..: Evropské miliardy zrychlí českou železnici :..

Ilustrační obrázek Česká republika - Evropská unie má ráda železnici a svou přízeň neváhá projevit také miliardami eur, které do modernizace kolejí investuje. Na své si přijde i česká železniční síť. Do roku 2013 může na její obnovu jít z Operačního programu dopravy až 72 miliard korun. To je téměř polovina všech peněz, které EU do rozvoje dopravy v ČR investuje. Takový penězovod se už nikdy v historii nebude opakovat. SŽDC tak už může plánovat, do čeho bude v následujících letech investovat.

Mezi největší připravované projekty patří III. tranzitní koridor Praha - Cheb přes Plzeň k německým hranicím a IV. koridor Praha - České Budějovice. V příštím roce se dokončí první část přestavby pražského železničního uzlu, rozsáhlé stavební práce možná čekají také Brno, kde komunální politici chtějí za každou cenu prosadit přesun hlavního nádraží.

Jezdí se po staveništi

"Tyto stavby patří mezi nejdůležitější i proto, že jsou součástí hlavních evropských přepravních tras," připomíná proděkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Dosud jsou z koridorových tratí v ČR hotové zatím 2: Děčín-Praha-Pardubice-Brno-Břeclav a Břeclav-Přerov-Petrovice u Karviné. Na nich už cestující mohou pocítit výraznou časovou úsporu při cestování. "Před 4 lety jel mezinárodní vlak EuroCity Praha z hlavního města do Ostravy 4,5 hodiny, dnes 3 hodiny 55 minut," uvádí mluvčí ČD Ondřej Kubala. Na řadě úseků však vlaky jezdí stále po staveništi, při provozu po jedné koleji tak často dochází k jejich zpožďování. "Bylo chybou, že modernizace se vyhnula důležitým stanicím, jako jsou třeba Pardubice či Přerov," upozorňuje Moos.

Zkrácení o 30 minut

Vlak tak jede třeba 50 km po moderní rychlé trati a pak se 5 minut loudá v okolí stanice. Ilustrační obrázek Peníze půjdou i mimo hlavní tratě. V plánu je třeba elektrizace několika úseků, které na koridory navazují. "Elektrický provoz je šetrnější k životnímu prostředí, dieselové lokomotivy jsou navíc také výrazně hlučnější," připomíná Moos. Natažením drátů dojde i ke zrychlení cestování, kdy zejména u dálkových vlaků nebude nutné dlouhé stání kvůli výměně lokomotivy. Příkladem je třeba úsek Kadaň - Karlovy Vary, který leží na hlavní trati ze severních do západních Čech. Ten byl ještě donedávna jedinou částí tohoto tahu, který nebyl pod dráty. Cesta se nyní díky elektrizaci zkrátila téměř o půl hodiny. Skutečně rychlé cestování by do ČR přinesla až stavba tzv. vysokorychlostních tratí, po nichž mohou vlaky jezdit až 300 km/h.

Stejné firmy zůstanou

"V současnosti probíhá novelizace plánů jejich výstavby," říká Anna Kodysová ze Správy železnic. Výstavbě nejmodernějších železnic stojí v cestě jejich cena, která začíná na půl miliardě za kilometr. Tomu by pak odpovídala i cena jízdného. Zrychlení by však bylo výrazné, například trasu z Prahy do Brna by expres urazil za půl hodiny. Pro stavební firmy jsou dostatečným lákadlem i nynější plány a s nimi související balík evropských peněz. V současnosti lemují opravované tratě nejčastěji stroje s logem Skanska, Stavby silnic a železnic, OHL ŽS či Subterra. Dá se předpokládat, že stejné firmy se podělí o zakázky i do budoucna.

zdroj: iDNES a Deník


Adys Poslat mail autorovi | 12.10.2007 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel BAHN 
13.10.2007 (10:45)  
Můj názor je tento : 1.dokončit už konečně 1 a 2.- hý korid se vším všudy a přestat se hádat o suché z nosu s ekologickými pabloby.2. Provést opravy a modernizace regionálních tratí a zavádět rychlejší spoje ve všech krajích. A hlavně modernizovat celý vozový park . A ne jenom v Praze nasazováním dalších jednotek řady 471 ... Ono i Ostravsko má mít svou úroveň cestování, jako další kraje. Zbytečně nevyhazovat za bytečné lidi na zbytečných postech peníze a začít hospodařit na ČD,a.s. .. Toto se možná stane v roce 3000 , takže zřejmě máme Času Dost
registrovaný uživatel BAHN 
13.10.2007 (10:40)  
Všem Cejzlům bych nejraději za ty jejich politiky přišel nakopat říť .. Vždyť 2/3 rozpočtu podle statistiků zůstáv v Praze, tak a zbytek republiky je co? Nejenom, že je potřeba dokončit ten ostudný koridor a jejich nádraží, ale opravit a zmodernizovat všechny tratě bez ohledu na to, jak si bude tatíček Bém brečet, že mu chybí penízky na metro či NS a další jeho díla zkázy. Ideální by bylo, aby všichni v krajích se spojily a požádaly o dotace současně ve velkém rozsahu a nebály se Pražáků a pana Béma pozvaly, taky na výlety a starosti obyčejných lidí mimo Prahu extra v současné době na Ústecko, kde by určitě místní lidé rádi mu něco sdělily, aby naučil zdejší představitele kraje ... A to nejenom na Ústecku. Toto by zřejmě platilo o většině krajů a jejich dopravní obslužností železnicí. Nehodlám vysvětlovat, proč Brno, Břeclav má mít ten největší díl peněz pro svoje nádraží, ale koridor má mít jakousí úroveň a ne výstup z blbě dlouhého vlaku do kolejiště a dojítí naperón a skokem z vagonu u staré babky víte co může být ... Další zpoždění a zase další masakr na kolejích ..
registrovaný uživatel tgw 
13.10.2007 (9:42)  
To by mě zajímalo, kdy se také budou modernizovat i jiné tratě.Například v okolí Libereckého kraje.

Spojení Liberce s městy jako je Hradec Králové,Děčín,Ústí nad Labem je pomalé.A spojení s Prahou a Liberce železnicí je a bude zřejmě stále katastrofa.Zde je jasné, že bez výraznější investice a možná ani to ne, by nedošlo ke konkurence schopnosti a možná ani k navrácení investic.

A já se ptám jako občan České republiky a jako občan Libereckého kraje.Kdy se začne něco tady v Libereckém kraji pro to dělat?

Kdy páni radní a členové vlády motoristé také začnou řešit
a dělat zde něco pro tyto tratě.Až bude pozdě?Nebo se ty tratě všechny zruší? Tak že mám už přemýšlet do budoucna také o autě?Jako ostatní?Ale takhle se ty lidi na železnici nepřitáhnou.A životnímu prostředí to také nepřidá.

Mimochodem jak to bude do budoucna s tramvají Liberec Jablonec nad Nisou?

Pokud někdo něco víte co se bude nebo spíše nebude dít v Libereckém kraji tak mi to prosím zde napiště .
13.10.2007 (7:05)  
jen chci pro sebe a občany této země kteří mají rádi cestování vlakem použitelné tratě a slušné vlaky chci toho moc?
13.10.2007 (5:40)  
M: mně spíš zajímá, kde se bere ta mentalita, že VIPáci můžou všechno. A jsem zvědavej, co řeknete, až někde ve špitále půjčej podobný celebritě na chvíli skalpel, ať se vám v tom slepáku taky pošťourá :o)
13.10.2007 (4:55)  
Me se libi, jak si vzdy u takovychto clanku rozproudi ziva a vecna diskuse...
Ano, bijme se dal za mistni urceni dani (otazkou je,jestli mesta nezacnou zadat o prihlaseni k pobytu, kdyz napr. v danem miste clovek pracuje / chodi do skoly - pro demagogii bude prostoru dost, preci jen pujde o velke penize - a najednou se zjisti, ze treba hlavni mesto ma o pul milionu obyvatel vice...)
Ale jen tak dale, pokracujme spolecne v drzkovani, to nam vsechny ty penize prinese az pod nos.

A jen tak na okraj, jako nekdo, kdo nepatri do zadne skupiny - ze zrovna Praha a stredni Cechy maji svou infrastrukturu (plus s faktem, ze v te casti republiky vyuziva zeleznici bezkonkurence nejvice lidi) na vysoke urovni, ze?
registrovaný uživatel M 
13.10.2007 (1:45)  
Kdyz jsme u toho idnesu, tak by mne zajimalo, kterej uvedomelej kreten (omluva: obcan) praskl toho Fittipaldiho:)
12.10.2007 (23:40)  
Tato diskuze je hrůznou a odstrašující ukázkou současného trendu zde na ŽP, a nemyslím teď to že článek byl opět doslova zkopírován z jiného média. Z informací o financování dopravních projektů tu několik hlupáků vyprovokovalo nikam nevedoucí slepičí hádku na stále oblíbené téma. Každý jinými slovy stojí za tím, proč by zrovna ten jeho region (ať už je to Praha, Brno nebo cokoliv jiného) měl shrábnout co nejvíc peněz z EU a pláče nad tím že tomu docela tak není. Jako člověk žijící napůl v Praze a napůl mimo bych k některým podotkl, že v Praze i Brně žijí stejní lidé z masa a kostí jako všude jinde, řeší svoje starosti a někde nad nimi stejně jako všude jinde politici něco více či méně prosazují. Říct že Pražáci chtějí níže zmíněnou Chobotnici je stejný blábol jako že Brňáci chtějí odsun nádraží a Ústečáci zrušení tratě 132 - ve všech případech je většina proti a velkému procentu je to naprosto putna. Neházejte to na ty chudáky nezainteresované lidi, kteří akorát bydlí v regionech, vůči kterým se cítíte méněcenní, jejich obyvatelé vám snad nic neprovedli a peníze, o kterých si myslíte že mají připadnout spíš vám, vám neodcizili.
Zde na ŽP se admini snaží budovat odborný a kvalitní systém, ale to co zde někteří jedinci předvedli, je děsné. Nechcete snad, aby to tu byla taková žumpa nesmyslů jako diskuze na idnes.cz?
registrovaný uživatel Fauny  mail  
12.10.2007 (22:43)  
Prahu mám rád a chápu, že je to město s milionem obyvatel, ale občas je to i na mě trochu moc co se děje a jak je Praha zvíhodňována před jinými částmi republiky.
12.10.2007 (22:39)  
Chci zdůraznit jen to že Praha je jen jedno blbé město a co zbytek republiky, proč museji jit všechny peníze do jednoho města? Nepodávate si taky tuto otázku někdy
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko