Praha - Každý desátý vlak v Česku nepřijede včas. Hejtmanům došla trpělivost a hodlají zpoždění regionálních lokálek pokutovat.
Trpělivost před nedávnem došla Olomouckému kraji. Rozhodl se pokutovat ČD za zpoždění regionálních vlaků, na něž přispívá stovkami milionů korun, o pokutování ČD však uvažují také další hejtmani. České dráhy většinou zpoždění omlouvají rekonstrukcí hlavních tratí, na kterých nabírají zpoždění rychlíky a následně regionální vlaky, kraje to ale odmítají.
„Jedna věc by byla, kdyby ta zpoždění byla vlivem koridorů, ale děje se to i na tratích, které nesouvisejí se stavbou koridorů,“ stěžuje si náměstek olomouckého hejtmana Pavel Horák. Mluvčí ČD Ondřej Kubala nato reaguje tím, že bohužel, pokud máte rozestavěný koridor mezi Zábřehem a Červenkou, a k tomu ještě vlaky, co jedou na sever, musí přejet rozestavěným Kolínem, tak to odnáší Olomoucký kraj.
Podle aktuálních údajů je v ČR opožděno asi 13% vlaků, zbylých 87% dojede včas. Radek Joklík z ČD je přesvědčen, že vzhledem k rozsahu stavební činnosti jde o dobrý výsledek. Kraje ovšem i nadále trvají na pokutách, jejichž přesnou výši zatím jen odhadují. „Nedá se to nyní říci přesně, ale musí to být vyvážené. Na jedné straně ČD platíme za náš kraj necelých 400 milionů korun, tak ty sankce asi nemůžou být o stokorunách,“ říká ústecký hejtman Jiří Šulc.
Kraje navíc tvrdí, že ČD po nich žádají více peněz za stejný rozsah dopravy. Mnozí hejtmani už proto sáhli k razantnímu kroku a například v Ústeckém kraji místo některých vlaků vyjedou autobusy. Někde ale nepomáhají ani pokuty. Mluvčí kraje Jiří Klement ze zkušenosti říká, že od letošního března podléhají zpoždění vyšší než 20 minut uvnitř Jihomoravského kraje penalizaci. Toto však není zejména s ohledem na hranici 20 minut dostatečně účinné.
zdroj: Deník
| 27.10.2007 (13:00)
Bohužel to nejsou pouze ČD, ale také SŽDC, jež může negativně ovlivnit včasný dojezd vlaku.
Nedovedu si v praxi představit, jakým způsobem se bude prokazovat, že zpoždění bylo zaviněno právě SŽDC a ne ČD.
Rád bych však upozornil, že např. v letecké dopravě je pokutování dopravce zcela normální jev a nikdo nezjišťuje, zda je chyba na straně společnosti.
Uvedu příklad: když společnost XYZ přepraví do destinace cestujícího bez platného cestovního dokladu, hrozí ji pokuta až do výše 15 000 EUR, nebo 400 000 Kč a nikdo nezjišťuje, kdo pochybil.
Dopravce je odpovědný za to, že mají cestující platné cestovní doklady.
Na kolejích to tedy vidím podobně: zpoždění? Pokuta jde na vrub dopravci a ten ať si to vyřeší s viníkem jak chce.
Zákazníka a objednavatele původce zpoždění nezajímá.
Na "taktové dopravě" je přímo nařízeno,že přípoje nečekají a to už kraje podepisovaly ve smlouvách.Většina výpravčích zatím s přípojema čeká a pokud dorží toto nařízení,tak se cestující mohou vzteky po....,viz včera odpoledne v Ústí n.L.
A teď to dopadne tak,že se čekat nebude,aby bylo co nejmíň navazujících zpoždění.A nejvíc to odnesou cestující a obrátí se to proti nim.
To že chtějí kraje nahrazovat vlaky autobusy a obzvláště Ústecký kraj je známé. Zkuste se podívat na jejich stránkách na sekci doprava. O vlacích tam absolutně nic nenajdete , ani návrh jízdního řádu natož konečný návrh, který už dávno na stránkách jiných krajů je. Ale chcete li vědět vědět něco o autobusech ,tak tam najdete absolutně všechno, všechny jízdní řády, dopravce ,linky i formuláře.
Prostě pro autobusy kompletní servis. Akorát jsem tam nenašel , jestli kraj hlídá zpoždění autobusů a penalizuje je ,když jim například sypač neposype náledí a cestující na zastávkach čekají a čekají jestli vůbec něco přijede.
A pokud nebudou čekat přípoje ve stanicích na hlavních tratích,tak doporučuji ve staničním rozhlase pouštět zprávy,že to bylo nařízeno hejtmanem,ať si cestující,kterým ujel přípoj ztěžují na úřadě a ne u ČD...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










