Praha - Podíl železnice v přepravě zboží patří v Česku k nejvyšším v celé Evropě. ČR se se svou jednou pětinou zařadila těsně za železniční velmoci jako Švýcarsko s Rakouskem. "Ve většině zemí západní Evropy je tento podíl od nuly do 15 %," prohlásil tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Dle jeho názoru je železnice oproti silnici v dnešním globalizovaném světě diskriminována hned z několika aspektů. Mezi ně prý patří vysoká cena za užití dopravní cesty. "Železniční dopravci mají ve srovnání se silničními nerovné podmínky při platbách za užití dopravní cesty", řekl Kubala.
Dle statistiky jsou největším českým nákladním dopravcem právě ČD, konkrétně dceřinná společnost ČD Cargo. Jejich podíl je odhadován až na 95 % a jde o pátou největší nákladní železniční společnost v Evropě. Na druhém místě se drží severomoravská OKD Doprava s 2,24 %. Třetí v tabulce je Viamont s 1,29 %, kterému šlape na paty Unipetrol Doprava a její 1,19% podíl.
Situace u sousedů
Mezi země s nejkonkurenčnějším prostředím v nákladní železniční dopravě v bývalém východním bloku patří náš severovýchodní soused Polsko. Státní PKP Cargo přepravilo v letech 2005 a 2006 pouze 82 % ze všeho zboží odeslaného po železnici. Zbytek si rozdělili menší soukromí dopravci, jejichž žebříček vede CTL Rails s 5,6 %, hezké druhé místo obsazuje PCC Rail s 2,65 %. Polští soukromníci patří také mezi velké zákazníky ČD Cargo a Cargo Slovakia, od kterých si pronajímají elektrické lokomotivy řad 181/2/3 a 140.
Na rozdíl od Polska se na Slovensku daří státním drahám udržovat monopol. Společnost Cargo Slovakia, která vznikla v roce 2005 oddělením od tehdejších ŽSR, ovládá 97% trhu. Za jediného významnějšího soukromníka bychom mohli považovat BRKS s pouhým 1,48 %. Podíl zboží přepravného jinými dopravci nepřesáhl svou kvantitou 0,4 % trhu.
Zdroj: ČT 24, Železniční magazín 9/2007

a) Ceny výkupu jsou stanoveny 3x výš než je běžná cena elektřiny této jakosti.
b) Pravděpodobně zapomínáte na reálnou účinnost instalovaných kW, která je (v našich podmínkách) kolem ubohých 10 procent.
c) Už vůbec nepočítáte provozní náklady a náklady na udržování náhradního zdroje, aneb s větrem začneme vyrábět a za bezvětří máme dovolenou :)
pekař: Já jsem opravdu zvědavý, co bude Evropa žrát, až bude všude ono "bio". Proč to má někdo dotovat (samozřejmě něco jiného třeba na horách, kde by jinak toho sedláka neudrželi a zarůstaly by tam stráně), když toho stejně bude tak pro horních X tisíc?
Zatimco zeleznicni koridory krajinu nadherne doplnuji, jsou nositelem krajinotvorby a jsou v podstate zadarmo
Temelin zbourame, celou zemi si zastavime vetrnikama, energii zakazeme dovazet a cena elektriny stoupne petkrat. Vytvorime si hyperinflaci, tim podlomime nohy kapitalismu, oteze dejin vezme do rukou proletariat a vsichni budeme stastni.
Par nepoddajnych popravime, 20 let budeme zbytek salit potemkinovymi vesnicemi (temi bude i to vyse uvedene), dalsich 20 let v to budeme doufat a pak se cely tenhle system rozsype:-(
Ale? Bude to bio:-))
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










