Brno - Jihomoravský kraj podle všeho ztrácí trpělivost s ČD a bude je trestat pokutami. Výluková činnost a neúměrná zpoždění totiž během listopadu a prosince způsobila četná nedodržení jízdního řádu, a tak kraj požaduje dodatek ke smlouvě o zajišťování regionální dopravní obslužnosti na železnici. Ten by razantně zvýšil pokuty za nedodržení jízdního řádu, které by kraj mohl dopravci udělit. Na podzim tak již učinil Olomoucký kraj, jenž po drahách požaduje pokutu ve výši 5,5 milionu korun. Podobně se chce nyní zachovat i kraj středočeský. Generální ředitel drah Josef Bazala již podle vlastních slov v souvislosti s tímto případem vyvodil osobní odpovědnost v rámci managementu ČD.
České dráhy si problém uvědomují, pokutám se ale brání
Nepěkný předvánoční dárek - pokutu v řádu desetitisíců korun - dostal v polovině prosince náměstek pro osobní dopravu ČD Jiří Kolář, který za provoz osobních vlaků zodpovídá. "Zpoždění způsobily nejen výluky, ale i technologické souvislosti a větší počet spojů. Problémem byla koordinace, za kterou je Kolář odpovědný," řekl Bazala v rozhovoru pro Rádio Impuls. Zároveň ale dodal, že pokutu Olomouckému kraji ČD nezaplatily a platit nehodlají, protože relevantní dodatek ke smlouvě je podle nich neplatný. více než pětimilionovou částku navíc generální ředitel označil za přemrštěnou; adekvátní by podle něj bylo 250 až 300 tisíc korun.
Kraje usilují o přísnější smluvní podmínky
Tvrdý postoj Olomouckého kraje ale našel odezvu i jinde. "Chceme výrazně zvýšit sankce za zpoždění. ČD s námi nezachází tak, jak bychom si zasloužili. Obávám se proto, že se jednání mohou protáhnout až do příštího roku. To už by měl ale dodatek začít platit," prohlásil v prosinci zastupitel Jihomoravského kraje Jaroslav Pospíšil. Jednání se opravdu protáhla a dosud není znám jejich výsledek. Například předloni dodatek obě strany podepsaly až v červnu.
Stotisíce na pokutách budou ČD muset zaplatit zřejmě i ve středních Čechách. Dopravce navíc bude mít povinnost pečlivě monitorovat zpoždění vlaků a pravidelně o nich informovat hejtmanství, které bude moci na dráhy nasadit i vlastní kontrolory. ČD totiž v polovině prosince podepsaly novou smlouvu i se Středočeským krajem, ve které si hejtman Petr Bendl vymínil několik podmínek: především chce po ČD alespň 91% dodržování jízdního řádu.
Nová smlouva se Středočeským krajem v roce 2008 vynese ČD 794,8 milionu korun, což je o 34,8 milionu více než letos. Obsahuje ovšem také zřejmě nejpropracovanější dodatek, vymezující sankce - kromě jiného chce po ČD i garanci, že na inzerovaných spojích opravdu pojede nové, resp. modernizované vozidlo. Pokud ne, na nábřeží si budou muset nachystat padesát tisíc na následnou pokutu. Jedna RagioNova, kterou by dráhy slíbily a celý rok s ní nejezdily, by tak stála na pokutách stejně, jako její samotná rekonstrukce. "Za zpoždění, a případně i nepořádek, je pokuta do výše 10 tisíc korun; za neodbavení spoje je možné dráhy pokutovat až do výše 50 tisíc. My bychom si moc přáli, abychom sankce nemuseli používat vůbec," dodává Bendl.
"Budeme mít problémy to splnit, ale splníme to," řekl náměstek Jiří Kolář po podpisu smlouvy novinářům. Zároveň slíbil, že udělené pokuty bude vymáhat jinde. "Musíme se naučit penalizovat výrobce za nekvalitně provedený výrobek, který třeba nejezdí. To samé se týká správce železniční sítě," dodal Kolář.
Dráhy dlouhodobě obvinění z nedodržování jízdního řádu odmítají právě s odkazem na probíhající stavební činnost. V souvislosti se stížnostmi Jihomoravského kraje se i mluvčí ČD Ondřej Kubala rozhodně brání tvrzení, že ČD jezdí, jak chtějí. "Pokud dochází ke zpoždění kvůli stavbám, tak to nemůžeme ovlivnit. Rozsáhlé investiční akce má na starosti Správa železniční dopravní cesty. Každopádně se vždy snažíme dovézt cestující do cíle co nejrychleji."
SŽDC však část viny vrací na dopravce: "Projevuje se nekázeň vlakových čet, poruchy hnacích vozidel, vagonů a další problémy," vyčetla ČD Anna Kodysová ze SŽDC. "Část viny na zpoždění nesou také výpravčí nevhodným předjížděním osobních vlaků vlaky vyšší kategorie nebo špatnou směrovou prioritou při výluce jedné koleje," řekl ŽelPage pracovník jednoho ze zainteresovaných IDS.
Jihomoravskému kraji dochází trpělivost
Představitelé Jihomoravského kraje požadují urychlené řešení přetrvávajících problémů. Podle smlouvy mezi ČD a Kordisem nemá být narušena návaznost spojů. Čas, po který na vlaky čekají autobusové linky, je však omezen na pět až deset minut; poté autobusy odjíždějí, aby nebyli poškozeni cestující, kteří jezdí hromadnou dopravou jen po silnici. Výlukami na železnici tak nejednou byli postiženi cestující, kteří vlaky vůbec nevyužívají. Po dobu výluky v úseku Horní Heršpice - Střelice například začala nemalá část pravidelných pasažérů využívat autobusové linky 405 a 406 (ze Zastávky, Rosic a Tetčic), čímž docházelo k jejich přeplnění v takovém rozsahu, že se do některých spojů desítky cestujících vůbec nedostaly.
zdroj: Deník a Mladá fronta DNES, Ceskenoviny.cz

Takže pokuta od kraje je něco jako ochrana cestujících, kteří dle SPP nemají nárok na náhradu za vzniklé zpoždění a z neposkytnutí sjednaných služeb by jinak potrestáni nebyli. To je jako když si objednáte a necháte zaslat zboží a přepravní firma jej ztratí (ztráta přípoje), také budete požadovat zpět peníze za přepravu a náhradu zboží.
Kdyz nedodrzim smlouvu, tak je vrchol nevhodnosti mne potrestat. Trest za nedodrzeni smlouvy je proste burzoazni vymysl!
Z celeho srdce vam "odpiracum spravedlnosti" preji, abyste diky zpozdeni prisli pozde na dulezite setkani nebo jste byli nejak poskozeni a Cerna Dira se vam pak vysmala do ksichtu, protoze k cemu dodrzovat jizdni rad, kdyz se penizky sypou tak jako tak...
Takze nestalo se mi to, ale zvazuju, ze bych si takovyho doktora poridil (se vsim, co by z toho plynulo pro mne, ale i pro "nej".
(PS: Vim, ze na vesnicich, ale i mensich mestech zrovna vyber neni)
Vykopou CD - to asi ne. Tezko je nekdo nahradi ze dne na den. Viz zminovany UK a autobusy. Problem resen, stav dnes sice uz uspokojivy, ale nestabilni a pred krizi to bylo urcite lepsi.
Ale co ti brání si najít jiného lékaře,který tě vezmě přesně na čas???Myslím,že většina krajů to myslí s čd dobře a tak je takto motivuje.Až budou kraje opravdu nasrané,tak vykopnou celé čd a hotovo.Povšimněte si toho,že antiželezniční kraj ústecký pokutama nějak moc nemává v případě železnice,on jí prostě zruší.Pro mě tyto pokuty jsou pouze motivačním prvkem,aby se čd začaly snažit a kraje a cestující byli spokojeni a nemuselo se hned sahat k rušení či výběrov. řízením
Pokuta v milionech korun, kterou vyměřil olomoucký hejtmanát je v rozporu s tím co prohlásil olomoucký radní Petr Polášek. Ten ve sdělovacích prostředcích tvrdil, že se jedná o promilové hodnoty z částky placené ČD.
Výroky pana Poláška v Českém rozhlase, televizích a tištěných médiích jsou dohledatelné v tiskových monitorech z 9. a 10. listopadu 2006.
Podle Poláška se jedná o 5 promile z pravidelné měsiční zálohy cca 25 milionů korun, což představuje částku 125 000 korun, nikoli 5,4 milionu.
Pokud 5 promile z měsíční zálohy činí 5,4 milionu korun, pak by musel kraj ČD platit ročně cca 12,96 miliardy korun, nikoli 300 milionů.
Chce-li OC kraj přes 5 milionů, pak kraj dluží ČD cca 12,6 miliardy korun za rok 2006.
Myslím si, že to je velice slušná částka, za níž by se dala pořídit řada moderních kolejových vozidel pro zlepšení osobní dopravy.
To jsou dětské počty na úrovni absolventa páté třídy základní školy.
Protoze se jedna o smlouvu, tak si strany muzou dohodnout co chteji. Jenze opet by kraj narazil na to (v pripade premrstenych pokut), ze by dopravce s nim smlouvu neuzavrel. A kraj ma povinnost zajistit zakladni dopravni obsluznost a dostal by se do problemu - asi ne pravne, ale politicky ano.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











