Děčín-Praha-Pardubice-Brno-Břeclav a Břeclav-Přerov-Petrovice u Karviné. Na nich už cestující mohou pocítit výraznou časovou úsporu při cestování. "Před 4 lety jel mezinárodní vlak EuroCity Praha z hlavního města do Ostravy 4,5 hodiny, dnes 3 hodiny 55 minut," uvádí mluvčí ČD Ondřej Kubala. Na řadě úseků však vlaky jezdí stále po staveništi, při provozu po jedné koleji tak často dochází k jejich zpožďování. "Bylo chybou, že modernizace se vyhnula důležitým stanicím, jako jsou třeba Pardubice či Přerov," upozorňuje Moos.

Zkrácení o 30 minut

Vlak tak jede třeba 50 km po moderní rychlé trati a pak se 5 minut loudá v okolí stanice. Ilustrační obrázek Peníze půjdou i mimo hlavní tratě. V plánu je třeba elektrizace několika úseků, které na koridory navazují. "Elektrický provoz je šetrnější k životnímu prostředí, dieselové lokomotivy jsou navíc také výrazně hlučnější," připomíná Moos. Natažením drátů dojde i ke zrychlení cestování, kdy zejména u dálkových vlaků nebude nutné dlouhé stání kvůli výměně lokomotivy. Příkladem je třeba úsek Kadaň - Karlovy Vary, který leží na hlavní trati ze severních do západních Čech. Ten byl ještě donedávna jedinou částí tohoto tahu, který nebyl pod dráty. Cesta se nyní díky elektrizaci zkrátila téměř o půl hodiny. Skutečně rychlé cestování by do ČR přinesla až stavba tzv. vysokorychlostních tratí, po nichž mohou vlaky jezdit až 300 km/h.

Stejné firmy zůstanou

"V současnosti probíhá novelizace plánů jejich výstavby," říká Anna Kodysová ze Správy železnic. Výstavbě nejmodernějších železnic stojí v cestě jejich cena, která začíná na půl miliardě za kilometr. Tomu by pak odpovídala i cena jízdného. Zrychlení by však bylo výrazné, například trasu z Prahy do Brna by expres urazil za půl hodiny. Pro stavební firmy jsou dostatečným lákadlem i nynější plány a s nimi související balík evropských peněz. V současnosti lemují opravované tratě nejčastěji stroje s logem Skanska, Stavby silnic a železnic, OHL ŽS či Subterra. Dá se předpokládat, že stejné firmy se podělí o zakázky i do budoucna.

zdroj: iDNES a Deník


Adys Poslat mail autorovi | 12.10.2007 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 12      Zpráv na stránku:   
14.10.2007 (0:41)  
Ono to "na jednoho občana stejně" je hezký populistický heslo, ale potíž je v tom, že vidláci využívají (a i svýma požadavkama na přísun zboží a odsun odpadu vytěžují) okresní, krajskou i pražskou infrastrukturu, zatimco obyvatelé velkoměst vidláckou k ničemu (kromě případné rekreace) v podstatě nepotřebujou. Takže asi určitá diferenciace v dělení výnosů někde musí být.
registrovaný uživatel pekař 
13.10.2007 (23:45)  
Někteří mohou být dysgrafici,ti přece píšou s chybami .
13.10.2007 (23:26)  
Railpic: jj, doba a technika pokročila, ale lidi jsou furt stejní. Dříve lidi psali na zdi na veřejných záchodcích, teďka to samé píšou na internet.
13.10.2007 (23:21)  
Právě jsem přelouskal 80 příspěvků v naději, že se dozvím něco zajímavého, a s potěšením konstatuji, že přístup na internet už u nás má kdejaký pologramota, byť u některých se snad dá předpokládat, že stále ještě studují, a tak nakonec přece jen zvládnou základy pravidel pravopisu mateřského jazyka. Těm, co to ještě nezvládli, pro začátek doporučuji nastudovat pravidlo o shodě podmětu s přísudkem. Když pochopíte tuto fajnovost logiky našeho jazyka, možná snáze pochopíte i určitou logiku investic do dopravní infrastruktury. V opačném případě se zkuste alespoň zamyslet, zda se zde musíte předvádět. Každopádně odkaz na tuto diskuzi odesílám na ministerstvo školství jako důkaz o ubohých výsledcích výuky českého jazyka, matematiky a logiky, ale současně i jako důkaz, že program internet do škol byl splněn nejen u škol, ale i u jiných ústavů, spadajících ovšem pod ministerstvo zdravotnictví, dále na ministerstvo vnitra komisi pro změnu ústavy v oblasti všeobecného hlasovacího práva a konečně na ministerstvo dopravy pro pobavení.
13.10.2007 (21:59)  
Je opravdu smutné, že EU, majíc tak ráda železnici, jí dá polovinu všech peněz na dopravu, i když je zřejmé, že je v daleko horším stavu z hlediska využitelnosti než silnice, na které půjde zřejmě necelá druhá polovina peněz. Přesto je to dobře, ale záleží také na tom, na co se použijí. Nerad bych pokračoval v předchozím handrkování - jsem z Prahy a tak si myslím, že všechny obce by měly dostávat na jednoho občana stejně, protože jsme přece jedna země, a že kancelářská činnost vynáší několikrát více než práce na poli neznamená, že budeme živi z papírů a peněz. Nicméně u dopravních staveb by měla být na prvním místě účelnost a taky přínos ke zúspornění dopravních procesů tak, abychom jednak více ušetřili, a k tomu lépe žili. To, že se zcela neefektivně stavějí podél tratí dálnice, aby se podařilo převést zejména dálkovou dopravu na koleje, ponechme stranou, s tím zatím nic neuděláme. Faktem je, že jedna a půl koleje na pražské hlavní nádraží pro celý severovýchod republiky byly trochu málo. Na druhé straně si myslím, že Brno má šanci získat ještě víc peněz na zkvalitnění svého uzlu, bohužel je ale hodlá investovat spíše do zhoršení. Co budou platné moderní a zpočátku možná i čisté budovy, když bude zhoršena vazba na ostatní dopravu ve městě? Už teď má autobus, díky dálnicím, časovou výhodu. Co potom, až autobus zastaví v centru a odjede na Zvonařku se otočit, zatímco lidé od vlaku budou shánět svůj spoj MHD? Dosud jsem neslyšel o tom, že by byla tramvaj překážkou KOLMÉHO TUNELOVÉHO vedení tratě pod Brnem. Nádraží ve stávající poloze je také možné rozšířit, a to až do TESCA (v rámci živých nádraží spojit přímo s obchodním centrem, není to optimální?) anebo posunout kousek po trati dál, kdyby tam mohlo být víc místa. Problémem byly tuším oblouky, a ty při stavění vlaků nevadí. Pomalá rychlost způsobená neúdržbou tratě je jiná a opravitelná věc (a tady bych uznal to věkové srovnání). Jinak souhlasím s tím, že by mělo být opravováno daleko více tratí než jen koridory, a hlavně zvyšována traťová rychlost (včetně zabezpečení přejezdů, kde by bylo třeba) a zaváděna bezstyková kolej, plus oprava budov, moderní zabezpečení atd.; současné tratě bych nepřibližoval VRT za každou cenu (např. zrušení obsluhy menších sídel - ta by naopak měla být zachována a rozšiřována), naopak by bylo dobré místo dálnic začít stavět VRT a za zbylé peníze rekonstruovat stávající silnice, případně na nich stavět objezdy ("obchvaty") sídel. Pokud by dálková doprava byla založena na železnici, pak by nemusela být příliš zvyšována kapacita silnic. A má-li být založena na železnici, je naopak třeba zlepšit její parametry a případně i zvýšit kapacitu, kde je potřeba. To se ale obávám se současným vedením státu, včetně často nepodložených a zkreslených (někdy shora) názorů jeho obyvatel, nepodaří. Jinak názory pana Böhma na rozvoj pražské dopravy rozhodně nesdílím, i v Praze by se peníze na dopravu daly použít mnohem účelněji (nové tramvajové tratě, metro do velkých sídlišť bez železničního spojení, kam tramvaj nestačí). Pan Böhm podle mě zcela rozvrátil smysluplnou koncepci rozvoje MHD.
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
13.10.2007 (21:35)  
Jen doufám, že peníze neskončí v brněnském "nesmyslu", i když ani bych se nedivil.
13.10.2007 (21:22)  
pražáci, brňáci, jihlaváci a všichni ostatní: hahaha
registrovaný uživatel tgw 
13.10.2007 (20:24)  
Pane Krumpáč.

Ujasníme pár slov ano.

Tak za prvé "Omlouvám se jelikož se se vážně domníval,že to bylo myšleno z části na můj příspěk.

za druhé:Nevím proč mi tykáte

A jelikož vy používáte přirovnáních tak vám také jedno napíši.

Podle sebe soudím tebe.

Takže až mě budete znát tak mě laskavě suďte .

Mimochodem lidé z kterými pracuji a pracoval jsem mají jiný názor ne vy.

Ale nebudu váš názor měnit.Ani nechci.
Hodnotit člověka, kterého jste nikdy neviděl a ani ho neznáte a mít okamžitě jasno.Máte můj obdiv.
Jste lepší než jasnovidci.Tlesk tlesk.
13.10.2007 (19:12)  
2.- hý

Už jsem toho viděl hodně, ale tohle ještě ne. :-P
registrovaný uživatel BAHN 
13.10.2007 (18:15)  
tgv: Do jisté míry s tebou souhlasím, ale nádraží v Brně má v některých časech velké problémy, když něco jede později i o pár minut. Na několika kolejích stojí Rychlíky a osobáky z/do Tišnov-Břeclav či Letovice-Vyškov či Vlára . A to jaksi při současném stavu a stále větších počtech spojů IDS není možné dále udržitelné .. Sami místní pracovníci nádraží už pracují v bývalé hospodě, protože nemají, kde být. A další věci jsou i ohodně více nebezpečnější. Nejsem pro odsun nádraží, ale současný stav není bezpečný pro současné využití nádraží. A jedno podlaží pdo současným nelze provést díky tramvajím co jezdí od Východu města k nádraží ... K tomu zanedlouho se začne stavět na místě, kde ještě nedávno stávaly lokomotivy i poštovního nákladního nad Kolištěm Palace CD místní realitky a obchodní centrum (u Grand Hotelu).Povolení už mají vydané, tak teď záleží na stavu pružnosti dané firmy a dalších firem, které budou mít svoje lobby ... Poté začnou stavět a už je hotovo s celým nádražím ...
  1 2 3 4 5 6 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko