..: Podíl železnice na přepravě zboží v ČR patří k nejvyšším v Evropě :..

Ilustrační obrázekPraha - Podíl železnice v přepravě zboží patří v Česku k nejvyšším v celé Evropě. ČR se se svou jednou pětinou zařadila těsně za železniční velmoci jako Švýcarsko s Rakouskem. "Ve většině zemí západní Evropy je tento podíl od nuly do 15 %," prohlásil tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Dle jeho názoru je železnice oproti silnici v dnešním globalizovaném světě diskriminována hned z několika aspektů. Mezi ně prý patří vysoká cena za užití dopravní cesty. "Železniční dopravci mají ve srovnání se silničními nerovné podmínky při platbách za užití dopravní cesty", řekl Kubala.

Dle statistiky jsou největším českým nákladním dopravcem právě ČD, konkrétně dceřinná společnost ČD Cargo. Jejich podíl je odhadován až na 95 % a jde o pátou největší nákladní železniční společnost v Evropě. Na druhém místě se drží severomoravská OKD Doprava s 2,24 %. Třetí v tabulce je Viamont s 1,29 %, kterému šlape na paty Unipetrol Doprava a její 1,19% podíl.

Situace u sousedů

Mezi země s nejkonkurenčnějším prostředím v nákladní železniční dopravě v bývalém východním bloku patří náš severovýchodní soused Polsko. Státní PKP Cargo přepravilo v letech 2005 a 2006 pouze 82 % ze všeho zboží odeslaného po železnici. Zbytek si rozdělili menší soukromí dopravci, jejichž žebříček vede CTL Rails s 5,6 %, hezké druhé místo obsazuje PCC Rail s 2,65 %. Polští soukromníci patří také mezi velké zákazníky ČD Cargo a Cargo Slovakia, od kterých si pronajímají elektrické lokomotivy řad 181/2/3 a 140.

Na rozdíl od Polska se na Slovensku daří státním drahám udržovat monopol. Společnost Cargo Slovakia, která vznikla v roce 2005 oddělením od tehdejších ŽSR, ovládá 97% trhu. Za jediného významnějšího soukromníka bychom mohli považovat BRKS s pouhým 1,48 %. Podíl zboží přepravného jinými dopravci nepřesáhl svou kvantitou 0,4 % trhu.

Zdroj: ČT 24, Železniční magazín 9/2007


Samir Lepara | 11.12.2007 (10:32)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 15 16 17 18 19 ... 24      Zpráv na stránku:   
12.12.2007 (15:47)  
to M vs. mira: Bohužel, železnice levnější není. Vyrábíme biopaliva. Doprava 48t pelet do Itálie nedaleko Říma by stála €4.550,-. V ceně není přeprava zboží na nádraží, nakládka a čas strávený samotnou objednávkou. Po silnici je to 2x€1350,-, tj. €2.700,- (2x24t zboží), jeden fax (objednávka) a příkaz k úhradě. TIR přepraví zboží za noc, vlak za několik dnů. Dál jsme po tom nepátrali protože třídím odpad, jezdím veřejnou dopravou, ale platit takovouhle sumu..... Řešili jsme to asi před 1,5 rokem. Do Švýcarska byl rozdíl ještě větší. Toť řeč konkrétních čísel.
Registrierter Benutzer pekař 
12.12.2007 (15:46)  
M: předpona bio je jen částí mozaiky, to je snad jasné. Zdravý životní styl toho určitě obnáší daleko víc.
Jinak perlička na závěr - v mém ekonomickém modelu kapitalismus padl se zvyšující se životní úrovní pbyvatelstva.:)
Registrierter Benutzer M 
12.12.2007 (15:44)  
Mital Steel si nechava vozit uhli v kamionech?
Registrierter Benutzer M 
12.12.2007 (15:43)  
Jak souvisi biopotraviny nebo biopaliva nebo vetrniky s cistsim vzduchem? Biopotraviny zvysuji "zdravost" obyvatel? Kdyz si dam biobucek a pet biopiv (a dam za ne pulku vyplaty) z rozradostneneho prasete a od veseleho sladka, tak budu zdravejsi nez kdyz kdyz si dam jedny ovesny vlocky, ktery trhala nasrana Beloruska?
Registrierter Benutzer mira 
12.12.2007 (15:40)  
Návratnost investice do VE je tak okolo 10-15 let podle toho, jak silné je tam proudění. A to bez dotací.Zhruba tak. A kromě toho návratnost investic se nedá vždy poměřovat jenom penězi. To by například důchodci nesměli chodit na operace, nesměli by dostávat důchod, atd.,protože návratnost je nulová.
Registrierter Benutzer pekař 
12.12.2007 (15:38)  
M: s tebou to je fakt těžké. On mira asi myslel podniky jako je například Mital steel, kterému je naprosto jedno jak dlouho TO k němu jede, záleží mu jen na tom, aby TO pravidelně dostával.:)
Registrierter Benutzer M 
12.12.2007 (15:36)  
mira - taky pokuty pro kamiony za pozdni dodani si do smluv umyslne pridavaji spedice, aby tim vytvarely umely "kult osobnosti"? Ne, chapu, ze pro spoustu lidi se to zda byt nepochopitelnym, ale opravdu jsou podniky, kde vsechno musi navazovat a zasoby materialu (nebo vyroby) nejsou povazovany za prostredek navysovani zisku...

Jinak je skoda, ze mi nemuzes dat ti konkretni informace, takhle to je dost JPP:-( Nicmene si dovoluji poznamenat, ze to, co je levnejsi jen v cena za prepravu muze byt v konecnem dusledku drazsi. Presnou rovnici pro vypocet sice nevypotim, ale Celkova cena = cena za prepravu + cas prepravy. K tomu nejaky koeficient asi:-))
Takze asi takto - 20.12. vyjde nova knizka a ja ji chci koupit na Vanoce. Muzu to poslat rychle a dojde mi 22.12. Nebo to muzu poslat pomalu a dojde mi to 28.12. No, takze opravdu jsem "usetril", kdyz jsem si to nechal poslat levne? Cena sice byla nizsi, ale trochu sporny vysledek, ze?
Registrierter Benutzer pekař 
12.12.2007 (15:33)  
M: geneticky modifikované potraviny jsou naštěstí zakázané, ale ty je určitě potají cpeš, hmm?:) Podle toho pak vypadá to co píšeš. Je snad logické, že je lepší dýchat lepší vzduch, jíst kvalitnější potraviny. Pak se NAPŘÍKLAD zlepší zdravotní stav obyvatelstva, jak se tomu už ostatně stalo počátkem 90.let ( byli jsme jedinou postkomunistickou zemí kde k tomu došlo ) a sníží se NAPŘÍKLAD výdaje za zdravotnictví, za odstraˇnování ekologických škod atd.
Registrierter Benutzer M 
12.12.2007 (15:27)  
Co se nekolikanasobne vrati? Investice do biopotravin? U geneticky modifikovanych potravin bych o tom byl ochoten uvazovat. Biopotraviny, vetrny eletrarny, biopaliva - to vsechno jsou vymysly zelenych, ktere se vrati jen jejich kamaradum. Ze to lide temhle politickym vyderacum zerou, to to nechapu
Co ty vetrny elektrarny teda - to se vrati kdy? (Myslim statu, nemyslim tem firmam, co to ochotne chcou stavet a zastresuji se zelenymi principy - tem se to vrati jeste driv nez kopnou do zeme...)
Registrierter Benutzer mira 
12.12.2007 (15:23)  
M: Budeš se asi divit, ale železnice je opravdu levnější.Ne o moc ale je. Není to můj výmysl, konkrétní informace ti ale dávat nebudu. A je taky pomalejší. To jo. A jsou věci které nespěchají a ty by se pokud to jde převážet vlakem měly. Jenže ona se tady vytváří umělá bublina podporovaná také silničními dopravci že to nejde. O efektivitu na silnicích vůbec nejde, samozřejmě, že sice dopravce je v zisku ale vyplýtvané prostředky nikoho nevzrušují. Proč taky šetřit, to by měli těžaři/distributoři/zpracovatelé/prodejci ropy a jejích produktů menší zisky a to nechtějí, tak proto všem tvrdí, že bez kamionů to nejde.
  1 ... 15 16 17 18 19 ... 24      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko