..: Evropské miliardy zrychlí českou železnici :..

Ilustrační obrázek Česká republika - Evropská unie má ráda železnici a svou přízeň neváhá projevit také miliardami eur, které do modernizace kolejí investuje. Na své si přijde i česká železniční síť. Do roku 2013 může na její obnovu jít z Operačního programu dopravy až 72 miliard korun. To je téměř polovina všech peněz, které EU do rozvoje dopravy v ČR investuje. Takový penězovod se už nikdy v historii nebude opakovat. SŽDC tak už může plánovat, do čeho bude v následujících letech investovat.

Mezi největší připravované projekty patří III. tranzitní koridor Praha - Cheb přes Plzeň k německým hranicím a IV. koridor Praha - České Budějovice. V příštím roce se dokončí první část přestavby pražského železničního uzlu, rozsáhlé stavební práce možná čekají také Brno, kde komunální politici chtějí za každou cenu prosadit přesun hlavního nádraží.

Jezdí se po staveništi

"Tyto stavby patří mezi nejdůležitější i proto, že jsou součástí hlavních evropských přepravních tras," připomíná proděkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Dosud jsou z koridorových tratí v ČR hotové zatím 2: Děčín-Praha-Pardubice-Brno-Břeclav a Břeclav-Přerov-Petrovice u Karviné. Na nich už cestující mohou pocítit výraznou časovou úsporu při cestování. "Před 4 lety jel mezinárodní vlak EuroCity Praha z hlavního města do Ostravy 4,5 hodiny, dnes 3 hodiny 55 minut," uvádí mluvčí ČD Ondřej Kubala. Na řadě úseků však vlaky jezdí stále po staveništi, při provozu po jedné koleji tak často dochází k jejich zpožďování. "Bylo chybou, že modernizace se vyhnula důležitým stanicím, jako jsou třeba Pardubice či Přerov," upozorňuje Moos.

Zkrácení o 30 minut

Vlak tak jede třeba 50 km po moderní rychlé trati a pak se 5 minut loudá v okolí stanice. Ilustrační obrázek Peníze půjdou i mimo hlavní tratě. V plánu je třeba elektrizace několika úseků, které na koridory navazují. "Elektrický provoz je šetrnější k životnímu prostředí, dieselové lokomotivy jsou navíc také výrazně hlučnější," připomíná Moos. Natažením drátů dojde i ke zrychlení cestování, kdy zejména u dálkových vlaků nebude nutné dlouhé stání kvůli výměně lokomotivy. Příkladem je třeba úsek Kadaň - Karlovy Vary, který leží na hlavní trati ze severních do západních Čech. Ten byl ještě donedávna jedinou částí tohoto tahu, který nebyl pod dráty. Cesta se nyní díky elektrizaci zkrátila téměř o půl hodiny. Skutečně rychlé cestování by do ČR přinesla až stavba tzv. vysokorychlostních tratí, po nichž mohou vlaky jezdit až 300 km/h.

Stejné firmy zůstanou

"V současnosti probíhá novelizace plánů jejich výstavby," říká Anna Kodysová ze Správy železnic. Výstavbě nejmodernějších železnic stojí v cestě jejich cena, která začíná na půl miliardě za kilometr. Tomu by pak odpovídala i cena jízdného. Zrychlení by však bylo výrazné, například trasu z Prahy do Brna by expres urazil za půl hodiny. Pro stavební firmy jsou dostatečným lákadlem i nynější plány a s nimi související balík evropských peněz. V současnosti lemují opravované tratě nejčastěji stroje s logem Skanska, Stavby silnic a železnic, OHL ŽS či Subterra. Dá se předpokládat, že stejné firmy se podělí o zakázky i do budoucna.

zdroj: iDNES a Deník


Adys Poslat mail autorovi | 12.10.2007 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Precla 
12.10.2007 (13:34)  
happy Stává se málokrát, že stebou souhlasím.. vůbec se mi nelíbí, že by skoro polovinu investic prožralo nádraží v Brně.. Dostavěl bych zbytek koridorů a spravil, či zelektrizoval některé hlavní krajské tahy a zintegroval je s autobusovou dopravou..
registrovaný uživatel Fauny  mail  
12.10.2007 (12:46)  
To o té údržbě je pravda a ČD by se nad tím měli už vážně zamyslet. Je pár let po kompletní rekonstrukci prvního a druhého koridoru a někde už je z něj solidní tankodrom.
registrovaný uživatel BAHN 
12.10.2007 (12:07)  
Huffnaggel : Já ti to napovím, kde si to četl : http://zpravy.bahnworld.info/index.php/Novinky/Projekty-zeleznice/Evropske-miliardy-zrychli-zeleznici.html . Přičemž to vyšlo o trochu dříve než tu ... (7.10.2007)
12.10.2007 (11:50)  
Některé komentáře pana Moose se zdají příliš laické na člověka jeho vzdělání (možná jen vystřihnuto novináři).
Peněz by teď mělo být více, cca dvojnásobek než v dosavadních letech. Nikdy ale nejsou věci tak horké, jak se prvotně zdají být, o to více u drah.
Rekonstrukce uzlu Olomouc, Přerov, je v plánu. Prvotně vyhrála Břeclav, poté se bude dělat Přerov či Olomouc. Technicky by se měl dělat prvně Přerov, poté Olomouc.
Reálná je elektrizace Zábřeh - Šumperk (započetí koncem 2008), dále studie elektrizace Olomouc - Uničov - Šumperk, také Bludov - Hanušovice - Lichkov a Hanušovice - Jeseník (minimálně svršek, elektrizace pouze při opodstatnění). Dále se uvažuje elektrizace Kojetín - Valašské Meziříčí. Ze všeho je vidět, že je snaha tvořit objízdné trasy koridorových tratí. Dále zdvoukolejnění Brno - Přerov nejspíše na V=200/220km/h
, případné zdvoukolejnění Olomouc - Nezamyslice.
Potom můžeme začít opět znova stavět I. a II. koridor s trendem údržby v současnosti, :-).
Je to otázka peněz, papír snese vše, :-).
registrovaný uživatel happy 
12.10.2007 (10:39)  
stejně se ty peníze prošustrujou,nebo vůbec nevyčerpají.A sem zásadně proti,aby z těchto peněz na infrastrukturu prožrali Brňáci skoro polovinu!!!to si prostě nemůžeme dovolit.Je potřeba i investice do regionálních tratí.Tady se chce neustále soupeřit o spojení Pha-Brno,ale je jasné ,že železnice ztrácí.To je ale věc čd a jejich politiky vůči cestujícím.Dále by se mně taky líbilo,kdyby se čerpaly peníze na obnovu vozového parku,protože Poláci si snad bez dotace od EU nekoupí do vlaku ani hajzlpapír
12.10.2007 (10:09)  
to mě vždycky vytočí, když čtu evropské peníze. první je pošleme do bruselu, pak vyplníme spousty formulářů a dostaneme je zpátky. ano, teoreticky můžem dostat i mnohem víc. teoreticky
12.10.2007 (9:38)  
Tenhle článek už jsem někde četl, nehledě na to, že už je to pěkně dlouho, a že je v podstatě o ničem, protože je nekonkrétní. Až se SŽDC opravdu k něčemu rozhodne, tak pak si to rád přečtu...
12.10.2007 (9:30)  
Myslím, že ŽelPage nejsou publicistické stránky, kde by články psali novináři. Účelem ŽelPage je koncentrovat informace o železnici na jedno místo pro zájemce o železniční dopravu. Nechť ti co kritizují vytvoří vlastní článek a ostatní jej pak zkritizují jak je to např. neprofesionálně napsané, jak se již několikát stalo...
12.10.2007 (8:28)  
to maty

co je na tom spatneho? Dole je uvedeny zdroj informaci tak co se certis?? Pro tve krasne oci si nikdo nebude cucat clanky z prstu
12.10.2007 (8:25)  
Jojo, co se týče aktualit a článků, tak to na tomto webu jde od desíti k pěti.. :(
  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2025 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko