Praha - Každý desátý vlak v Česku nepřijede včas. Hejtmanům došla trpělivost a hodlají zpoždění regionálních lokálek pokutovat.
Trpělivost před nedávnem došla Olomouckému kraji. Rozhodl se pokutovat ČD za zpoždění regionálních vlaků, na něž přispívá stovkami milionů korun, o pokutování ČD však uvažují také další hejtmani. České dráhy většinou zpoždění omlouvají rekonstrukcí hlavních tratí, na kterých nabírají zpoždění rychlíky a následně regionální vlaky, kraje to ale odmítají.
„Jedna věc by byla, kdyby ta zpoždění byla vlivem koridorů, ale děje se to i na tratích, které nesouvisejí se stavbou koridorů,“ stěžuje si náměstek olomouckého hejtmana Pavel Horák. Mluvčí ČD Ondřej Kubala nato reaguje tím, že bohužel, pokud máte rozestavěný koridor mezi Zábřehem a Červenkou, a k tomu ještě vlaky, co jedou na sever, musí přejet rozestavěným Kolínem, tak to odnáší Olomoucký kraj.
Podle aktuálních údajů je v ČR opožděno asi 13% vlaků, zbylých 87% dojede včas. Radek Joklík z ČD je přesvědčen, že vzhledem k rozsahu stavební činnosti jde o dobrý výsledek. Kraje ovšem i nadále trvají na pokutách, jejichž přesnou výši zatím jen odhadují. „Nedá se to nyní říci přesně, ale musí to být vyvážené. Na jedné straně ČD platíme za náš kraj necelých 400 milionů korun, tak ty sankce asi nemůžou být o stokorunách,“ říká ústecký hejtman Jiří Šulc.
Kraje navíc tvrdí, že ČD po nich žádají více peněz za stejný rozsah dopravy. Mnozí hejtmani už proto sáhli k razantnímu kroku a například v Ústeckém kraji místo některých vlaků vyjedou autobusy. Někde ale nepomáhají ani pokuty. Mluvčí kraje Jiří Klement ze zkušenosti říká, že od letošního března podléhají zpoždění vyšší než 20 minut uvnitř Jihomoravského kraje penalizaci. Toto však není zejména s ohledem na hranici 20 minut dostatečně účinné.
zdroj: Deník
| 27.10.2007 (13:00)
Výluky, modernizace. Něco se ví dlouho dopředu, něco jenom trochu, ale jistě lze upravit podmínky tak (mají to tak třeba letečtí dopravci), že když 2-3 týdny dopředu ohlásí změnu, je to v pořádku. Plánuje se to, staví se tam, ale že to přijede o půl hodiny později se dozvím až na nádraží, po pravidelném odjezdu a nejlépe po kapkách (co 10 minut přidat zpoždění)... plus obvykle 5-10 navrch nad to, co se přizná, že to jede/jelo pozdě. A to je prosím pěkně bordel. :(
No a druhak se bavím: k těm hloupým hejtmanům, co zaviní, že budou ujíždět přípoje rychlíkům... Pánové (a dámy, jdou-li tu nějaké). Sundejte si modré brýle a uvědomte si, že ani na těch rychlících a spol. to zpoždění není v pořádku. Ale tam s tím kraj nic neudělá. To je na MD, které jak rozumím bude nyní platit vše, si to tam porovnat. Pokutovat, nedotovat, položit, všechno vyházet a začít znova a pořádně... jinak se z místa fakt nehneme... alespoň ne dopředu. ;)
Obecně si myslím že systém kraj objedná, dotuje a STÁTNÍ společnost má plnit je od základu špatná myšlenka.
Trestání dlouhého čekání na vjezdu do stanice, nevhodné křižování, nekázeň zaměstnaců (pozdní nástup na směnu), zařazení vozidla nevhodného pro jízdu již z depa (porucha ne cestě je neovlivnitelná) si dopravce určitě zaslouží. Hodně záleží, jaké dohody kraje mají a od jaké hodnoty zpoždění se bude k pokutování přistupovat.
Osobně toleruji 15 minut, se zatnutými zuby až 30 pokud jsou zachovány přípoje.
jel jsem R 376 na přestup do DC na vlak 2602 směr Rumburk a dále do Dolní Poustevny.
R 376 odjel z Prahy opožděn z důvodu čekání na přímé vozy od R 420.
R 420 nafasoval 5 minut v Mostech u Jablunkova (byla to pasová kontrola ????), něco nabral do Jablunkova a pak si stabilně vezl kolem 15 minut zpoždění.
Vlak 2602 v DC čekal a dostal + 15.
Pokud by vlak 2602 nečekal, tak by cestující museli čekat v Děčína na další vlak 105 minut. Kraj totiž objednal vlaky v intervalu 120 minut. Takže, kdyby bylo po vůli kraje, tak bych dojel do Dolní Poustevny o dvě hodiny později, ale pan hejtman by byl spokojen, že vlak 2602 jel včas.
Děkuji nechci …
Pokud kraje objednají vlaky v intervalu 30 minut, tak je mi zcela ukradené, že mi "ostrý" přípoj od rychlíku ujede, mám jistotu, že za 30 minut existuje další spojení.
Jinak by se měl o náhradní dopravu cestující za včas "ujetý" přípoj postarat kraj, to znamená, že dopravce objedná taxi a faktura půjde panu hejtmanovi k proplacení.
******
Zajímalo by mne postihuje kraj zpožděné autobusy, které s pěti cestujícími na "na palubě" dokáží z výchozího místa odjet s pětiminutovým zpožděním, protože pan řidič se potřebuje vykecat. Když máte někde 7 minut na přestup na vlak, není to nic příjemného.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










