..: Podíl železnice na přepravě zboží v ČR patří k nejvyšším v Evropě :..

Ilustrační obrázekPraha - Podíl železnice v přepravě zboží patří v Česku k nejvyšším v celé Evropě. ČR se se svou jednou pětinou zařadila těsně za železniční velmoci jako Švýcarsko s Rakouskem. "Ve většině zemí západní Evropy je tento podíl od nuly do 15 %," prohlásil tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Dle jeho názoru je železnice oproti silnici v dnešním globalizovaném světě diskriminována hned z několika aspektů. Mezi ně prý patří vysoká cena za užití dopravní cesty. "Železniční dopravci mají ve srovnání se silničními nerovné podmínky při platbách za užití dopravní cesty", řekl Kubala.

Dle statistiky jsou největším českým nákladním dopravcem právě ČD, konkrétně dceřinná společnost ČD Cargo. Jejich podíl je odhadován až na 95 % a jde o pátou největší nákladní železniční společnost v Evropě. Na druhém místě se drží severomoravská OKD Doprava s 2,24 %. Třetí v tabulce je Viamont s 1,29 %, kterému šlape na paty Unipetrol Doprava a její 1,19% podíl.

Situace u sousedů

Mezi země s nejkonkurenčnějším prostředím v nákladní železniční dopravě v bývalém východním bloku patří náš severovýchodní soused Polsko. Státní PKP Cargo přepravilo v letech 2005 a 2006 pouze 82 % ze všeho zboží odeslaného po železnici. Zbytek si rozdělili menší soukromí dopravci, jejichž žebříček vede CTL Rails s 5,6 %, hezké druhé místo obsazuje PCC Rail s 2,65 %. Polští soukromníci patří také mezi velké zákazníky ČD Cargo a Cargo Slovakia, od kterých si pronajímají elektrické lokomotivy řad 181/2/3 a 140.

Na rozdíl od Polska se na Slovensku daří státním drahám udržovat monopol. Společnost Cargo Slovakia, která vznikla v roce 2005 oddělením od tehdejších ŽSR, ovládá 97% trhu. Za jediného významnějšího soukromníka bychom mohli považovat BRKS s pouhým 1,48 %. Podíl zboží přepravného jinými dopravci nepřesáhl svou kvantitou 0,4 % trhu.

Zdroj: ČT 24, Železniční magazín 9/2007


Samir Lepara | 11.12.2007 (10:32)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 19 20 21 22 23 24      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel sam  mail  
12.12.2007 (12:29)  
C.M.Burns : Tento způsob koordinace a sdružené přepravy fungoval u ČSD i ČD (střediska SNV ) do roku 2002-3, kdy na metod. pokyn o.021 jednotlivé UŽST velice rychle a aktivně likvidovaly a prodávaly mechanizaci, která umožňovala překládku a odvoz až k zákazníkovi - ? umělé snížení objenu nákladní přepravy před následnýmí restruktualizačními kroky a tedy i snížení účetní hodnoty?.
registrovaný uživatel M@ra 
12.12.2007 (12:23)  
Burns, Ondrajda: Pokud nemiluješ lejstra a přátelské chování zaměstnanců českých drah, tak prostě využiješ zprostředkování přepravy anobrž zasilatelství (spedici). Donedávna existovala org. jednotka ČD Spedice, ale cargo prostě nemá o malé "ryby"-přepravce zájem. Jsem zvědav, jak se Cargu bude dařit po oddělení...
12.12.2007 (12:17)  
No to sou teda nápady. Nic ve zlým, ale při průměrné znalosti ekonomických principů musí každej pochopit, co to jsou za kraviny. Pokud stát chce mít ekologickou dopravu, pak musí jasně definovat co to je "neekologie" dopravy a tu příslušně zpoplatnit(např. mýto závislé i na exhalacích vozidla atd.). Pokud budou náklady všech dopravců obsahovat i kompenzaci ekologických škod, trh zajistí aby se přepravalo co nejekologičtěji a nejekonomičtěji zároveň. Základním předpokladem, aby měla železnice šanci je maximální liberalizace železniční dopravy.
12.12.2007 (12:06)  
Možná to na české poměry zní jako blbost, ale co kdyby ČD Cargo založila dceřinnou firmu pro přepravu materiálu až k zákazníkům kamiony. Prostě by od zákazníků naložili materiál na kamion, který by přijel k nejbližšímu překladišti a šoupli by to na vlak. Na jiném překladišti by to z vlaku přeložili opět na kamion a dovezli do cíle přímo zákazníkovi... to vše v réžii ČD Cargo (i papírování) a kdyby se zadařilo tak ve filozofii "Just in time". Nebo tomu něco brání?
12.12.2007 (11:32)  
Ono to neni jenom o tom, co je levnejsi. Spousta prosperujicich strednich a mensich firem nechce posilat sve zbozi po zeleznici a to z jednoho prosteho duvodu: je to zbytecne slozite - to musite vypsat papiry pro zeleznici, musite to k te zeleznici privest, tam musite zajistit nakladku (CD to nedelaji), prebiraci protokol a stejne pak to zbozi na tom vlaku se poskodi a k zakaznikovi prijedou auta bez volantu, bez sroubu, podrene atd atd atd. Kdo by se s tim chtel zabyvat? Nejjednodussi je si zavolat logisticke firme, ktera si pro to prijede, vetsinou sama nalozi a doveze az na misto, navic nemusim cekat az se kamion nalozi, proste to jede kdy ja chci a jak ja chci. Vyrizovani je strasne jednoduche, stejne jako podminky dopravy. Zajistovat pak na druhem konci Evropy to same jako u me (tedy vykladky, pristaveni kamionu, vypisovani predavaciho protokolu blablabla...). Proste dokud se neudela preprava po zeleznici efektivnejsi a atraktivnejsi, tak to nebude fungovat nikdy. O poctu a umisteni prekladacich stanic ani nemluvim.

To vsechno se ted vyplati akorat velkym firmam, co maji k sobe privedenou vlecku a prevazeji velke objemy. Pro zbytek se to proste nehodi a nevyplati.
registrovaný uživatel M@ra 
12.12.2007 (11:23)  
jk: To máš přepravní výkony (tkm/rok) a v tomhle "článku", stejně jako v originále na ČT 24 se myslí objemy (t/rok). Díky vyšší průměrné přepravní vzdálenosti na dráze to pak pro ni vychází hůř. A neříká se přeprava zboží, ale nákladu n. nákladní přeprava.

Takový paskvil vůbec tady neměl být uveřejněn, redakce dnes ještě chrápe?

M. Janko: Čímž by se přes noc zhroutila ekonomika ČR podobně jako někde v banánových republikách...

P.S. Ještě např. ke Kubalovi - zajímalo by mě, jestli železnice magory nějak přitahuje nebo se z normálních lidí stávají až tam (podobně jako třeba u armády):.
12.12.2007 (11:16)  
Ta čísla jsou zavádějící, vždy záleží na metodice (zda se započítává potrubní doprava, cyklistika a MHD, zda se směšují osobo a tunokilometry atd.). Mám třeba k dispozici statistiku, podle které je podíl železniční dopravy v ČR pouhýchg 6 %.

Důležitější je trend, a ten je smutný. Chlubit se dědictvím, které nijak zásadně nepozvedly, to je přesně styl rétoriky ČD.

Vždycky jsem si říkal, že kdybych byl diktátorem, udělal bych tři věci:
1) zákázal bych jízdu kamionů nad 3,5 tuny delší než 30 km (to se dá v pohodě kontrolovat podle tachografu)

2) okamžitě a masivně bych začal investovat do logistiky železnice--silniční doprava

3) zpoplatnil bych vjezd do center prakticky všech statutárních měst a zrušil jízdné v MHD (revizoři v MHD by fungovali podobně jako vyhazovači v klubech)
registrovaný uživatel xyz  mail  
12.12.2007 (2:15)  
M:

Pokud jk dobre ctu, tak Recko: po zeleznici 3%, po silnici 97%. ;)
registrovaný uživatel M 
12.12.2007 (1:13)  
jk - opravdu si myslis, ze se v Recku prepravuje 97% nakladu zeleznici? opravdu jsi o tom presvedcen?:-)) Takze CD mozna dobry zdroj nemaji, ale ty asi taky ne...


Precla - dobre, ale vymysli zpusob, kterym na dalnice pustis "lokalni" dopravu a zakazes tam tranzit... Prohibitivni myto nepomuze, protoze tim podlomis i reginalni prepravu. Kdyz das "mnozstevni prirazku", tak kamion sjede a najede. Samozrejme, ze teoreticky mas pravdu. Teoreticky byl i komunismus oazou blaha. Prakticky ale ani jedno jeste nikdo nedokazal vymyslet tak, aby to fungovalo:-((

A to shrnuti mas podle mne spatne - rozhodne je to vlakem pomalejsi, vysoce pravdepodobne i drazsi (kdyz nic jineho, tak i proto, ze je to pomalejsi)
registrovaný uživatel Precla 
12.12.2007 (0:55)  
Ajéjej, to sem zas něco plácnul. Nemyslel sem to s kamiony tak doslovně, že všechno zásobování kamiony zrušit. --- Kdo to řekl, že je to kamiony levnější?.. možná ano, nechci se hádat, nemám žádný opěrný bod.
Nejsem žádný odborník na přepravu, ale dle mého většina kamionů touto republikou projíždí jako nějakou "spojkou" k danému cíli.
>> Vlak: Převeze velké množství zboží najednou, ekologická přeprava, soupravu řídí vždy jen 1 - 2 osoby + výnos pro dráhy.
>>Kamion: NA přepravu takového množství zboží, jako uveze vlak je třeba několik kamionů, každý kamion někdo řídí, každý kamion "kurví" naše silnice, brzdí dopravu, znečišťuje prostředí a má zavinění i na úmrtnosti na silnicích ( kde kdo je potřebuje předjed), k tomu všemu ještě platí mýtné.
>> Když to shrnu je časově lepší, rychlejší, levnější přepravovat náklady vlakem do cílových zemí, než je nechat projíždět naší republikou. Se zásobováním měst a obcí se nic pořádného zatím asi udělat nedá, škoda toho.
  1 ... 19 20 21 22 23 24      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko