..: Podíl železnice na přepravě zboží v ČR patří k nejvyšším v Evropě :..

Ilustrační obrázekPraha - Podíl železnice v přepravě zboží patří v Česku k nejvyšším v celé Evropě. ČR se se svou jednou pětinou zařadila těsně za železniční velmoci jako Švýcarsko s Rakouskem. "Ve většině zemí západní Evropy je tento podíl od nuly do 15 %," prohlásil tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Dle jeho názoru je železnice oproti silnici v dnešním globalizovaném světě diskriminována hned z několika aspektů. Mezi ně prý patří vysoká cena za užití dopravní cesty. "Železniční dopravci mají ve srovnání se silničními nerovné podmínky při platbách za užití dopravní cesty", řekl Kubala.

Dle statistiky jsou největším českým nákladním dopravcem právě ČD, konkrétně dceřinná společnost ČD Cargo. Jejich podíl je odhadován až na 95 % a jde o pátou největší nákladní železniční společnost v Evropě. Na druhém místě se drží severomoravská OKD Doprava s 2,24 %. Třetí v tabulce je Viamont s 1,29 %, kterému šlape na paty Unipetrol Doprava a její 1,19% podíl.

Situace u sousedů

Mezi země s nejkonkurenčnějším prostředím v nákladní železniční dopravě v bývalém východním bloku patří náš severovýchodní soused Polsko. Státní PKP Cargo přepravilo v letech 2005 a 2006 pouze 82 % ze všeho zboží odeslaného po železnici. Zbytek si rozdělili menší soukromí dopravci, jejichž žebříček vede CTL Rails s 5,6 %, hezké druhé místo obsazuje PCC Rail s 2,65 %. Polští soukromníci patří také mezi velké zákazníky ČD Cargo a Cargo Slovakia, od kterých si pronajímají elektrické lokomotivy řad 181/2/3 a 140.

Na rozdíl od Polska se na Slovensku daří státním drahám udržovat monopol. Společnost Cargo Slovakia, která vznikla v roce 2005 oddělením od tehdejších ŽSR, ovládá 97% trhu. Za jediného významnějšího soukromníka bychom mohli považovat BRKS s pouhým 1,48 %. Podíl zboží přepravného jinými dopravci nepřesáhl svou kvantitou 0,4 % trhu.

Zdroj: ČT 24, Železniční magazín 9/2007


Samir Lepara | 11.12.2007 (10:32)
Related newsopen/close

More on Dopravci

More from Česká republika (celá)


  1 ... 18 19 20 21 22 ... 24      Zpráv na stránku:   
Registered user pekař 
12.12.2007 (13:30)  
M: ony se ty dotace vrátí. V kapitalismu totiž neexistuje dlouhodobější vidění světa, je to nad možnosti mozkových závitů dotyčných. Když totiž zadotuju biohospodářství, zlepší se mi zdravotní stav obyvatelstva a vynaložím méně na zdravotnictví.
Jinak ale cítím pokrok, alespoň na těch dvou státech, Rakousku a Švýcarsku jsme se shodli.:)
Registered user Semík  mail  
12.12.2007 (13:25)  
Tak mě napadá je ekologičtější 753( stará nějakých 35let) + jeden plošiňák se dřevem. Nebo moderní mercedes z nakládací rukou , který splňuje emisní normu EURO 4? A to pomíjím, že na naložení a vyložení toho vagónu musím dovezt jeřáb.
Correspondent or Member of ŽelPage mRKEF  mail  
12.12.2007 (13:24)  
železnice byla odjakživa vhodná hlavně pro velké objemy produktů prvo a druho výroby - po 1989 to hodně kleslo (přesto ale státy RVHP mají dnes vyšší podíl železnice než západ) - na přepravu menších zásilek neni železnice vybavená technikou.

Ve švýcarsku třeba funguje celkem dobře systém SBB cargo domino, který používají zejména řetězce spotřebního zboží. Spočívá v tom, že nástavby se překládají horizontálně pomocí zařízení na nákladním autě čímž odpadá ve stanicích potřeba mechanizace - to je dle mého dobrá myšlenka, která se navíc osvědčila v praxi.

Jinaksamozřejmě železnici nutit na vše je blbost - je vhodná na střední až delší vzdálenosti kdežto silniční na kratší ... o těhlech věcech se dá mluvit hodiny a hodiny a stejně se nikdo nedobere ke kýženému cíli :)
Registered user M 
12.12.2007 (13:11)  
xyz - sorry, 97% po silnici. Ale i to je zjevne blbost. Nebo je jeste nejake vnitrozemske Recko?
Registered user mira 
12.12.2007 (13:06)  
A co znamená slovo výhodnější? Přeprava vozových zásilek sice není rychlá ale i tak je levnější než po silnici. A ono pokud se bude donekonečna preferovat jenom rychlost tak to nebude mít dobré následky. Myslím, že dřevo,písek,hnojiva,uhlí, ale taky třeba strojírenské výrobky se nezkazí a proto není důvod mít to na místě o několik hodin dřív ale za to s vyšší ekologickou zátěží.
Registered user Web 
12.12.2007 (12:58)  
Pánové, nic proti, ale.. Železnice se může snažit sebevíc, ale na dopravu vozových zásilek mezi nezavlečkovanými areály v ČR nikdy nebude výhodnější. Jak dlouho trvá kamionu přejezd východ-západ? Jak dlouho to bude trvat po železnici s dvěma překládkama? Jaká bude ekologická náročnost z ohledem na množství lidí/strojů potřebných navíc?

To samozřejmě neznamená, že je správně dohadovat se o nakládce s výpravčím, místo s obchodníkem spedice :) Nicméně spolupráce vlak-tir je možná i bez tirů ČD...

Realitou budoucnosti budou MAX cca 3 logistická centra na republiku, která se budou starat o přepravy z dálek, nikoli mezi sebou. Plus sem tam nějaký náklad mezi zavlečkovanými areály firem, které spotřebují vlak denně...
Registered user mira 
12.12.2007 (12:57)  
waszyn: No těch 30 km je trochu přehnané, a samozřejmě že se vše nedá vozit po železnici, ale např ve Velké Británi, kterou mnozí považují za svůj vzor ještě před 40 lety platilo nařízení že veškerá nákladní doprava nad 50km(až na několik vyjímek) bude zabezpečována vlakem a auty se to bude svážet na nádraží. Jistě všichni považujete GB za demokratickou zemi, nebo snad ne?
Registered user mira 
12.12.2007 (12:53)  
Co podle mě brání přesunu nákladů se silnice na železnici: 1)spousta papírování a vyřizování samotným zákazníkem
2)kvantum předpisů zdržujících železniční dopravu, na silnicích sice platí taky předpisy ale nikdo je nedodržuje resp. nekontroluje jejich dodržování a proto jsou kamiony rychlejší
3)sposta zaměstnanců ve vedoucích funkcí vyvíjí činnost pouze proto aby nějakou vyvíjeli bez ohledu na vykonanou práci= nemají vůbec zájem získávat nové zákazníky
4)dále v letech vlády GŘ Kousala(ale také už dříve) docházelo k tomu, že přepravy byly odmítány proto aby se prý snížily náklady, jednoduše řečeno odpovědní pracovníci chodili po firmách které převážely svoje zboží po železnici a chtěli po nich aby svoje zboží nevozili po železnici ale po silnici- např druhý den se objevil silniční dopravce a nabízel svoje služby- není to náhoda?
5)jednoznačná nepodpora železnice při budování nových průmyslových zón(na železnici zbudou jen drobky)
Samozřejmě je toho daleko víc co by se mělo zlepšit, ale tohle prozatím myslím stačí
12.12.2007 (12:45)  
železnica by mohla zaisťovat rozvoz tovaru až na miesto určenia prekladkou do svojich aut,bolo obdobie za ČSD kedy to fungovalo a ekonomicky by to bolo určite výhodne,podobné robilo ČSAD svojou zbernou službou..teraz to robia iné firmy..
Registered user waszyn 
12.12.2007 (12:41)  
Koukam ze militantni "priznivci" zeleznice opet popousteji svou bezuzdnou fantazii.
Obzvlast povedeny mi prijde navrh na zakaz jizdy kamionu nad 30 km, to snad nemuze byt mysleno vazne? Prestava ze se CD stavaji prostrednikem veskere vymeny zbozi v ramci nasi zeme mne naplnuje jeste vetsi hruzou nez blbejsi polovinu populace poplatek 30 korun za doktora...
Dovedete si predstavit napr.:
1) inflaci zpusobenou enormnimi naklady na dopravu, prekladku, skladovani
2) cerstvost peciva a mlecnych vyrobku, aktualnost denniho tisku
3) frmol, ktery by zavladnul ve vsech mestech a obcich, kdy by si obchodnici rozvazeli sve zbozi z nadrazi malymi auty?
Tak blbe napady snad omlouva pouze vek
  1 ... 18 19 20 21 22 ... 24      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko