Praha - Podíl železnice v přepravě zboží patří v Česku k nejvyšším v celé Evropě. ČR se se svou jednou pětinou zařadila těsně za železniční velmoci jako Švýcarsko s Rakouskem. "Ve většině zemí západní Evropy je tento podíl od nuly do 15 %," prohlásil tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Dle jeho názoru je železnice oproti silnici v dnešním globalizovaném světě diskriminována hned z několika aspektů. Mezi ně prý patří vysoká cena za užití dopravní cesty. "Železniční dopravci mají ve srovnání se silničními nerovné podmínky při platbách za užití dopravní cesty", řekl Kubala.
Dle statistiky jsou největším českým nákladním dopravcem právě ČD, konkrétně dceřinná společnost ČD Cargo. Jejich podíl je odhadován až na 95 % a jde o pátou největší nákladní železniční společnost v Evropě. Na druhém místě se drží severomoravská OKD Doprava s 2,24 %. Třetí v tabulce je Viamont s 1,29 %, kterému šlape na paty Unipetrol Doprava a její 1,19% podíl.
Situace u sousedů
Mezi země s nejkonkurenčnějším prostředím v nákladní železniční dopravě v bývalém východním bloku patří náš severovýchodní soused Polsko. Státní PKP Cargo přepravilo v letech 2005 a 2006 pouze 82 % ze všeho zboží odeslaného po železnici. Zbytek si rozdělili menší soukromí dopravci, jejichž žebříček vede CTL Rails s 5,6 %, hezké druhé místo obsazuje PCC Rail s 2,65 %. Polští soukromníci patří také mezi velké zákazníky ČD Cargo a Cargo Slovakia, od kterých si pronajímají elektrické lokomotivy řad 181/2/3 a 140.
Na rozdíl od Polska se na Slovensku daří státním drahám udržovat monopol. Společnost Cargo Slovakia, která vznikla v roce 2005 oddělením od tehdejších ŽSR, ovládá 97% trhu. Za jediného významnějšího soukromníka bychom mohli považovat BRKS s pouhým 1,48 %. Podíl zboží přepravného jinými dopravci nepřesáhl svou kvantitou 0,4 % trhu.
Zdroj: ČT 24, Železniční magazín 9/2007

Slova zamenit mozne je, ale jejich obsah nikoliv - dotace pro biozemedelce nebo "bioenergetiky" jsou dotacemi, nejsou to investice
Pokud jde o ty dotace, tak dotace (kvoty, restrikce) jsou produktem socialistickym a restriktivnim, urcite ne liberalnim...
Biohospodarstvi zlepsuje zdravotni stav obyvatelstva? Tak to je pekna informace... A vetrne elektrarny zlepsuji zivotni prostredi, ze?:-) Jsme opet na zacatku - oboji se da skvele dotovat. Stejne jako se da vytvorit skvela komunisticka (stejne fungovala i nacisticka) ekonomika - vsichni maji praci, "neco" vyrabeji (v pripade nacistickeho Nemecka to alespon bylo k uzitku), dostavaji zaplaceno. Z ceho? Z vypujcenych (nebo natisknutych) penez. Dokud nekdo pujcuje, tak je to prima, az pujcovat prestanou, tak jde cela ekonomika do prdele a nemusi to byt jen diktatorsky rezim - na stejny problem dojela JV Asie na pocatku devadesatych let.
Takze OK, dotujme, dotujme, zadluzujme se, je to skvely mechanismus, zelene hospodarstvi nas vsechny spasi
(A jezdeme na dovolenou za 12, i kdyz stejnou dovolenou maji hned vedle za 10, hlavne ze ta prvni je "bio"...)
97% podil na slovensku je dusledek monopolu , 95% podil v CR je dusledek skveleho fungovani CD na zcela volnem trhu :))
Pokud dokazes napsat "neni duvod to mit na miste o nekolik hodin (pozn.: kez by jen hodin) driv", tak zjevne bud pracujes u Casu Dost nebo nemas patricny prehled... Ono se to ma tak, ze kdyz kamion prijede o par minut (ne hodin nebo dni, ale minut) pozdeji, tak spedice ma docela vyrazne sankce. A proc vlastne - kdyz "nekolik hodin" nehraje roli...
Takže ty vnitro kamiony bych nechal žít, protože bez nich to hlavně u potravin a zboží fakt nejde.
Spíše bych se zaměřil na tranzit a na tak triviální věci jako je například schválení moderních zahraničních hnacích vozidel pro provoz u nás, které umožní tranzitnímu zboží přes nás plynule profrčet po kolejích... To by celé ekologii pomohlo mnohem více než provozování tratí na nichž jezdí 1x810 místo busů apod, nebo úvahy o naprosté likvidaci kamionové dopravy.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










