Praha - Podíl železnice v přepravě zboží patří v Česku k nejvyšším v celé Evropě. ČR se se svou jednou pětinou zařadila těsně za železniční velmoci jako Švýcarsko s Rakouskem. "Ve většině zemí západní Evropy je tento podíl od nuly do 15 %," prohlásil tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Dle jeho názoru je železnice oproti silnici v dnešním globalizovaném světě diskriminována hned z několika aspektů. Mezi ně prý patří vysoká cena za užití dopravní cesty. "Železniční dopravci mají ve srovnání se silničními nerovné podmínky při platbách za užití dopravní cesty", řekl Kubala.
Dle statistiky jsou největším českým nákladním dopravcem právě ČD, konkrétně dceřinná společnost ČD Cargo. Jejich podíl je odhadován až na 95 % a jde o pátou největší nákladní železniční společnost v Evropě. Na druhém místě se drží severomoravská OKD Doprava s 2,24 %. Třetí v tabulce je Viamont s 1,29 %, kterému šlape na paty Unipetrol Doprava a její 1,19% podíl.
Situace u sousedů
Mezi země s nejkonkurenčnějším prostředím v nákladní železniční dopravě v bývalém východním bloku patří náš severovýchodní soused Polsko. Státní PKP Cargo přepravilo v letech 2005 a 2006 pouze 82 % ze všeho zboží odeslaného po železnici. Zbytek si rozdělili menší soukromí dopravci, jejichž žebříček vede CTL Rails s 5,6 %, hezké druhé místo obsazuje PCC Rail s 2,65 %. Polští soukromníci patří také mezi velké zákazníky ČD Cargo a Cargo Slovakia, od kterých si pronajímají elektrické lokomotivy řad 181/2/3 a 140.
Na rozdíl od Polska se na Slovensku daří státním drahám udržovat monopol. Společnost Cargo Slovakia, která vznikla v roce 2005 oddělením od tehdejších ŽSR, ovládá 97% trhu. Za jediného významnějšího soukromníka bychom mohli považovat BRKS s pouhým 1,48 %. Podíl zboží přepravného jinými dopravci nepřesáhl svou kvantitou 0,4 % trhu.
Zdroj: ČT 24, Železniční magazín 9/2007

To vsechno se ted vyplati akorat velkym firmam, co maji k sobe privedenou vlecku a prevazeji velke objemy. Pro zbytek se to proste nehodi a nevyplati.
Takový paskvil vůbec tady neměl být uveřejněn, redakce dnes ještě chrápe?
M. Janko: Čímž by se přes noc zhroutila ekonomika ČR podobně jako někde v banánových republikách...
P.S. Ještě např. ke Kubalovi - zajímalo by mě, jestli železnice magory nějak přitahuje nebo se z normálních lidí stávají až tam (podobně jako třeba u armády):.
Důležitější je trend, a ten je smutný. Chlubit se dědictvím, které nijak zásadně nepozvedly, to je přesně styl rétoriky ČD.
Vždycky jsem si říkal, že kdybych byl diktátorem, udělal bych tři věci:
1) zákázal bych jízdu kamionů nad 3,5 tuny delší než 30 km (to se dá v pohodě kontrolovat podle tachografu)
2) okamžitě a masivně bych začal investovat do logistiky železnice--silniční doprava
3) zpoplatnil bych vjezd do center prakticky všech statutárních měst a zrušil jízdné v MHD (revizoři v MHD by fungovali podobně jako vyhazovači v klubech)
Pokud jk dobre ctu, tak Recko: po zeleznici 3%, po silnici 97%. ;)
Precla - dobre, ale vymysli zpusob, kterym na dalnice pustis "lokalni" dopravu a zakazes tam tranzit... Prohibitivni myto nepomuze, protoze tim podlomis i reginalni prepravu. Kdyz das "mnozstevni prirazku", tak kamion sjede a najede. Samozrejme, ze teoreticky mas pravdu. Teoreticky byl i komunismus oazou blaha. Prakticky ale ani jedno jeste nikdo nedokazal vymyslet tak, aby to fungovalo:-((
A to shrnuti mas podle mne spatne - rozhodne je to vlakem pomalejsi, vysoce pravdepodobne i drazsi (kdyz nic jineho, tak i proto, ze je to pomalejsi)
Nejsem žádný odborník na přepravu, ale dle mého většina kamionů touto republikou projíždí jako nějakou "spojkou" k danému cíli.
>> Vlak: Převeze velké množství zboží najednou, ekologická přeprava, soupravu řídí vždy jen 1 - 2 osoby + výnos pro dráhy.
>>Kamion: NA přepravu takového množství zboží, jako uveze vlak je třeba několik kamionů, každý kamion někdo řídí, každý kamion "kurví" naše silnice, brzdí dopravu, znečišťuje prostředí a má zavinění i na úmrtnosti na silnicích ( kde kdo je potřebuje předjed), k tomu všemu ještě platí mýtné.
>> Když to shrnu je časově lepší, rychlejší, levnější přepravovat náklady vlakem do cílových zemí, než je nechat projíždět naší republikou. Se zásobováním měst a obcí se nic pořádného zatím asi udělat nedá, škoda toho.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











