..: Podíl železnice na přepravě zboží v ČR patří k nejvyšším v Evropě :..

Ilustrační obrázekPraha - Podíl železnice v přepravě zboží patří v Česku k nejvyšším v celé Evropě. ČR se se svou jednou pětinou zařadila těsně za železniční velmoci jako Švýcarsko s Rakouskem. "Ve většině zemí západní Evropy je tento podíl od nuly do 15 %," prohlásil tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Dle jeho názoru je železnice oproti silnici v dnešním globalizovaném světě diskriminována hned z několika aspektů. Mezi ně prý patří vysoká cena za užití dopravní cesty. "Železniční dopravci mají ve srovnání se silničními nerovné podmínky při platbách za užití dopravní cesty", řekl Kubala.

Dle statistiky jsou největším českým nákladním dopravcem právě ČD, konkrétně dceřinná společnost ČD Cargo. Jejich podíl je odhadován až na 95 % a jde o pátou největší nákladní železniční společnost v Evropě. Na druhém místě se drží severomoravská OKD Doprava s 2,24 %. Třetí v tabulce je Viamont s 1,29 %, kterému šlape na paty Unipetrol Doprava a její 1,19% podíl.

Situace u sousedů

Mezi země s nejkonkurenčnějším prostředím v nákladní železniční dopravě v bývalém východním bloku patří náš severovýchodní soused Polsko. Státní PKP Cargo přepravilo v letech 2005 a 2006 pouze 82 % ze všeho zboží odeslaného po železnici. Zbytek si rozdělili menší soukromí dopravci, jejichž žebříček vede CTL Rails s 5,6 %, hezké druhé místo obsazuje PCC Rail s 2,65 %. Polští soukromníci patří také mezi velké zákazníky ČD Cargo a Cargo Slovakia, od kterých si pronajímají elektrické lokomotivy řad 181/2/3 a 140.

Na rozdíl od Polska se na Slovensku daří státním drahám udržovat monopol. Společnost Cargo Slovakia, která vznikla v roce 2005 oddělením od tehdejších ŽSR, ovládá 97% trhu. Za jediného významnějšího soukromníka bychom mohli považovat BRKS s pouhým 1,48 %. Podíl zboží přepravného jinými dopravci nepřesáhl svou kvantitou 0,4 % trhu.

Zdroj: ČT 24, Železniční magazín 9/2007


Samir Lepara | 11.12.2007 (10:32)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 20 21 22 23 24      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
11.12.2007 (21:58)  
Yves (treba) - jak by se nam ulevilo? Jeste jednou, v zapadni Evrope je ten podil nula az 15, u nas 25. Trpi nejak zapadni Evropa?

Kdyz neco pojede ne Viden-Drazdany, ale Viden-Brno, tak na vlak? Ve Vidni KAMIONEM na nadrazi, tak to prelozit na vlak, pockat az se vlak naplni, potom to prevest do Breclavi, tak se pulka vlaku posle na Brno, druha na Ostravu, pocka se na vlak od Bratislavy, pojede se do Brna, tak se to prelozi na KAMION a doveze se to cilovemu zakaznikovi? Takhle takhle vypada optimalizace prepravy? Tohle je jeste pitomejsi nez vetrny elektrarny (drahy jako prase, efekt nulovej).

Je nejaky rozumny duvod, proc neco vozit vlakem, kdyz je to 10x drazsi, jen kvuli tomu, ze vlacek je vlacek? Opravdu je potreba vsechno vozit vlakem za kazdou cenu? To je tech hovadin jako bionafta, vetrny elektrarny, atd. malo? Budete ochotni zaplatit vyssi cenu zbozi z duvodu vyssich nakladu na jeho prepravu?
11.12.2007 (21:56)  
Precla(21:04): Nesouhlas. Kvalitní přeprava zboží se za pomoci silniční dopravy prostě neobejde. Ale myslim že budeme mít stejnej názor na to, že páteřní síť by měla tvořit železnice, to ale jde rozumně aplikovat jenom při aspoň trochu hustší síti překladišť. K překladišti přijede kamion, zboží se přehodí na železnici, na další uzel přijede vlak, přeloží se na kamion a hurá k cílovýmu zákazníkovi. Bohužel tahle myšlenka je spíš jenom ideová,toho že by to fungovalo ve většim měřítku se těžko někdy dočkáme. Už kvůli tomu že je to dražší, kooperace nízká, dotace aspoň do začátků taky nízký (viz kombinovaná přeprava, tohle je vlastně to samý, jenom ve většim měřítku)
registrovaný uživatel SergeS 
11.12.2007 (21:54)  
pekar: Kladenak: no od toho se necha par vyjimek kam kamiony smej - ale tak aby nemohli projet do nebo ze zahranici - to at si posilaj vlakem
registrovaný uživatel pekař 
11.12.2007 (21:43)  
Kladeňák: v tom máte pravdu. Jde o vyšší podíl a taky lepší soběstačnost oněch obcí...
11.12.2007 (21:36)  
Precla:tohle řekněte 70% obcí,kam železnice vůbec nevede
registrovaný uživatel pekař 
11.12.2007 (21:23)  
Nehnat to do extrému, jen zvýšit podíl přepraveného zboží po železnici.
registrovaný uživatel SergeS 
11.12.2007 (21:17)  
Kamionam zakazat jizdy po celou dobu mimo mesta a je to :-D ve mestech se jaxi to obcas neobjede bez nakladaku :-D + udelat par silnic jako vyjimku aby se do obci kde neni kolej taky neco dostalo :-D
registrovaný uživatel Yves 
11.12.2007 (21:10)  
Precla: Obrovskej souhlas! Jak by se nám ulevilo! Pokud by jel kamion na trase Vídeň - Jihlava, tak ať klidně jede. Kdyby měl jet ale Víďeň - Drážďany, tak ho na silnici nepustím ani za desetinásobek mítného. Už dávno to není jenom D1, kde je frekvence kamionů neúnostná.
registrovaný uživatel kubam 
11.12.2007 (21:10)  
to Precla: to bych taky chtěl, ale je to nereálný...tak aspoň co nejvíc po železnici;-)
registrovaný uživatel Precla 
11.12.2007 (21:04)  
Kamiony zrušit, vše vozit po železnici.
  1 ... 20 21 22 23 24      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko