Praha - Vlak přejíždí státní hranice. Zastavuje na malém zapadlém nádražíčku, aby zde proběhla pasová kontrola a výměna lokomotivy. Tento scénář již brzy nebude samozřejmostí. Alespoň podle tvrzení představitelů Českých drah, majoritního železničního dopravce v naší zemi. Již od začátku tohoto jízdního řádu nezastavují dálkové spoje ve stanici Petrovice u Karviné sousedící s Polskem. ČD navrhly podobný krok i našim sousedům. Pokud by byla dohoda úspěšná, následovaly by v roce příštím například slovenské Kúty, rakouské Hohenau, či německé Bad Schandau. V Čechách se toto omezení dotkne pouze jedné obce, a to Horního Dvořiště na Českobudějovicku.
Ne všichni ale se smělým plánem souhlasí. "Němci zatím trvají na tom, aby v Bad Schandau vlaky z Česka stavěly, ani nám neříkají důvody. My ale víme, že zde tyto vlaky k výstupu a nástupu využívá minimum cestujících," tvrdí tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Město Bad Schandau ale není jediným, komu tento návrh nevyhovuje. To, že by jejich obec zmizela ze seznamu zastávek vlaků dálkové mezistátní přepravy, se nelíbí ani radním v Kútech.
Všechny výše uvedené cíle mají jednu podmínku. Tou je interoperabilita drážních vozidel. České dráhy se proto rozhodly upravit 3 lokomotivy řady 163 pro provoz v Polsku. Na síti SŽDC byl zase schválen provoz lokomotiv řad EU07, EP 09 s ET 22 patřící společnosti PKP Cargo, jež vlastní veškerý lokomotivní park provozovaný na vlacích dopravce PKP InterCity. S těmito stroji se na našem území můžeme setkat v pracovní dny na vlacích Os 2905 a Os 2910 v celé jejich trase a denně při vozbě EC 102 Polonia, EC 103 Polonia, EC 104 Sobieski, EC 105 Sobieski, EC 108 Comenius, EC 109 Comenius, R 202 Chopin, R 203 Chopin, R 208 Vltava a R 209 Vltava v úseku Bohumín - Varšava/Krakov. Naopak "polonizované peršingy" můžeme očekávat s R 200 Silesia a R 201 Silesia, a to opět mezi Bohumínem a Krakovem.
K ještě výraznější změně došlo na hranicích s Rakouskem. Drážní úřad totiž povolil zkušební provoz Taurusů řady 1216 na dráze z Břeclavi do Brna. Tato trať se tak stala druhou po již dříve schválené trase z Horního Dvořiště do Českých Budějovic. V prvním výše jmenovaném úseku tahají vlaky R 270, R 271, R 272, R 273, R 274 a R 275. V tom druhém stojí za zmínku pouze vozba Ex 100 a Ex 101 se shodným jménem Jóže Plečnik a proslulých R 206 a R 207 vezoucí přímé vozy například do Benátek nebo Curychu.
Na hranicích s Německem dojde k nejvýznamnější změně na vlacích R 454 Franz Kafka, R 455 Albert Einstein, R 456 Albert Einstein a R 457 Franz Kafka z Prahy do Mnichova a zpět. Ty by měly být výhledově vedeny v úseku Furth im Wald - Plzeň řadou ER20, známou též jako Herkules, provozovanou společností Regentalbahn AG pod značkou Alex. Tento typ je již od letošního června schválen pro provoz v Česku, a to neomezeně na síti elektrizované střídavou soustavou 25 kV 50 Hz. S omezeními se naopak můžeme setkat na tratích elektrizovaných stejnosměrným systémem 3 kV. Zde nesmějí Eurorunnery vůbec používat zařízení pro vytápění vozů elektrickým kabelem na frekvenci 50 Hz, jelikož by mohlo rušit zde instalované starší typy kolejových obvodů o stejné frekvenci. Další potenciální dopravci proto žádají výrobce (popř. půjčovny lokomotiv) o dodání vozidel s úpravou na frekvenci 22 Hz. Ta se sice nachází v ochranném pásmu pro KO 25 Hz, které jsou ale již používány pouze sporadicky a postupem času odstraňovány úplně.
Na česko-slovenských hranicích k výměnám lokomotiv již delší dobu prakticky nedochází, jelikož jsou zde jejich řady téměř sjednocené.
Zdroj: ČeskéNoviny.cz, Železniční magazín 6/2007, ŽelPage

Autobusu se naopak z principu vyhýbám, nemám náladu na to, co vidím na silnicích, chybí mi místo na nohy, pořád to drncá a cuká atd. (Udělal jsem jednou jedinkrát tu chybu, že jsem jel z Prahy do Plzně busem místo EC. Zatímco z EC jsem pravidelně vystoupil a ani jsem nevěděl, že jsem v jiném městě, takže jsem dojel na návštěvu do nemocnice na pražskou tramvajenku, v tom buse se jízda fakt nedala přehlédnout).
Co se týče konkurence letadel, tak pro mě rozhoduje především doba a čas jízdy či letu. Cena musí být akceptovatelná, ale pokud je, jsem ochoten zaplatit za letadlo více než za bus či vlak právě kvůli času. Do Koblenze už jedině létám, i když je to asi 500 km. Nemám náladu strávit den ve vlaku, o busu ani nemluvě, když to mám od nás z Prahy přes Kolín nad Rýnem za 5,5 hodiny ode dveří bytu ke dveřím bytu a to klidným krokem včetně oběda na letišti. Nemluvím už ani o tom, že včas koupená zpáteční letenka s Germawings včetně jízdenky KoblenzKolín stojí polovinu toho, co vlak a stejně jako bus.
V prípade rýchlosti sa môžeme baviť len o reláciách, kde sa doba jazdy stanica-stanica vyrovná súčtu časov na transfer+check-in+boarding+let+baggage claim+transfer. Je teda logické, že na dlhé trasy skrátka ani VRT nemajú šancu, ak neposkytnú niečo výrazne navrch.
Z pohľadu komfortu je to poskytovanie niečoho, čo inde nie je a zároveň je to dostatočne lákavé (internet on-board, občerstvenie...). Tu je ale šanca skôr proti busom, pretože pri určitých vzdialenostiach ani komfort neprekoná rýchlosť lietadla. Na väčšinu letov po Európe je mi skoro jedno, aký bude let, pretože trvá do troch hodín; zatiaľ čo vlakom by to trvalo dva dni. Na veľmi dlhé vzdialenosti sú teda reálnou alternatívou len ubytovacie vlaky, kde to ale zase bežne zabíja cena. Naviac všetko má svoje limity, takže niekdajšie experimenty SŽD s priamymi vozňami Moskva-Madrid boli fakt dosť na hlavu.
V súčte by rýchlosť a komfort mali byť vyvážené a, bohužiaľ, ani časté zastavovanie IC/EC, ani zrušenie príplatkov k tomu nijako nevedie. Skôr naopak.
Myslím,že přeháníte. Dobře , podívejme se na trasu Praha-Mnichov. Vlaková jízdenka stojí cca 1500 Kč , autobusová polovic. Bus jede cca 5:30 hod , zastávkový rychlík cca 6:00 hod. Vážně si myslíte , že kdyby vlak na území ČR nestavěl v současných třech zastávkách a jeho jízdní doba by se tudíž zkrátila na nějakých 5:50 , že by toto bylo impulzem pro někoho dalšího , aby tento vlak použil ?
Kolik myslíte , že denně cestuje lidí z Prahy do Říma ? Kdyby byl tento vlak zaveden , jak by byl využívaný ?
Soudím dle jiných dalších přispěvovatelů by bylo asi i nejlepší , kdyby tento vlak jel bez zastávky.
V detailu spojů R200 a R201 Silesia je zřetelně vidět, jak je pro cestující přínosné, že spoje v Petrovicích (ale třeba ani v Ústí nad Orlicí) nestaví. O to více mají času vystoupit si a udělat si pěknou noční procházku po Bohumíně! (V jednom směru 55 min, ve druhém 66 min.)
Nezbývá, než pogratulovat ČD k úspěšnému "obchodnímu" tahu.
ICN: Nemohl byste prosadit zrušení dalších zbytečných zastávek na trati? Rád bych měl v Bohumíně ještě více času na procházky:-)!
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











