Praha - Již zanedlouho by se mohla po českých kolejích prohánět až stovka německých rychlíkových vozů, které sice DB již nechtějí, zato pro ČD mohou být obrovským přínosem.
Představenstvo ČD na svém zasedání 30. října 2007 odsouhlasilo podání žádosti o vyhlášení veřejné zakázky na pořízení 100 osobních železničních vozů řady Bimz a Bimdz. Zakázku financovanou formou leasingu musí nyní odsouhlasit Dozorčí rada ČD. Hovoří se o ceně okolo 10 milionů korun za jeden vůz.
O možnosti nákupu těchto vozů bylo již předem jednáno s DB, pro které jsou tyto vozy vzhledem k obměně vozidlového parku nadbytečné. Po podrobném projednání uvedené problematiky představenstvem ČD bylo rozhodnuto o zařazení tohoto věcného záměru do Podnikatelského plánu ČD pro rok 2008. Poté musí být uskutečněny další nezbytné kroky, včetně získání předchozího souhlasu dozorčí rady.
Vozy Bimz a Bimdz pocházejí ještě z doby bývalých východoněmeckých drah DR, pro něž je vyráběla vagonka Halberstadt. Poslední série těchto vozů (od roku 1984 až do sjednocení Německa v roce 1990) byly i DB shledány jako perspektivní, a tak se dočkaly celkové rekonstrukce. Během let 1991-1994 na ně byly dosazeny kolejnicové brzdy, některé vozy dokonce údajně prošly výměnou podvozků z původích Goerlitz Va na standardní GP 200. Došlo i celkové modernizace interiéru, aby byly vhodné pro provoz na spojích označovaných jako InterRegio. Mají podobné uspořádání interiéru jako vozy Beer ČD, jejichž interiér byl právě vozy Bimz inspirován. I ostatní výbava vozů je podobná. Vozy Bimz nemají dosazenu klimatizaci a vakuové WC, stejně tak nemají ani zásuvky na 230 V a předsuvné dveře, naproti tomu ale nabízejí podvozky pro 200 km/h a kotoučové brzdy, takže jejich chodové vlastnosti jsou na velice slušné úrovni i na tratích s nižší kvalitou železničního svršku.
zdroj:Železničář 44/2007, foto: grahnert.de. Doplinil JTB.

Béčka budou jezdit dál, jenom posílej rychlíky čísel okolo 15XX.
Chci tyhle vozy sice Bomz na koperníku jsou lepší ale i tyhle vozy jsou dobrý na rozdíl od našich Beer to je otřes.Ty nemám rád hází to a hučí to víc než B,když jdu na hajzlík tak jak to hází tak že se většinou trošku poto a pak na mě čumí asi 20 lidí v těch velkejch kupé.
Já bych koupil klidně 200 vozů od DB a ještě nějaký od rakušáků ty maj dobrý 810 http://www.railfaneurope.net/pix_frameset.html
Pro mě by byl idéál koupit za babku tyhle mzety a dát tam koženky z béček.
Jo a Rajchtranz a podobní amatéři co chtěj jezdit budou mít po ptákách když to ČD vykoupěj.
Uý vidim jak němci se radujou že nám to prodali a my jim to tam budem házet na EC haha.
K ostatním: uvědomte si kontext. Jedno Bmz stojí 40 milionů, životnost max. 40 let (s repasí interieru, atd.). Jeden Bimz, který bude u nás i v současném stavu špičkovým vozítkem mimo EC/IC, stojí 10 mega a ještě min. 20 let dobře poslouží. Co je výhodnější? Ještě lépe - kolik stálo jedno pendolino? A kolik desetivozových souprav z vozů ř. Bimz za tyhle prachy sestavíme?
Věc druhá: Bimzy nenahradí poslední série B, ani Bmee...nahradí chuťovky typu B250, Bg...na jejichž místa přijdou právě ještě jakž takž použitelná B z přelomu 70.-80.let, která ale na rychlíky přes celou ČR dávno nestačí. Hodnotím to jako velmi dobrý krok, pokud se rozjedou i rekonstrukce Bdtmee, mohlo by na delší vzdálenosti konečně odzvonit uniformitě smradlavých koženek.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











