Praha - Podíl železnice v přepravě zboží patří v Česku k nejvyšším v celé Evropě. ČR se se svou jednou pětinou zařadila těsně za železniční velmoci jako Švýcarsko s Rakouskem. "Ve většině zemí západní Evropy je tento podíl od nuly do 15 %," prohlásil tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Dle jeho názoru je železnice oproti silnici v dnešním globalizovaném světě diskriminována hned z několika aspektů. Mezi ně prý patří vysoká cena za užití dopravní cesty. "Železniční dopravci mají ve srovnání se silničními nerovné podmínky při platbách za užití dopravní cesty", řekl Kubala.
Dle statistiky jsou největším českým nákladním dopravcem právě ČD, konkrétně dceřinná společnost ČD Cargo. Jejich podíl je odhadován až na 95 % a jde o pátou největší nákladní železniční společnost v Evropě. Na druhém místě se drží severomoravská OKD Doprava s 2,24 %. Třetí v tabulce je Viamont s 1,29 %, kterému šlape na paty Unipetrol Doprava a její 1,19% podíl.
Situace u sousedů
Mezi země s nejkonkurenčnějším prostředím v nákladní železniční dopravě v bývalém východním bloku patří náš severovýchodní soused Polsko. Státní PKP Cargo přepravilo v letech 2005 a 2006 pouze 82 % ze všeho zboží odeslaného po železnici. Zbytek si rozdělili menší soukromí dopravci, jejichž žebříček vede CTL Rails s 5,6 %, hezké druhé místo obsazuje PCC Rail s 2,65 %. Polští soukromníci patří také mezi velké zákazníky ČD Cargo a Cargo Slovakia, od kterých si pronajímají elektrické lokomotivy řad 181/2/3 a 140.
Na rozdíl od Polska se na Slovensku daří státním drahám udržovat monopol. Společnost Cargo Slovakia, která vznikla v roce 2005 oddělením od tehdejších ŽSR, ovládá 97% trhu. Za jediného významnějšího soukromníka bychom mohli považovat BRKS s pouhým 1,48 %. Podíl zboží přepravného jinými dopravci nepřesáhl svou kvantitou 0,4 % trhu.
Zdroj: ČT 24, Železniční magazín 9/2007

Jinak ale cítím pokrok, alespoň na těch dvou státech, Rakousku a Švýcarsku jsme se shodli.:)
Ve švýcarsku třeba funguje celkem dobře systém SBB cargo domino, který používají zejména řetězce spotřebního zboží. Spočívá v tom, že nástavby se překládají horizontálně pomocí zařízení na nákladním autě čímž odpadá ve stanicích potřeba mechanizace - to je dle mého dobrá myšlenka, která se navíc osvědčila v praxi.
Jinaksamozřejmě železnici nutit na vše je blbost - je vhodná na střední až delší vzdálenosti kdežto silniční na kratší ... o těhlech věcech se dá mluvit hodiny a hodiny a stejně se nikdo nedobere ke kýženému cíli :)
To samozřejmě neznamená, že je správně dohadovat se o nakládce s výpravčím, místo s obchodníkem spedice :) Nicméně spolupráce vlak-tir je možná i bez tirů ČD...
Realitou budoucnosti budou MAX cca 3 logistická centra na republiku, která se budou starat o přepravy z dálek, nikoli mezi sebou. Plus sem tam nějaký náklad mezi zavlečkovanými areály firem, které spotřebují vlak denně...
2)kvantum předpisů zdržujících železniční dopravu, na silnicích sice platí taky předpisy ale nikdo je nedodržuje resp. nekontroluje jejich dodržování a proto jsou kamiony rychlejší
3)sposta zaměstnanců ve vedoucích funkcí vyvíjí činnost pouze proto aby nějakou vyvíjeli bez ohledu na vykonanou práci= nemají vůbec zájem získávat nové zákazníky
4)dále v letech vlády GŘ Kousala(ale také už dříve) docházelo k tomu, že přepravy byly odmítány proto aby se prý snížily náklady, jednoduše řečeno odpovědní pracovníci chodili po firmách které převážely svoje zboží po železnici a chtěli po nich aby svoje zboží nevozili po železnici ale po silnici- např druhý den se objevil silniční dopravce a nabízel svoje služby- není to náhoda?
5)jednoznačná nepodpora železnice při budování nových průmyslových zón(na železnici zbudou jen drobky)
Samozřejmě je toho daleko víc co by se mělo zlepšit, ale tohle prozatím myslím stačí
Obzvlast povedeny mi prijde navrh na zakaz jizdy kamionu nad 30 km, to snad nemuze byt mysleno vazne? Prestava ze se CD stavaji prostrednikem veskere vymeny zbozi v ramci nasi zeme mne naplnuje jeste vetsi hruzou nez blbejsi polovinu populace poplatek 30 korun za doktora...
Dovedete si predstavit napr.:
1) inflaci zpusobenou enormnimi naklady na dopravu, prekladku, skladovani
2) cerstvost peciva a mlecnych vyrobku, aktualnost denniho tisku
3) frmol, ktery by zavladnul ve vsech mestech a obcich, kdy by si obchodnici rozvazeli sve zbozi z nadrazi malymi auty?
Tak blbe napady snad omlouva pouze vek
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.











