Praha - Již zanedlouho by se mohla po českých kolejích prohánět až stovka německých rychlíkových vozů, které sice DB již nechtějí, zato pro ČD mohou být obrovským přínosem.
Představenstvo ČD na svém zasedání 30. října 2007 odsouhlasilo podání žádosti o vyhlášení veřejné zakázky na pořízení 100 osobních železničních vozů řady Bimz a Bimdz. Zakázku financovanou formou leasingu musí nyní odsouhlasit Dozorčí rada ČD. Hovoří se o ceně okolo 10 milionů korun za jeden vůz.
O možnosti nákupu těchto vozů bylo již předem jednáno s DB, pro které jsou tyto vozy vzhledem k obměně vozidlového parku nadbytečné. Po podrobném projednání uvedené problematiky představenstvem ČD bylo rozhodnuto o zařazení tohoto věcného záměru do Podnikatelského plánu ČD pro rok 2008. Poté musí být uskutečněny další nezbytné kroky, včetně získání předchozího souhlasu dozorčí rady.
Vozy Bimz a Bimdz pocházejí ještě z doby bývalých východoněmeckých drah DR, pro něž je vyráběla vagonka Halberstadt. Poslední série těchto vozů (od roku 1984 až do sjednocení Německa v roce 1990) byly i DB shledány jako perspektivní, a tak se dočkaly celkové rekonstrukce. Během let 1991-1994 na ně byly dosazeny kolejnicové brzdy, některé vozy dokonce údajně prošly výměnou podvozků z původích Goerlitz Va na standardní GP 200. Došlo i celkové modernizace interiéru, aby byly vhodné pro provoz na spojích označovaných jako InterRegio. Mají podobné uspořádání interiéru jako vozy Beer ČD, jejichž interiér byl právě vozy Bimz inspirován. I ostatní výbava vozů je podobná. Vozy Bimz nemají dosazenu klimatizaci a vakuové WC, stejně tak nemají ani zásuvky na 230 V a předsuvné dveře, naproti tomu ale nabízejí podvozky pro 200 km/h a kotoučové brzdy, takže jejich chodové vlastnosti jsou na velice slušné úrovni i na tratích s nižší kvalitou železničního svršku.
zdroj:Železničář 44/2007, foto: grahnert.de. Doplinil JTB.

To se dá ukázat na příkladu Praha - Plzeň. Při dnešní systémové jízdní době v hodinovém taktu potřebuješ 4 soupravy na 114km trati. Po modernizaci v dnešní podobě se dostanu se systémovou jízdní dobou ze dvou na jednu hodinu (bohužel jen s Pendolinem) a tak potřebuji pro stejnou obsluhu místo čtyř jen dvě soupravy.
Jenže pak přišlo Klausovo temno a nejvyšší garnitura ČD prohlásila, že každý cestující je pro ně ztráta, takže se tratě připravovaly na zrušení. Tedy kromě 4 koridorů, které měly splňovat parametry pro tranzitní nákladní dopravu a v osobní zde mělo konkurovat pouze Pendolino. Například 3. a 4. koridor se měl upravit na rychlost 70 - 100km/h s tím, že některé již hotové úseky z dob socialismu se ponechají se 120km/h. Osobní doprava do Západní Evropy měla být jen po dálnicích.
Abych se vrátil k tématu - potřeba vozů by se tedy snížila o třetinu a níže zmiňovaná Béčka po mírné rekonstrukci interéru a s novými podvozky by bohatě pokryla potřeby ČD.
Ale ještě k těm německým vozům. Ty úplně původní sice neměly klimatizaci, ale systém větrání umožňoval nekuřákovi přežít cestu v kuřáckém oddíle. To u našich Béček ani náhodou, protože systém udělal z vozu plynovou komoru. Naštěstí je tento problém provždy vyřešen a ti skalní kuřáci vyrazí na nákup automobilů.
Rozhodně lepší než nákupy typu - jedna Regionova do Ostravy, druhá (jubilejní) do Karlovarského kraje apod.
V každém případě za ty prachy - nekupte to!!! Počítám, že by tolik stály samotné nové podvozky. V porovnáním s tímto by Regiošuk měl stát 2 miliony + cena agregátu (kterou neznám).
A když se projedu 810 na 322 do Českého Těšína, tak mi to tam všechno příjde prostornější i v těch Btaxech a sedí se pěkně na měkkém
Jo a víte proč se Ce a Be říkalo "Blešáky", protože se v 2 tř. sedělo pohodlně jako blechy nebo ještě, že se v sedadlech držely blehy :-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











