Praha - Podíl železnice v přepravě zboží patří v Česku k nejvyšším v celé Evropě. ČR se se svou jednou pětinou zařadila těsně za železniční velmoci jako Švýcarsko s Rakouskem. "Ve většině zemí západní Evropy je tento podíl od nuly do 15 %," prohlásil tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Dle jeho názoru je železnice oproti silnici v dnešním globalizovaném světě diskriminována hned z několika aspektů. Mezi ně prý patří vysoká cena za užití dopravní cesty. "Železniční dopravci mají ve srovnání se silničními nerovné podmínky při platbách za užití dopravní cesty", řekl Kubala.
Dle statistiky jsou největším českým nákladním dopravcem právě ČD, konkrétně dceřinná společnost ČD Cargo. Jejich podíl je odhadován až na 95 % a jde o pátou největší nákladní železniční společnost v Evropě. Na druhém místě se drží severomoravská OKD Doprava s 2,24 %. Třetí v tabulce je Viamont s 1,29 %, kterému šlape na paty Unipetrol Doprava a její 1,19% podíl.
Situace u sousedů
Mezi země s nejkonkurenčnějším prostředím v nákladní železniční dopravě v bývalém východním bloku patří náš severovýchodní soused Polsko. Státní PKP Cargo přepravilo v letech 2005 a 2006 pouze 82 % ze všeho zboží odeslaného po železnici. Zbytek si rozdělili menší soukromí dopravci, jejichž žebříček vede CTL Rails s 5,6 %, hezké druhé místo obsazuje PCC Rail s 2,65 %. Polští soukromníci patří také mezi velké zákazníky ČD Cargo a Cargo Slovakia, od kterých si pronajímají elektrické lokomotivy řad 181/2/3 a 140.
Na rozdíl od Polska se na Slovensku daří státním drahám udržovat monopol. Společnost Cargo Slovakia, která vznikla v roce 2005 oddělením od tehdejších ŽSR, ovládá 97% trhu. Za jediného významnějšího soukromníka bychom mohli považovat BRKS s pouhým 1,48 %. Podíl zboží přepravného jinými dopravci nepřesáhl svou kvantitou 0,4 % trhu.
Zdroj: ČT 24, Železniční magazín 9/2007

zeme-zeleznice-silnice-vodni-produktovody
Rakousko-37-40-5-17
Francie-18-71-3-8
Nemecko-17-66-13-3
Madarsko-32-42-6-20
Polsko-33-51-0-16
Slovensko-37-61-2-?
Svycarsko-29-70-0-0
Velka Britanie-10-85-0-5
USA-40-28-9-16
CR-24-72-1-3
par dalsich zemi, s namorni dopravou na konci:
Rusko 56-6-3-36
Australie 42-28-30-?
Kanada 38-22-3-36-2
Řecko 3-97-0-0
Italie 10-39-0-40-17
Japonsko 4-55-?-?-41
Nizozemi 6-37-50-8
Spanelsko 5-75-0-3-17
Protoze kazdej hledi na to, aby se dostal co nejnize s naklady. Jo kapitalismus jedna basen.
Tohle je kapitalismus? Ja myslel, ze tohle je spis matematika nebo nevim jak to lapidarneji nazvat... Kdyz budes chtit jet na dovolenou do Recka treba. No, Recko ne, Bulharsko, tam se da jet vlakem:-)) Jedna CK to nabidne za 10, druha za 11 a treti za 12. Vsechny nabizeji naprosto identicke zbozi, zadne small printy, zadne extracharges. Vsechny tri maji stanek vedle sebe a pro tebe neni problem ty ceny srovnat.
Chces mi tvrdit, ze ty si nevyberes tu za 10? Nevim, ale za tech 10 si to vybere i ten nejzavilejsi komunista (ma-li byt komunismus opakem kapitalismu...)
Nebo jako ty vetrny elektrarny ted ruzne spolecnosti chcou stavet, protoze je z toho levna energie? Asi se ne zcela shodneme v tom co je "rozvijejici" se hospodarstvi. Neco, kde vyrobim za 200, prodam za 50 a stat mi "vytvori" zisk dotaci 300 za rozvijejici se hospodarstvi nepovazuji. Ano, pro toho "hospodare" je to samozrejme lakave velmi, bohuzel tak ale z principu veci nemohou hospodarit vsichni...
ja osobne si nedovedu predstavit jak by vypadala firma PPL, DHL, General Parcel, kdyby na paterni siti to jezdilo vlakem, to by nebylo dodano asi do 24 hodin.
A druha vec - Breclav (neco u Breclavi) - Brno (neco u Brna) je z vyse uvedeneho duvodu vlakem blbost, takze je potreba to vest autem. Totez plati Brno-Jihlava, dale Jihlava-Praha, dale Praha-Usti a konecne Usti-Drazdany. No a ted mne zajima, jak osetrite, ze kratke trasy (defacto to "po meste") kamionu povolite a dlouhe zakazete. Pak tady mame jeste nejake nepodstatne veci jako volny obchod, rovne podminky pro tuzemce a cizince a tak...
pekar - prvni prispevek dobry, ten druhy ale ma byt co? Jako, ze kazda obec ma mit svou tovarnu na boty, sportovni obleceni, automobilku, chov kurat a pro jistotu by lidi meli posilat baliky jen v ramci te jedne obce? Jako tricaty leta jsou za nama, doba je o neco dal...
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.











