..: Podíl železnice na přepravě zboží v ČR patří k nejvyšším v Evropě :..

Ilustrační obrázekPraha - Podíl železnice v přepravě zboží patří v Česku k nejvyšším v celé Evropě. ČR se se svou jednou pětinou zařadila těsně za železniční velmoci jako Švýcarsko s Rakouskem. "Ve většině zemí západní Evropy je tento podíl od nuly do 15 %," prohlásil tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Dle jeho názoru je železnice oproti silnici v dnešním globalizovaném světě diskriminována hned z několika aspektů. Mezi ně prý patří vysoká cena za užití dopravní cesty. "Železniční dopravci mají ve srovnání se silničními nerovné podmínky při platbách za užití dopravní cesty", řekl Kubala.

Dle statistiky jsou největším českým nákladním dopravcem právě ČD, konkrétně dceřinná společnost ČD Cargo. Jejich podíl je odhadován až na 95 % a jde o pátou největší nákladní železniční společnost v Evropě. Na druhém místě se drží severomoravská OKD Doprava s 2,24 %. Třetí v tabulce je Viamont s 1,29 %, kterému šlape na paty Unipetrol Doprava a její 1,19% podíl.

Situace u sousedů

Mezi země s nejkonkurenčnějším prostředím v nákladní železniční dopravě v bývalém východním bloku patří náš severovýchodní soused Polsko. Státní PKP Cargo přepravilo v letech 2005 a 2006 pouze 82 % ze všeho zboží odeslaného po železnici. Zbytek si rozdělili menší soukromí dopravci, jejichž žebříček vede CTL Rails s 5,6 %, hezké druhé místo obsazuje PCC Rail s 2,65 %. Polští soukromníci patří také mezi velké zákazníky ČD Cargo a Cargo Slovakia, od kterých si pronajímají elektrické lokomotivy řad 181/2/3 a 140.

Na rozdíl od Polska se na Slovensku daří státním drahám udržovat monopol. Společnost Cargo Slovakia, která vznikla v roce 2005 oddělením od tehdejších ŽSR, ovládá 97% trhu. Za jediného významnějšího soukromníka bychom mohli považovat BRKS s pouhým 1,48 %. Podíl zboží přepravného jinými dopravci nepřesáhl svou kvantitou 0,4 % trhu.

Zdroj: ČT 24, Železniční magazín 9/2007


Samir Lepara | 11.12.2007 (10:32)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 16 17 18 19 20 ... 24      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer pekař 
12.12.2007 (15:20)  
M: když dám peníze do čehosi ( biopotraviny byly příklad, ale klidně ), co se mi za x let několikanásobně vrátí, je to dotace nebo investice?
Registrierter Benutzer M 
12.12.2007 (15:13)  
Tak jestli jsi Marxe necetl, tak je docela nahoda (no, spis vlastne ani ne), ze jste dospeli k tymz zaverum. Akorat nevim, jestli prostredek byl stejny... V tvem ekonomickem modelu kapitalismus padl take diky proletariatu?

Slova zamenit mozne je, ale jejich obsah nikoliv - dotace pro biozemedelce nebo "bioenergetiky" jsou dotacemi, nejsou to investice
Registrierter Benutzer pekař 
12.12.2007 (15:11)  
M. já Marxe zatím nečetl a vůbec nechápu, proč zde pletete politiku. Abyste to pochopil, tak zaměním slovo. Místo slova dotace použiji výraz investice, už je to lepší a srozumitelnější?:)
Registrierter Benutzer M 
12.12.2007 (15:08)  
mRKEF - nenapadlo te, ze v Recku pro prepravu nakladu pouzivaji i lode? Uz chapes, co jsem se snazil naznacit?
Registrierter Benutzer M 
12.12.2007 (15:03)  
pekar - ano, v kapitalismu neexistuje dlouhodobejsi videni sveta. Tohle je snad citace kolegy Marxe, ne?

Pokud jde o ty dotace, tak dotace (kvoty, restrikce) jsou produktem socialistickym a restriktivnim, urcite ne liberalnim...

Biohospodarstvi zlepsuje zdravotni stav obyvatelstva? Tak to je pekna informace... A vetrne elektrarny zlepsuji zivotni prostredi, ze?:-) Jsme opet na zacatku - oboji se da skvele dotovat. Stejne jako se da vytvorit skvela komunisticka (stejne fungovala i nacisticka) ekonomika - vsichni maji praci, "neco" vyrabeji (v pripade nacistickeho Nemecka to alespon bylo k uzitku), dostavaji zaplaceno. Z ceho? Z vypujcenych (nebo natisknutych) penez. Dokud nekdo pujcuje, tak je to prima, az pujcovat prestanou, tak jde cela ekonomika do prdele a nemusi to byt jen diktatorsky rezim - na stejny problem dojela JV Asie na pocatku devadesatych let.
Takze OK, dotujme, dotujme, zadluzujme se, je to skvely mechanismus, zelene hospodarstvi nas vsechny spasi
(A jezdeme na dovolenou za 12, i kdyz stejnou dovolenou maji hned vedle za 10, hlavne ze ta prvni je "bio"...)
Registrierter Benutzer mah 
12.12.2007 (15:01)  
Kubala proste posledni dobou perli:
97% podil na slovensku je dusledek monopolu , 95% podil v CR je dusledek skveleho fungovani CD na zcela volnem trhu :))
Registrierter Benutzer M 
12.12.2007 (14:57)  
mira - zeleznici je to levnejsi? Opravdu? Kdyz pominu ten prostinky fakt, ze kdyz neco trva tri dny misto jednoho dne, tak se to automaticky stava hyperdrahym, tak jednoduchy priklad.
Pokud dokazes napsat "neni duvod to mit na miste o nekolik hodin (pozn.: kez by jen hodin) driv", tak zjevne bud pracujes u Casu Dost nebo nemas patricny prehled... Ono se to ma tak, ze kdyz kamion prijede o par minut (ne hodin nebo dni, ale minut) pozdeji, tak spedice ma docela vyrazne sankce. A proc vlastne - kdyz "nekolik hodin" nehraje roli...
Registrierter Benutzer pekař 
12.12.2007 (14:46)  
waszyn: já bych zase nechal žít ty sólo 810....
Registrierter Benutzer waszyn 
12.12.2007 (14:43)  
Jako základní předpoklad pro veškeré diskuse o koze a o voze bych bral fakt, že naše malá země se dá kamionem přejet za 8 hodin včetně povinné přestávky v extrémním a asi nepříliš častém spojení typu např.Cheb-Třinec, častějšími relacemi jsou ty do 400 km. Tady se pak všechny úvahy o vnitrodopravě po železnici silně redukují na komodity typu uhlí, štěrk, šrot... Libovolně dlouhá doba přepravy za co nejnižší jednotkovou cenu..
Takže ty vnitro kamiony bych nechal žít, protože bez nich to hlavně u potravin a zboží fakt nejde.
Spíše bych se zaměřil na tranzit a na tak triviální věci jako je například schválení moderních zahraničních hnacích vozidel pro provoz u nás, které umožní tranzitnímu zboží přes nás plynule profrčet po kolejích... To by celé ekologii pomohlo mnohem více než provozování tratí na nichž jezdí 1x810 místo busů apod, nebo úvahy o naprosté likvidaci kamionové dopravy.
Registrierter Benutzer pekař 
12.12.2007 (14:29)  
Web: v této větě byla část nadsázky, ale částečnou vypovídající hodnotu měla.:)
  1 ... 16 17 18 19 20 ... 24      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko