..: Evropské miliardy zrychlí českou železnici :..

Ilustrační obrázek Česká republika - Evropská unie má ráda železnici a svou přízeň neváhá projevit také miliardami eur, které do modernizace kolejí investuje. Na své si přijde i česká železniční síť. Do roku 2013 může na její obnovu jít z Operačního programu dopravy až 72 miliard korun. To je téměř polovina všech peněz, které EU do rozvoje dopravy v ČR investuje. Takový penězovod se už nikdy v historii nebude opakovat. SŽDC tak už může plánovat, do čeho bude v následujících letech investovat.

Mezi největší připravované projekty patří III. tranzitní koridor Praha - Cheb přes Plzeň k německým hranicím a IV. koridor Praha - České Budějovice. V příštím roce se dokončí první část přestavby pražského železničního uzlu, rozsáhlé stavební práce možná čekají také Brno, kde komunální politici chtějí za každou cenu prosadit přesun hlavního nádraží.

Jezdí se po staveništi

"Tyto stavby patří mezi nejdůležitější i proto, že jsou součástí hlavních evropských přepravních tras," připomíná proděkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Dosud jsou z koridorových tratí v ČR hotové zatím 2: Děčín-Praha-Pardubice-Brno-Břeclav a Břeclav-Přerov-Petrovice u Karviné. Na nich už cestující mohou pocítit výraznou časovou úsporu při cestování. "Před 4 lety jel mezinárodní vlak EuroCity Praha z hlavního města do Ostravy 4,5 hodiny, dnes 3 hodiny 55 minut," uvádí mluvčí ČD Ondřej Kubala. Na řadě úseků však vlaky jezdí stále po staveništi, při provozu po jedné koleji tak často dochází k jejich zpožďování. "Bylo chybou, že modernizace se vyhnula důležitým stanicím, jako jsou třeba Pardubice či Přerov," upozorňuje Moos.

Zkrácení o 30 minut

Vlak tak jede třeba 50 km po moderní rychlé trati a pak se 5 minut loudá v okolí stanice. Ilustrační obrázek Peníze půjdou i mimo hlavní tratě. V plánu je třeba elektrizace několika úseků, které na koridory navazují. "Elektrický provoz je šetrnější k životnímu prostředí, dieselové lokomotivy jsou navíc také výrazně hlučnější," připomíná Moos. Natažením drátů dojde i ke zrychlení cestování, kdy zejména u dálkových vlaků nebude nutné dlouhé stání kvůli výměně lokomotivy. Příkladem je třeba úsek Kadaň - Karlovy Vary, který leží na hlavní trati ze severních do západních Čech. Ten byl ještě donedávna jedinou částí tohoto tahu, který nebyl pod dráty. Cesta se nyní díky elektrizaci zkrátila téměř o půl hodiny. Skutečně rychlé cestování by do ČR přinesla až stavba tzv. vysokorychlostních tratí, po nichž mohou vlaky jezdit až 300 km/h.

Stejné firmy zůstanou

"V současnosti probíhá novelizace plánů jejich výstavby," říká Anna Kodysová ze Správy železnic. Výstavbě nejmodernějších železnic stojí v cestě jejich cena, která začíná na půl miliardě za kilometr. Tomu by pak odpovídala i cena jízdného. Zrychlení by však bylo výrazné, například trasu z Prahy do Brna by expres urazil za půl hodiny. Pro stavební firmy jsou dostatečným lákadlem i nynější plány a s nimi související balík evropských peněz. V současnosti lemují opravované tratě nejčastěji stroje s logem Skanska, Stavby silnic a železnic, OHL ŽS či Subterra. Dá se předpokládat, že stejné firmy se podělí o zakázky i do budoucna.

zdroj: iDNES a Deník


Adys Poslat mail autorovi | 12.10.2007 (8:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Stavby a projekty

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ happy 
12.10.2007 (15:54)  
Jen co se začnou brát potřeby regionů vážně a to se jen tak nestane....
registrovaný užívateľ Grupi  mail  
12.10.2007 (15:47)  
A na V. koridor (Liberec - Praha) se dostane kdy?
registrovaný užívateľ happy 
12.10.2007 (15:30)  
Pražské nové spojení má totiž na rozdíl od brněnského přesunu opdstatnění a citelně zvýší úroveň.Ale ovšem prožrat miliardy za něco,co je natolik diskutabilní mně připadá rozmařilé.Sem z Vysočiny,pragocentrismus nesnáším a brněnské maloměšťákovství taky ne.To radši za těch třicet miliard narovnám trať 225,to bude mít alespoň nějaké opodstatnění.Takže na místo brněnského snu raději opravím důležité regionální tratě,to alespoň železnici něco přinese
registrovaný užívateľ milan 
12.10.2007 (15:10)  
Přestavba brněnského uzlu bude stát 36 miliard? Rozpočet je 24,5 mld. Kč z toho ne všechno půjde z EU, SŽDC předpokládá získat 85% částky. Nové spojení má stát dohromady 9,5 mld. Kč. Akorát je rozdíl, že ty stavby jsou úplně o něčem jiném...
Opravdu vám přijde moc 20mld. za téměř 170 let?
editor alebo admin ŽP NIcKON  mail  
12.10.2007 (15:04)  
Huffnagel: Netahej sem brněnsko-pražské spory, v téhle chvíli jde o trochu víc. Navíc byl Tvůj argument irelevantní, protože narozdíl od brněnského přesunu se v Praze už několik desítek let zcela přesně ví, co se chce, má a bude stavět. A kromě toho, prskej si jak chceš, ale Nové spojení je prostě důležitější, než brněnský přesun, jehož opodstatněnost nedokázali za 10 let jednoznačně obhájit ani dopravní odborníci.
12.10.2007 (14:16)  
BAHN: Vyšlo to o chvilku dřív , myslím v MFDNES
12.10.2007 (14:15)  
Happy: Buďto se snažíš hloupě provokovat, anebo nevíš, že se v Praze na Novém spojení prostaví ročně tolik peněz, co v Brně celkem za celý přesun. Do Brna se za dlouhá léta neinvestovala ani koruna, tak nezáviď!!!
12.10.2007 (14:10)  
Je dobře,že bude hodně peněz na rekonstrukce tratí.Jak je řečeno,tak by se měli rekonstruvovat i méně důležité tratě,než jen koridory a tratě směrem od koridorů.
12.10.2007 (13:55)  
maty: Aj keď momentálne môj život prebieha na akademickej inštitúcii, ktorá má k plagiarizmu mimoriadne nekompromisný postoj a veľmi jasné a tvrdé pravidlá, na uverejnení tohto článku nie je nič, čo by sa dalo označiť za neetické a už vôbec nie plagiarizmus. ŽelPage je magazín o dráhach, s vlastným ISSN, zdroje sú správne uvedené (k dokonalosti snáď chýba už len presnejšia bibliografická referencia, čiže aspoň dátum tých novín, resp. dátum a link na elektronický článok). Alebo myslíš, že noviny majú všetko z vlastnej produkcie (a nie napr. z ČTK)?

zdenek84: no, my (vo význame ČR - asi teď raději začnu psát česky) do toho Bruselu zase až tak moc těch pěněz neposíláme. Naše příspěvky do komunitárního rozpočtu hravě sežere zemědělství, které odsává 43 % unijních pěněz. Těch pár drobných na koridory tedy za nás spíše zatáhnou jiní, včetně "čistých" nebo "skoročistých" plátců typu Švédsko nebo Rakousko. Ti to zatím berou celkem sportovně, naštěstí.
12.10.2007 (13:51)  
Precla - a na zdvoukolejnění některých tahů jsi zapoměl (031, 300, ...). Jinak s ostatním souhlas. Ty dvě minuty, co se ušetří na jízdních dobách kvůli přesunu nádraží v Brně, za to nestojí.
  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2025 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko