..: Evropské miliardy zrychlí českou železnici :..

Ilustrační obrázek Česká republika - Evropská unie má ráda železnici a svou přízeň neváhá projevit také miliardami eur, které do modernizace kolejí investuje. Na své si přijde i česká železniční síť. Do roku 2013 může na její obnovu jít z Operačního programu dopravy až 72 miliard korun. To je téměř polovina všech peněz, které EU do rozvoje dopravy v ČR investuje. Takový penězovod se už nikdy v historii nebude opakovat. SŽDC tak už může plánovat, do čeho bude v následujících letech investovat.

Mezi největší připravované projekty patří III. tranzitní koridor Praha - Cheb přes Plzeň k německým hranicím a IV. koridor Praha - České Budějovice. V příštím roce se dokončí první část přestavby pražského železničního uzlu, rozsáhlé stavební práce možná čekají také Brno, kde komunální politici chtějí za každou cenu prosadit přesun hlavního nádraží.

Jezdí se po staveništi

"Tyto stavby patří mezi nejdůležitější i proto, že jsou součástí hlavních evropských přepravních tras," připomíná proděkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Dosud jsou z koridorových tratí v ČR hotové zatím 2: Děčín-Praha-Pardubice-Brno-Břeclav a Břeclav-Přerov-Petrovice u Karviné. Na nich už cestující mohou pocítit výraznou časovou úsporu při cestování. "Před 4 lety jel mezinárodní vlak EuroCity Praha z hlavního města do Ostravy 4,5 hodiny, dnes 3 hodiny 55 minut," uvádí mluvčí ČD Ondřej Kubala. Na řadě úseků však vlaky jezdí stále po staveništi, při provozu po jedné koleji tak často dochází k jejich zpožďování. "Bylo chybou, že modernizace se vyhnula důležitým stanicím, jako jsou třeba Pardubice či Přerov," upozorňuje Moos.

Zkrácení o 30 minut

Vlak tak jede třeba 50 km po moderní rychlé trati a pak se 5 minut loudá v okolí stanice. Ilustrační obrázek Peníze půjdou i mimo hlavní tratě. V plánu je třeba elektrizace několika úseků, které na koridory navazují. "Elektrický provoz je šetrnější k životnímu prostředí, dieselové lokomotivy jsou navíc také výrazně hlučnější," připomíná Moos. Natažením drátů dojde i ke zrychlení cestování, kdy zejména u dálkových vlaků nebude nutné dlouhé stání kvůli výměně lokomotivy. Příkladem je třeba úsek Kadaň - Karlovy Vary, který leží na hlavní trati ze severních do západních Čech. Ten byl ještě donedávna jedinou částí tohoto tahu, který nebyl pod dráty. Cesta se nyní díky elektrizaci zkrátila téměř o půl hodiny. Skutečně rychlé cestování by do ČR přinesla až stavba tzv. vysokorychlostních tratí, po nichž mohou vlaky jezdit až 300 km/h.

Stejné firmy zůstanou

"V současnosti probíhá novelizace plánů jejich výstavby," říká Anna Kodysová ze Správy železnic. Výstavbě nejmodernějších železnic stojí v cestě jejich cena, která začíná na půl miliardě za kilometr. Tomu by pak odpovídala i cena jízdného. Zrychlení by však bylo výrazné, například trasu z Prahy do Brna by expres urazil za půl hodiny. Pro stavební firmy jsou dostatečným lákadlem i nynější plány a s nimi související balík evropských peněz. V současnosti lemují opravované tratě nejčastěji stroje s logem Skanska, Stavby silnic a železnic, OHL ŽS či Subterra. Dá se předpokládat, že stejné firmy se podělí o zakázky i do budoucna.

zdroj: iDNES a Deník


Adys Poslat mail autorovi | 12.10.2007 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10 ... 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Fauny  mail  
12.10.2007 (22:09)  
Já bych lidi z EU poslal projet se třeba z Brna do Budějovic nebo až do Plzně, ať vidí, jak může ve 21.století vypadat dopravní tepna v EU.
12.10.2007 (22:06)  
STOP pro peníze do Prahy
12.10.2007 (22:05)  
Ať se moudří lidé konečně podívají co všehno maji blbci v Praze a co má zbytek republiky. Praha má příjem na 1 obyvatele 2000 a ostatní města 300 nezdá se vám to divné to přerozdělování, každý by měl mít stejnou částku na jednoho obyvatele i tak by Praha pořád měla nejvíce.
12.10.2007 (22:05)  
Myslím, že je zbytečné se nad některými příspěvky rozčilovat. Škodí to zdraví a myslím, že stejně neovlivníme to, co rozhodují jinde. Přeju si jen, aby byla podporována ta místa, která byla dlouhodobě zanedbávána a aby peníze netekly jen do Prahy. Howgh!
registrovaný uživatel Fauny  mail  
12.10.2007 (22:01)  
Taky už me pěkně se*e, že se všechny peníze cpou do Prahy a okolí. Já třeba bydlím na jižní Moravě a tady se dráhy kromě druhého koridoru moc nepředali, když teď nepočítám regionovy. Na druhou stranu nám tu je jezdí 850ky z 60.let :-/
12.10.2007 (22:00)  
A co Ostrava a okolí ta by taky potřebovala velkou rekonstrukci, jako třebas trať 321 (příšerná nádraží), nebo trať 323 a 322 kde furt vznikaji zpoždění jak cyp z důvodu rychlíku které jedou od Prahy kde většinou vzniknou největší sekyry a jelikož to sou jednokolejky tak zpoždění nevymízí. Nevím proč peníze musí pořád hltat Praha a její okolí to vážně nechápu, podívejme co všechno už maji ti blbečci pražácci a na Ostravsko se furt zapomíná
registrovaný uživatel JnR 
12.10.2007 (21:53)  
Milan: Přestavba brněnského uzlu bude stát 36 miliard? Rozpočet je 24,5 mld. Kč z toho ne všechno půjde z EU, SŽDC předpokládá získat 85% částky. Nové spojení má stát dohromady 9,5 mld. Kč. Akorát je rozdíl, že ty stavby jsou úplně o něčem jiném...
Opravdu vám přijde moc 20mld. za téměř 170 let?


20 mld. za něco co zhorší dostupnost železnice? Ano, to se mi zdá moc.
24,5 / 36 mld. - Pohledem do historie rozpočtu odsunu zjistíte, že jeho informační hodnota je nulová. Částka je upravována podle aktuální potřeby za každou cenu obhájit toto mrhání veřejnými penězi.
12.10.2007 (21:41)  
happy: Pražské manýry, brněnské maloměšťáctví... Proč teda na té Vysočině něco neděláte, aby jste dostali nějaký euro? Proč neexistuje IDS Vysočina? Neuraž se, ale na Vysočině nic není. Je tam moc hezky, ale žádný průmysl, školství...Do čeho tam chceš investovat? Já jezdím po 240, každý den a taky bych byl rád, kdyby byla dvoukolejná a elektrická, ale jsem realista.
A Brno? Jak tu někdo správně napsal, 100 let bez investic! A kdo v Brně u dráhy dělá, dá mi za pravdu. A co třeba Břeclav. Mezinárodní stanice - ostuda 1.stupně. Tam taky nejsou investice potřeba?
Někdo mě tu napadl, že vyvolávám spory Brno - Praha. Já mám spíš pocit, že se vám, pražákům šláplo na kuří oko, když po dlouhé době největší "koláč" nejde na vaše Nové spojení, Elefanty, nebo metro do Ruzyně, že? No nebojte se, on vám to tatíček Bém třeba zase vybrečí...
12.10.2007 (21:40)  
Kokos Košmindrák:aá,potrefená husa se vždycky ozve.
Vid je to pravda všecko to co sem napsal.Čest pražci mentosku.
12.10.2007 (20:17)  
Zatím to neplánuji, ale děkuji za podporu!
  1 ... 6 7 8 9 10 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko