..: Podíl železnice na přepravě zboží v ČR patří k nejvyšším v Evropě :..

Ilustrační obrázekPraha - Podíl železnice v přepravě zboží patří v Česku k nejvyšším v celé Evropě. ČR se se svou jednou pětinou zařadila těsně za železniční velmoci jako Švýcarsko s Rakouskem. "Ve většině zemí západní Evropy je tento podíl od nuly do 15 %," prohlásil tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Dle jeho názoru je železnice oproti silnici v dnešním globalizovaném světě diskriminována hned z několika aspektů. Mezi ně prý patří vysoká cena za užití dopravní cesty. "Železniční dopravci mají ve srovnání se silničními nerovné podmínky při platbách za užití dopravní cesty", řekl Kubala.

Dle statistiky jsou největším českým nákladním dopravcem právě ČD, konkrétně dceřinná společnost ČD Cargo. Jejich podíl je odhadován až na 95 % a jde o pátou největší nákladní železniční společnost v Evropě. Na druhém místě se drží severomoravská OKD Doprava s 2,24 %. Třetí v tabulce je Viamont s 1,29 %, kterému šlape na paty Unipetrol Doprava a její 1,19% podíl.

Situace u sousedů

Mezi země s nejkonkurenčnějším prostředím v nákladní železniční dopravě v bývalém východním bloku patří náš severovýchodní soused Polsko. Státní PKP Cargo přepravilo v letech 2005 a 2006 pouze 82 % ze všeho zboží odeslaného po železnici. Zbytek si rozdělili menší soukromí dopravci, jejichž žebříček vede CTL Rails s 5,6 %, hezké druhé místo obsazuje PCC Rail s 2,65 %. Polští soukromníci patří také mezi velké zákazníky ČD Cargo a Cargo Slovakia, od kterých si pronajímají elektrické lokomotivy řad 181/2/3 a 140.

Na rozdíl od Polska se na Slovensku daří státním drahám udržovat monopol. Společnost Cargo Slovakia, která vznikla v roce 2005 oddělením od tehdejších ŽSR, ovládá 97% trhu. Za jediného významnějšího soukromníka bychom mohli považovat BRKS s pouhým 1,48 %. Podíl zboží přepravného jinými dopravci nepřesáhl svou kvantitou 0,4 % trhu.

Zdroj: ČT 24, Železniční magazín 9/2007


Samir Lepara | 11.12.2007 (10:32)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Dopravci

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 ... 7 8 9 10 11 ... 24      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ M 
12.12.2007 (19:35)  
Proc sem sakra furt motas ty nebezpecny mesta? Jako kdyz vsude budou jezdit vlaky, tak nebude kriminalita nebo co?

Kdyby bylo 20.000 km zeleznice, tak tech nehod bude taky vic. A pokud jde o toho racionalniho jedince, tak co navrhujes? Zakazat McDonals, protoze je nezdravy a lide jsou nemocni? Zakaz silnice, protoze tam lide umiraji (mimochodem, kdyz se nekdo srazi s kamionem, tak nejprve na te silnici sam musi byt a byla to jeho volba - je otazkou zda-li opravdu racionalni, protoze je nejasne, zda-li zahrnul vsechny alternativy, kam jiste patri i dopravni nehoda. Pokud se tak rozhodl i s timto vedomim, tak to neni selhani systemu, ale volba jednotlivce)? Zakazeme opalovani, protoze tim starne pokozka a hrozi rakovina kuze? Zakazeme chodit do kina, protoze misto toho by lide mohli pracovat? Zakazeme cestovat, protoze by lide mohli zjistit, ze jinde je to lepsi? Zakazeme zit?
registrovaný užívateľ pekař 
12.12.2007 (19:34)  
Tedy neukazovaly doma.
registrovaný užívateľ pekař 
12.12.2007 (19:33)  
M: tys mě vážně dojal. Takže investice do železnice by vážně poškodily trh, protože by se jednalo o zásah státu. To, že stát momentálně dělá přesně to samé jen ve prospěch silnice ti nevadí, že?
Jinak zajímavým pravidlem při vedeni války je ( nejen v USA ), aby se obrázky mrtvých a zohavených těl ukazovaly doma. To samé platí i pro naší západní společnost. Já z tepla svého domova nevidím hladové a umírající, takže mi ten problém přijde jako malý.
registrovaný užívateľ M 
12.12.2007 (19:29)  
mira - kdyz udelas misto tri koleji sest, tak uz zase nebudes mit pravdu s tim mensim zaborem pudy...
registrovaný užívateľ M 
12.12.2007 (19:28)  
Zeleznice bude pomalejsi vzdycky, uz to prosim pochop a nesnaz se to prekrucovat. Jsi dostatecne inteligentni, tak tohle nemas zapotrebi.
S dopravou na zeleznici jsou spojeny vedlejsi naklady, ktere tam jsou proste z principu (stejne jako pro satelitni televizni prijem je potreba mit na strese parabolu) a nikdy ("nikdy") je nebude mozne odstranit. Vzdycky bude platit, ze ke koncovemu uzivateli pojede jen mala dodavka (nebo kun:-) a bude potreba to prelozit. Vzdycky bude platit, ze vlak se rozjede jen kdyz bude dostatecne dlouhy, zatimco dodavka muze vyrazit okamzite (ano, vlak taky, ale spotrebuje energii za X dodavek...). To jsou veci, ktere vzdycky budou hrat ve prospech aut.
Kdyz nahradis vsechny silnice kolejemi a naopak, tak mi teda rekni, jak vyresis predjizdeni, krizovatky atd.

Co pises to "kapacitnejsi", tak to je prave otazka jestli je to absolutni vyhoda. Ja prece nepotrebuju cely vlak, ja chci poslat jen tech par cihel, co se vlezou do dodavky (ve vlaku by to bylo tak kupecko:-)) Takze k temu velka kapacita. Pro rodinne vylety taky nepotrebuju autobus, ale staci mi osobak.
Rychlost? Zalezi jakou rychlost mas na mysli - jestli v kmh, tak urcite ano. Jenze ta dodavka se nalozi a jede. Svych poklidnych 60 kmh. Vlak sice treba nekdy pojede 120 kmh, ale nez se nalozi, tak ty "cihly" stravi dva dny na nadrazi a tu rychlost stavi do uplne jineho svetla.
Spolehlivost? Tohle rozhodne neni o povrchu, ale o spolecnosti. Takze nesouhlasim, ze zeleznicni je spolehlivejsi, ale nebude vrdit ani to, ze spolehlivejsi je silnicni.
registrovaný užívateľ mira 
12.12.2007 (19:27)  
Nářky na vyčerpanou kapacitu? A kde? To je nesmysl, nebo se výpravčím nelíbí, že zase začíná jezdit víc vlaků=mají víc práce. Každopádně je to pořád míň než za dob éry minulé.
registrovaný užívateľ Web 
12.12.2007 (19:22)  
Janko: Dobře, navrhuješ tedy postavit 20 000 km železničních tratí, nebo se shodneme na tom, že železnice je dobrá na něco a dálnice zas na něco?

mira: Já tedy slyším každou chvíli nářky o vyčerpané kapacitě DC. Ale nepamatuju si intervaly následných odjezdů/vjezdů apod, abych mohl počítat.
12.12.2007 (19:22)  
Kdo platí škody?
Důsledky globálního oteplování a skutečnosti, že lidstvo za pár desítek let stačí vyzunknout veškeré zásoby milionletých fosilních paliv, zkrátka zničené životní prostředí, zaplatí až další generace lidí. To není moc fér modus vivendi.
Nad hmotnými škodami, mrtvými a zraněnými zapláčou ti, kteří se s kamionem srazí. Ne ti, kteří si jej objednali. Zrovna tak dopadnou ti, kteřím kamionová doprava svými exhalacemi, hlukem a vibracemi soustavně ničí zdraví.
A kdo platí za hnusný vzhled krajiny a nebezpečná města? My všichni, jenom se to moc nedá vyčíslit penězi.
Čili silniční doprava je tak úspěšná jenom proto, že racionálně uvažující jedinec (základ tržního hospodářství) není schopen obsáhnout a zakalkulovat všechny negativní externality své volby. Situaci tak může změnit pouze volba politická (podepřená nákladnými analýzami, tedy informacemi, které jedinec sám získat nemůže).
registrovaný užívateľ mira 
12.12.2007 (19:17)  
Co z toho? Volná kapacita pro budoucnost. Ale stejně to byla jenom odpověď na to, že na dálnici může jet za den 100000 vozidel. A taky na to, že železnice je schopná při mnohem menším záboru půdy zvládnout to samé co po silnici. Ještě by se hodilo dodat že ta dálnice v těch místech má šest pruhů+odstavnej, ale železnice jenom 2 resp.3 mezi Poříčany a Úvaly. Taky by mě zajímalo jakto, že někde mají větší podíl přeprav po železnici a ekonomika nějak nestrádá.
registrovaný užívateľ M 
12.12.2007 (19:16)  
MJ - pockej, promin, ale pravdu ma pekar? Ty napises, ze pro Africana je obtizne souperit s Evropanem, ktery zije z dotaci plus je chranen clem (a taky myslim kvotami). A copak je neco z toho obhajuji? Naopak, ty jakoze biopotraviny tahnou ceny jeste vyse, takze je ten African uz uplne odrovnanej:-(

A kdyz teda back on track, tak zeleznice nikdy nebude mit stejne hustou sit jako silnice. Auto si kazdy zvladne ridit sam, vlak ne. Na to musi mit nachystanou dopravni cestu (nikdy nevyvratitelna a odbouratelna nevyhoda zeleznice). Proto je snazsi mit hustsi sit silnic a ne koleji. Zeleznice proste pres veskerou snahou nikdy nebude moct globalne konkurovat silnici. Stejne jako ti bili sprinteri nikdy nebudou hromadne porazet cernochy. A neni to o preferencich nebo lobby. Je to o prirozenych limitech. Parni stroj byl vytlacen elektrickym. Z jednoduchych duvodu. Zeleznice byla vytlacovana silnici. Na rozdil od pary a eletriny ale zeleznice ma nejake moznosti jak prezit. Ale ne za cenu statnich zasahu, ktere vazne pokrivuji trh. Tyhle zasahy by byly stejne zbytecne a kontraproduktivni jako statni donucovani pouzivat prni stroj misto elektriny.

A vetsinu externalit beru (krome tech urbanizacnich), ale to je proste styl zivota, ktery nase doba chce. Bohuzel nebo bohudik? Komu nevyhovuje, tak at se prestehuje na Valassko nebo do rumunskych hor. jenze tam zase nebude mit to, co nabizi ten moderni svet...
  1 ... 7 8 9 10 11 ... 24      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2025 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko