..: Evropské miliardy zrychlí českou železnici :..

Ilustrační obrázek Česká republika - Evropská unie má ráda železnici a svou přízeň neváhá projevit také miliardami eur, které do modernizace kolejí investuje. Na své si přijde i česká železniční síť. Do roku 2013 může na její obnovu jít z Operačního programu dopravy až 72 miliard korun. To je téměř polovina všech peněz, které EU do rozvoje dopravy v ČR investuje. Takový penězovod se už nikdy v historii nebude opakovat. SŽDC tak už může plánovat, do čeho bude v následujících letech investovat.

Mezi největší připravované projekty patří III. tranzitní koridor Praha - Cheb přes Plzeň k německým hranicím a IV. koridor Praha - České Budějovice. V příštím roce se dokončí první část přestavby pražského železničního uzlu, rozsáhlé stavební práce možná čekají také Brno, kde komunální politici chtějí za každou cenu prosadit přesun hlavního nádraží.

Jezdí se po staveništi

"Tyto stavby patří mezi nejdůležitější i proto, že jsou součástí hlavních evropských přepravních tras," připomíná proděkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Dosud jsou z koridorových tratí v ČR hotové zatím 2: Děčín-Praha-Pardubice-Brno-Břeclav a Břeclav-Přerov-Petrovice u Karviné. Na nich už cestující mohou pocítit výraznou časovou úsporu při cestování. "Před 4 lety jel mezinárodní vlak EuroCity Praha z hlavního města do Ostravy 4,5 hodiny, dnes 3 hodiny 55 minut," uvádí mluvčí ČD Ondřej Kubala. Na řadě úseků však vlaky jezdí stále po staveništi, při provozu po jedné koleji tak často dochází k jejich zpožďování. "Bylo chybou, že modernizace se vyhnula důležitým stanicím, jako jsou třeba Pardubice či Přerov," upozorňuje Moos.

Zkrácení o 30 minut

Vlak tak jede třeba 50 km po moderní rychlé trati a pak se 5 minut loudá v okolí stanice. Ilustrační obrázek Peníze půjdou i mimo hlavní tratě. V plánu je třeba elektrizace několika úseků, které na koridory navazují. "Elektrický provoz je šetrnější k životnímu prostředí, dieselové lokomotivy jsou navíc také výrazně hlučnější," připomíná Moos. Natažením drátů dojde i ke zrychlení cestování, kdy zejména u dálkových vlaků nebude nutné dlouhé stání kvůli výměně lokomotivy. Příkladem je třeba úsek Kadaň - Karlovy Vary, který leží na hlavní trati ze severních do západních Čech. Ten byl ještě donedávna jedinou částí tohoto tahu, který nebyl pod dráty. Cesta se nyní díky elektrizaci zkrátila téměř o půl hodiny. Skutečně rychlé cestování by do ČR přinesla až stavba tzv. vysokorychlostních tratí, po nichž mohou vlaky jezdit až 300 km/h.

Stejné firmy zůstanou

"V současnosti probíhá novelizace plánů jejich výstavby," říká Anna Kodysová ze Správy železnic. Výstavbě nejmodernějších železnic stojí v cestě jejich cena, která začíná na půl miliardě za kilometr. Tomu by pak odpovídala i cena jízdného. Zrychlení by však bylo výrazné, například trasu z Prahy do Brna by expres urazil za půl hodiny. Pro stavební firmy jsou dostatečným lákadlem i nynější plány a s nimi související balík evropských peněz. V současnosti lemují opravované tratě nejčastěji stroje s logem Skanska, Stavby silnic a železnic, OHL ŽS či Subterra. Dá se předpokládat, že stejné firmy se podělí o zakázky i do budoucna.

zdroj: iDNES a Deník


Adys Poslat mail autorovi | 12.10.2007 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 7 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel aron 
12.10.2007 (20:07)  
Jakub Košmrdák:Ty budeš asi spolumajitelem Skansky ne?
12.10.2007 (19:19)  
Venca Buran: A ty si velezl z kterýho vydlákova? To snad nemůže bejt ani v Česku ty homofobní blbečku ...
12.10.2007 (18:27)  
Jo a JHMD taky potřebuje koupit nový vozy.
Brno buzen plno.
12.10.2007 (18:24)  
Tak sme asi šikovní, když děláme koryta páč je stavíme už pomalu 20 let a EU furt přispívá a přispívá na totéž,se jim divim, že si to nepohlídaj,řek bych na koryta sme vam už dali ted to použijte na jiné tratě.No voni sou taky blbý jak daleko viděj.Ty články typu o zkrácení 30 minut jsou k pláči.Naši vyžírkové prožrali co se dalo.Stejně ty koryta sou na nic,páč největší sekery stejně vzniknou na nich.
Dálnice taky stojej půl mld na kilák jo o tom se nepíše,to drahý není zatimco trať je drahá a ještě se ani nekoplo.
To koryto na budějc je k ničemu (nebude-li aspoň na 200km/h),páč až bude D3 tak stejně všichni budou jezdit gumokolem.
Tak si řikám že ousteckej kraj je moc hodnej,páč si tam všechno zruší a pak třeba zbyde na vysocku.
Vemte si jih jo dělali lipenku nový dráty,perony no rychlost nic, takže je to k ničemu,to samý těd Ředkev-Tábor.Maj drátovat třeboňku to je taky zbytečný,na co ty 810+vlek a dráty,kdyby aspoň nakoupili nový 843 to potřebuje volarka jak sůl.
Jo vona se ta EU taky moc nepředá.Nejhorší je že furt přibývá křováci z východu takže mi vlastně budem jako bohatý a tak z toho talíře postupem času ani neolíznem.
registrovaný uživatel M 
12.10.2007 (17:53)  
Jakub Košmider - kdyz ma v Praze HQ Vodafone nebo Ceska Sporitelna, tak to znamena, ze veskery zisk techto tvou spolecnosti vznika v Praze? No... To jsou mi veci:-))
12.10.2007 (17:42)  
Jestli se nezmění přístup k elektrizaci v její prospěch, tak za deset let nebude do co dieselů lít.Pohonné hmoty budou tak drahé,jak určí Arabové,a ti nás v lásce nemají.Na druhou stranu dochází i ta elektřina,sice máme pro rozvoj energetiky skoro všechno-uran,jaderné strojírenství,velmi bohatou elektrárenskou společnost-ale také máme Matky,Zelené a politiky,kteří jim jejich naivní a nepochopitelný odpor k jádru ,,žerou",aby si je udrželi v koalici.Pak nám-myslím občanům Česka-budou peníze na rekonstrukci koridorů k ničemu.
registrovaný uživatel Tomo 
12.10.2007 (17:04)  
Zanechte trapných invektiv o Praze nebo Brně. Především Praha je nepopiratelně ekonomicky důležitá (jako hlavní města obecně na světě) a navíc je v centru Čech a slouží jako přestupní/tranzitní místo (+ samozřejmě jako pracoviště pro spoustu lidí). Nemluvě o dodnes nehotovém silničním obchvatu.
A co se středočeského kraje týče - tak se podívejte někdy na stav infrastruktury obecně hlavně směrem na západ, jihozápad a severozápad od Prahy. Můžu vám říct, že zlatá Morava, kdykoliv tam jedu (pozn. že jsem z města, kde bude nově končit trať 120 ;-), mám pocit, že jsem skoro v Rakousku.
registrovaný uživatel happy 
12.10.2007 (16:55)  
ano,ale i v ostatních regionech žijí lidé,kteří mají právo na kvalitní život.A co se týče tratí na vysočině,tak tu máme poměrně zanedbanou síť a většina tratí je navíc hlavních.Proto sem zásadně pro to,aby se peníze za jednoho občana byly stejné.Nebo tu budujeme jedno město,ze kterého na víknd vyjíždí na moravu fůra lidí jak někam do džungle???Ano moc dobře známe pražské manýry
12.10.2007 (16:39)  
Bahn: A kde bydlí většina ekonomicky aktivní populace Česka a kde se odehrává největší ekonomomický zisk pro Česko? Těžko v nějaké prdeli kam zajíží jeden vlak ráno a druhý večer, ale v Praze + St. kraj.
registrovaný uživatel BAHN 
12.10.2007 (16:21)  
happy : Souhlasím, že by bylo rozumější regionální tratě opravit a zrychlit . Extra ty na Vysočině a na Liberecku jsou strašné ... Rychlík jede rychlostí 50km/hod do Jihlavy ... No to taky je něco extra co jen tak nikdo nemá .. Hlavně, že Pražáci mají všechno na co si vzpomenou, ale ostatní se hádají o všechno možné. Metro si zvětšují, staví Nové Spojení Chystají Chobotnici a celou řadu dalších projektů co jim projde. Ti ostatní se hádají téměř o suché z nosu, ale mají stále velký prd potom. Extra když se do toho pustí ekologičtí blázni ve stylu Zelených.
  1 ... 7 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko