Brno - Jihomoravský kraj podle všeho ztrácí trpělivost s ČD a bude je trestat pokutami. Výluková činnost a neúměrná zpoždění totiž během listopadu a prosince způsobila četná nedodržení jízdního řádu, a tak kraj požaduje dodatek ke smlouvě o zajišťování regionální dopravní obslužnosti na železnici. Ten by razantně zvýšil pokuty za nedodržení jízdního řádu, které by kraj mohl dopravci udělit. Na podzim tak již učinil Olomoucký kraj, jenž po drahách požaduje pokutu ve výši 5,5 milionu korun. Podobně se chce nyní zachovat i kraj středočeský. Generální ředitel drah Josef Bazala již podle vlastních slov v souvislosti s tímto případem vyvodil osobní odpovědnost v rámci managementu ČD.
České dráhy si problém uvědomují, pokutám se ale brání
Nepěkný předvánoční dárek - pokutu v řádu desetitisíců korun - dostal v polovině prosince náměstek pro osobní dopravu ČD Jiří Kolář, který za provoz osobních vlaků zodpovídá. "Zpoždění způsobily nejen výluky, ale i technologické souvislosti a větší počet spojů. Problémem byla koordinace, za kterou je Kolář odpovědný," řekl Bazala v rozhovoru pro Rádio Impuls. Zároveň ale dodal, že pokutu Olomouckému kraji ČD nezaplatily a platit nehodlají, protože relevantní dodatek ke smlouvě je podle nich neplatný. více než pětimilionovou částku navíc generální ředitel označil za přemrštěnou; adekvátní by podle něj bylo 250 až 300 tisíc korun.
Kraje usilují o přísnější smluvní podmínky
Tvrdý postoj Olomouckého kraje ale našel odezvu i jinde. "Chceme výrazně zvýšit sankce za zpoždění. ČD s námi nezachází tak, jak bychom si zasloužili. Obávám se proto, že se jednání mohou protáhnout až do příštího roku. To už by měl ale dodatek začít platit," prohlásil v prosinci zastupitel Jihomoravského kraje Jaroslav Pospíšil. Jednání se opravdu protáhla a dosud není znám jejich výsledek. Například předloni dodatek obě strany podepsaly až v červnu.
Stotisíce na pokutách budou ČD muset zaplatit zřejmě i ve středních Čechách. Dopravce navíc bude mít povinnost pečlivě monitorovat zpoždění vlaků a pravidelně o nich informovat hejtmanství, které bude moci na dráhy nasadit i vlastní kontrolory. ČD totiž v polovině prosince podepsaly novou smlouvu i se Středočeským krajem, ve které si hejtman Petr Bendl vymínil několik podmínek: především chce po ČD alespň 91% dodržování jízdního řádu.
Nová smlouva se Středočeským krajem v roce 2008 vynese ČD 794,8 milionu korun, což je o 34,8 milionu více než letos. Obsahuje ovšem také zřejmě nejpropracovanější dodatek, vymezující sankce - kromě jiného chce po ČD i garanci, že na inzerovaných spojích opravdu pojede nové, resp. modernizované vozidlo. Pokud ne, na nábřeží si budou muset nachystat padesát tisíc na následnou pokutu. Jedna RagioNova, kterou by dráhy slíbily a celý rok s ní nejezdily, by tak stála na pokutách stejně, jako její samotná rekonstrukce. "Za zpoždění, a případně i nepořádek, je pokuta do výše 10 tisíc korun; za neodbavení spoje je možné dráhy pokutovat až do výše 50 tisíc. My bychom si moc přáli, abychom sankce nemuseli používat vůbec," dodává Bendl.
"Budeme mít problémy to splnit, ale splníme to," řekl náměstek Jiří Kolář po podpisu smlouvy novinářům. Zároveň slíbil, že udělené pokuty bude vymáhat jinde. "Musíme se naučit penalizovat výrobce za nekvalitně provedený výrobek, který třeba nejezdí. To samé se týká správce železniční sítě," dodal Kolář.
Dráhy dlouhodobě obvinění z nedodržování jízdního řádu odmítají právě s odkazem na probíhající stavební činnost. V souvislosti se stížnostmi Jihomoravského kraje se i mluvčí ČD Ondřej Kubala rozhodně brání tvrzení, že ČD jezdí, jak chtějí. "Pokud dochází ke zpoždění kvůli stavbám, tak to nemůžeme ovlivnit. Rozsáhlé investiční akce má na starosti Správa železniční dopravní cesty. Každopádně se vždy snažíme dovézt cestující do cíle co nejrychleji."
SŽDC však část viny vrací na dopravce: "Projevuje se nekázeň vlakových čet, poruchy hnacích vozidel, vagonů a další problémy," vyčetla ČD Anna Kodysová ze SŽDC. "Část viny na zpoždění nesou také výpravčí nevhodným předjížděním osobních vlaků vlaky vyšší kategorie nebo špatnou směrovou prioritou při výluce jedné koleje," řekl ŽelPage pracovník jednoho ze zainteresovaných IDS.
Jihomoravskému kraji dochází trpělivost
Představitelé Jihomoravského kraje požadují urychlené řešení přetrvávajících problémů. Podle smlouvy mezi ČD a Kordisem nemá být narušena návaznost spojů. Čas, po který na vlaky čekají autobusové linky, je však omezen na pět až deset minut; poté autobusy odjíždějí, aby nebyli poškozeni cestující, kteří jezdí hromadnou dopravou jen po silnici. Výlukami na železnici tak nejednou byli postiženi cestující, kteří vlaky vůbec nevyužívají. Po dobu výluky v úseku Horní Heršpice - Střelice například začala nemalá část pravidelných pasažérů využívat autobusové linky 405 a 406 (ze Zastávky, Rosic a Tetčic), čímž docházelo k jejich přeplnění v takovém rozsahu, že se do některých spojů desítky cestujících vůbec nedostaly.
zdroj: Deník a Mladá fronta DNES, Ceskenoviny.cz

Kdyz uz bych tento postup prijal, tak ma nasledujici chybky - y by melo byt nizsi nez x a hlavne je blbost tam zapocitavat to kacko - nebo blbost... Prinejmensim nechapu, proc tam je:-)
Jde totiz o to, ze ty sice udelas casovou hodnotu te jedne minuty za ctyricet let (ulozenou nekde v "bance"), ale penize vyplacis jiz dnes, coz je asi rozpor (zhruba stejne jako bys chtel z bankomatu vybrat 1000 korun na nakup, ktery ale udelas az za rok a proto by ti bankomat mel vydat 1050). Ale jestli mi to vysvetlis, tak oki...
A kdyz uz teda takovy model, tak tam chybi neco jako "naklady obetovane prilezitosti" - tj. kdyz kdyz jsem se chtel od osmi divat na fotbal a vlak prijede pozde, tak mam mensi pozitek, pripadne mi propadne listek atd.
M Zikmund: správný stav by měl být tento: Cestujícímu by měla být vyplacena autoamticky přiměřená částka z jím zaplaceného jízdného jako odškodné za sníženou kvalitu služby (např 1hodina=100procent ceny jízdenky)
A poměrnou část odškodnění státu/kraji který na tuto závadnou službu přispívá.
Buďme rádi alespoň za to že se je snaží pokutovat kraj když je nám jako cestujícím tato možnost reklamace "vadné služby" odepřena. Já budu zpožděným vlakem cestovat rád když nikam nebudu spěchat a když to budu mět levnější o odškodné.
Jen tak mimochodem: v ceníku TR10 je jako mimořádný příplatek pro cestujícího který způsobí zpoždění vlaku účtováno 200/300/500Kč minutu a to už v minimální sazbě za tři minuty čili počínaje 600Kč za tříminutové zpoždění vlaku II třídy + například pokuta 500Kč za bezdůvodné použití brzdy(kterou se dá vlak zastavit). Takže když způsobí zpoždění cestující je okamžitě penalizován, když způsobí ČD zpoždění zákazníkovi nedostane tento ani 1Kč/minutu - připadá vám to fifty fifty férové?
Schvalovatelé pochopitelně dostávají návrh v písemné podobě, takže takový návrh by měl obsahovat i základní ekonomické údaje, na jejichž základě se dospělo k sumě cca 5,4 milionu korun.
Já chápu, že mediálně je zajímavější palcový titulek 5,4 milionu než nějakých 125 nebo 250 000 korun.
Mezi ČD a OC krajem je dále rozpor o zhruba 100 vlaků. Podle OC se jedná o cca 200 vlaků, podle ČD jde o cca 100 vlaků.
IdeeSák : pokud dopravní firma ztratí přepravované zboží, tak se to zákazník ani nemusí dozvědět, protože dopravní firma prostě to zboží koupí znovu sama na vlastní náklady a zákazník dostane zboží později.
Od dopravní firmy nedostane příjemce za zpožděné doručení žádné odškodnění, protože ta je ve smluvním vztahu s odesílatelem, nikoli příjemcem.
Ono se to zboží ani nemusí "ztratit", může být zničeno při nehodě dopravního prostředku jímž je přepravováno - loď se potopí, letadlo nebo silniční vozidlo havaruje. Dopravní firma žádnou ztrátu neutrpí, protože tohle je vesměs kryto pojistkami.
Vracení jízdného za nesplnění přepravní služby podle jízdního řádu bych bral, ale za situace, kdy bude cestující platit "ekonomické" jízdné.
Na místě ČD bych zavedl služby "garantované přepravy", která by stala řekněmě 4 násobek "obyčejného jízdného", tedy jízdné nedotované, které by krylo náklady a přinášelo dopravci přiměřený zisk a pokud by měl vlak více než 10 minut zpoždění, tak by se za každou minutu zpoždění vracela 2 % ze zaplacené částky, takže při hodinovém zpoždění (= 10 + 50 minut) by se cestujícímu vrátilo jízdné v plné výši.
A bylo by zajímavé, kolik cestujících by do takové loterie, téměř na úrovni sázky v ruletě šlo. Pochopitelně, že taková jízdenka (na konkrétní vlak) by musela být zakoupena před odjezdem vlaku z výchozí stanice, aby se předešlo chytračení. Rovněž by se nemohlo jednat o vlaky jedoucí za zahraničí, kde ČD nemohou ovlivnit včasnost jízdy.
Pro zjednodušení je vlak, jehož využije 300 cestujících v celé trase opožděn o 15 minut. Opožděný příchod každého cestujícího ovlivní život v průměru dalším 3 lidem (manžel/ka, děti, školní kolektivy, obch. partneři, ...).
Dostáváme se k jednoduchému vzorci:
E=(x*k+y*k)*0,1*z
E - výše externích nákladů
x - počet cestujících
y - počet lidí následně ovlivněných zpožděním
0,1 - hodnota jedné minuty života (4 000 000 Kč/život)
z - hodnota zpoždění v minutách
k - koeficient ztráty do konce života (podobně jako úroková sazba jako kdybychom peníze zhodnocovali do konce života)
V tomto modelovém případě 15minutové zpoždění generuje externí náklady ve výši cca 81 500 Kč.
To mě výše pokut udělená Olomouckým krajem vzhledem k množství zpožděných vlaků přijde směšně nízká.
Tvrdit, že kraj na pokutách vydělává, je trochu přehnané. Kraj zaplatí ročně cca 300 milionů, vyměřená pokuta je 5,4 milionu.
Je to, jako by např. zaměstnanec s platem 30000 Kč neplnil svoje povinnosti a za to by dostal měsíčně pokutu 540 Kč.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











