..: ČD možná připravují zrušení příplatků pro vlaky vyšší kvality :..

Ilustrační obrázekPraha - Podle dosud nepotvrzených informací uveřejněných zpravodajským serverem iDNES se České dráhy chystají od 9. prosince 2007 zrušit povinné příplatky pro vlaky vyšší kvality InterCity a EuroCity, které v současné době platí cestující ve vnitrostátní přepravě. Tato změna by měla být součástí celé řady tarifních novinek připravovaných pro GVD 2007/2008, jež budou ČD oficiálně prezentovat na tiskové konferenci v úterý 30. října.

Pokud se tato informace potvrdí, budou mít cestující na vnitrostátních relacích nově k dispozici i spoje, jejich použití dosud vyžadovalo zakoupení příplatku ve výši 60 Kč. Redakce MF DNES dává tuto změnu do souvislosti se změnami ve financování, které ČD již brzy potkají. Díky oddělení divize nákladní dopravy ČD Cargo zanikne možnost křížového financování ztrátové osobní dopravy, která není zahrnuta do základní dopravní obslužnosti - tedy právě vlaky vyšší kvality provozované na vlastní podnikatelské riziko ČD. Generální ředitel společnosti Josef Bazala již dříve naznačoval, že chybějící prostředky na provoz vlaků vyšší kvality zřejmě bude chtít po státu, stejně jako tomu je v současnosti v případě rychlíků a expresů. Jak uvedl náměstek ministra dopravy Petr Šlegr, vláda minulý týden na svém zasedání možnost dotace ve výši šesti set milionů korun sice projednala, nicméně ČD zatím žádný konkrétní příslib nedostaly.

Právě možné zahrnutí vlaků vyšší kvality do závazku veřejné služby zřejmě znamená nutnost zrušit veškeré příplatky za spoje EC. Ty by zřejmě byly objednávány v rámci základní dopravní oblužnosti, a následně i dotovány ze státních peněz. Již nyní přitom dráhy dostávají na dotacích ročně kolem 9 miliard Kč; z toho 4,5 miliardy platí kraje a zbytek je hrazen v rámci objednávky Ministerstva dopravy. Tyto informace vyznívají zajímavě vzhledem k posledním aktualizacím návrhu GVD pro příští rok, ve kterém jsou některé spoje vyšší kvality nově přeřazeny do kategorie expres - např. Ex 120/121 Košičan spojující Prahu a Košice má být v původní kategorii EC veden už jen na Slovensku.

Možnost zrušení příplatků v spojích kategorie IC/EC pochopitelně okamžitě vyvolala diskuse o dopadech na kulturu cestování v těchto spojích, které až dosud byly prezentovány jako výrazný nadstandard z hlediska rychlosti a pohodlí. Ačkoli je i v současnosti možné tyto spoje využívat za určitých podmínek bez příplatku (Kilometrická banka, internetové relační jízdenky eLiška, síťové jízdenky), v případě uvažovaných změn se tyto spoje stanou lákavými i pro cestující na kratších trasách, pro které dosud jízdné s příplatkem nebylo výhodné. To může mít zásadní negativní dopad na celkový komfort cestování v těchto vlacích pro primární cílovou skupinu zákazníků, tedy cestující na delší trasy, ochotné připlatit za vyšší standard.

Zůstává rovněž otázkou, zda se tyto změny - zejména s ohledem na model financování - nějakým způsobem nedotknou i elitních spojů přepravní kategorie "SuperCity", které jsou ve skutečnosti jen jinak pojmenovanými vlaky IC, resp. EC. Dostupné podklady k novému GVD přitom nenaznačují, že by se ČD chystaly zavést vlaky vyšší kvality jako povinně místenkové, jak je tomu právě u spojů SC nebo vnitrostátních spojů v jiných zemích, přestože by podobný krok do značné míry řešil potenciální problém přeplněnosti těchto spojů (povinná rezervace by se navíc vztahovala i zákazníky, kteří dosud díky výše zmiňovaným nabídkám příplatek platit nemuseli).

zdroj: iDNES, konečný návrh GVD 2008 a související informační podklady


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 28.10.2007 (21:20)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 12      Zpráv na stránku:   
29.10.2007 (15:16)  
to Pekař: mám právě obavy, že by se jednalo o místenkový příplatek, jak je diskutováno ve fŕu (nevím jestli přímo v managementu ČD). Teď na Gold-In jezdím všude v 1. třídě "zdarma " včetně IC a EC. Tak doufám, že se tato výhoda nebude tímto eliminovat.
registrovaný uživatel OKa 
29.10.2007 (15:04)  
Pokud ČD dostane dotace na EC a IC, bude nutné položit následující otázky:
1) jak je to s mezinárodními vlaky? Bude daňový poplatník platit za to, že vlaky EC (především Hamburk/Berlín - Praha - Vídeň, Budapešť) musí jezdit pro mezinárodní takt i v málo vytížených úsecích (např. Praha - Drážďany)!??
2) pokud EC a IC jezdily s více než půl miliardovou ztrátou ročně a ta ztráta navíc byla nikde zveřejněna, není to důvod k odvolání stávajícího managementu ČD? Nebo nevyplývá z toho dokonce trestně-právní zodpovědnost pro management?
29.10.2007 (14:41)  
Georgo: Můžu mít jen takový skromný dotaz? Vy jste tarifér ČD, že máte tak dobrý přístup k připravovaným podkladům?
29.10.2007 (15:43)  


Tak tarifér ČD určite nie som :) Ale zase informácie unikajú - a to aj pomerne aktuálne informácie. V žiadnom prípade tu nedávam 100% garancie, ale ostatne táto celá téma zatiaľ čaká na vyjasnenie. Nedá sa ale hovoriť o úplných výmysloch, keďže dosť čiastkových informácií už dostupných je - ide teda skôr o pokus o predikciu vývoja na základe určitých indícií.
registrovaný uživatel Pivo  mail  
29.10.2007 (14:39)  
to se mi nelíbí potom by lidé používali tyto vlaky jako příměstské např. z Kolín do Prahy a to potom nemá cenu...... třeba by to šlo že by se příplatek platil pouze do sta km a potom bez .....
registrovaný uživatel pato 
29.10.2007 (14:37)  
Nechci šířit paniku, ale co takhle věta"cena příplatku se promítne do ceny jízdného".
29.10.2007 (14:32)  
Rozhodně bych to nerušil, protože např. 518 "Manažer" by zachvíli mohl dopadnout, jako třeba obyčejný rychlík. Jezdili by plné, byl tam větší nepořádek atd. To chcete?




Jestli chcete s tima poplatkama něco dělat, tak je přidejte i na expresy, ale s nižší cenou.
registrovaný uživatel Semík  mail  
29.10.2007 (14:15)  
2 Georgo:Naviac miestenka za 30,- skutočne existuje pri použití In-karty/Rail plus (to je jedna a tá istá vec)
Je zvláštní, že když jsem zde před asi půl rokem tuto In-kartu/Rail plus vychvaloval, tak mi bylo řečeno, že to tu skoro nikdo nepoužívá a ´tudíž ji nemá. Já osobně kromě sebe znám pouze 2 lidi co ji mají. Na to, že předchozí Z- kartu měli snad úplně všichni. Takže místenka za 30Kč je skoro pro nikoho. Tudíž pro 95% cestujících stojí místenka 86,-Kč. A při uvažování lidí si nikdo nekoupí kartu za 600,- , aby měl místenku o 56Kč levnější. Při nákupu člověk počítá 86 za místenku je míň, než 600+30. To že by snad v průběhu těch 36 měsíců co to platí jeli vlakem.......
registrovaný uživatel pekař 
29.10.2007 (14:12)  
milos: nesouhlasil bych. Když jsem v sobotu jel Comeniusem, tak režijka byla mezi jízdními dokladami velkou vyjímkou.
registrovaný uživatel milos  mail  
29.10.2007 (14:02)  
no co kdyby se do ECcka dala stopka rezijkam? ja myslim, ze pak zas bude v EC slusneho mista dost i bez rezervace a priplatku... :- )
registrovaný uživatel pekař 
29.10.2007 (13:58)  
Honza81: a jaké podmínky by se měly měnit?
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko