..: Dráhy chtějí zrušit zastavování dálkových spojů v hraničních obcích :..

Ilustrační obrázek Praha - Vlak přejíždí státní hranice. Zastavuje na malém zapadlém nádražíčku, aby zde proběhla pasová kontrola a výměna lokomotivy. Tento scénář již brzy nebude samozřejmostí. Alespoň podle tvrzení představitelů Českých drah, majoritního železničního dopravce v naší zemi. Již od začátku tohoto jízdního řádu nezastavují dálkové spoje ve stanici Petrovice u Karviné sousedící s Polskem. ČD navrhly podobný krok i našim sousedům. Pokud by byla dohoda úspěšná, následovaly by v roce příštím například slovenské Kúty, rakouské Hohenau, či německé Bad Schandau. V Čechách se toto omezení dotkne pouze jedné obce, a to Horního Dvořiště na Českobudějovicku.

Ne všichni ale se smělým plánem souhlasí. "Němci zatím trvají na tom, aby v Bad Schandau vlaky z Česka stavěly, ani nám neříkají důvody. My ale víme, že zde tyto vlaky k výstupu a nástupu využívá minimum cestujících," tvrdí tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Město Bad Schandau ale není jediným, komu tento návrh nevyhovuje. To, že by jejich obec zmizela ze seznamu zastávek vlaků dálkové mezistátní přepravy, se nelíbí ani radním v Kútech.

Všechny výše uvedené cíle mají jednu podmínku. Tou je interoperabilita drážních vozidel. České dráhy se proto rozhodly upravit 3 lokomotivy řady 163 pro provoz v Polsku. Na síti SŽDC byl zase schválen provoz lokomotiv řad EU07, EP 09 s ET 22 patřící společnosti PKP Cargo, jež vlastní veškerý lokomotivní park provozovaný na vlacích dopravce PKP InterCity. S těmito stroji se na našem území můžeme setkat v pracovní dny na vlacích Os 2905 a Os 2910 v celé jejich trase a denně při vozbě EC 102 Polonia, EC 103 Polonia, EC 104 Sobieski, EC 105 Sobieski, EC 108 Comenius, EC 109 Comenius, R 202 Chopin, R 203 Chopin, R 208 Vltava a R 209 Vltava v úseku Bohumín - Varšava/Krakov. Naopak "polonizované peršingy" můžeme očekávat s R 200 Silesia a R 201 Silesia, a to opět mezi Bohumínem a Krakovem.

K ještě výraznější změně došlo na hranicích s Rakouskem. Drážní úřad totiž povolil zkušební provoz Taurusů řady 1216 na dráze z Břeclavi do Brna. Tato trať se tak stala druhou po již dříve schválené trase z Horního Dvořiště do Českých Budějovic. V prvním výše jmenovaném úseku tahají vlaky R 270, R 271, R 272, R 273, R 274 a R 275. V tom druhém stojí za zmínku pouze vozba Ex 100 a Ex 101 se shodným jménem Jóže Plečnik a proslulých R 206 a R 207 vezoucí přímé vozy například do Benátek nebo Curychu.

Na hranicích s Německem dojde k nejvýznamnější změně na vlacích R 454 Franz Kafka, R 455 Albert Einstein, R 456 Albert Einstein a R 457 Franz Kafka z Prahy do Mnichova a zpět. Ty by měly být výhledově vedeny v úseku Furth im Wald - Plzeň řadou ER20, známou též jako Herkules, provozovanou společností Regentalbahn AG pod značkou Alex. Tento typ je již od letošního června schválen pro provoz v Česku, a to neomezeně na síti elektrizované střídavou soustavou 25 kV 50 Hz. S omezeními se naopak můžeme setkat na tratích elektrizovaných stejnosměrným systémem 3 kV. Zde nesmějí Eurorunnery vůbec používat zařízení pro vytápění vozů elektrickým kabelem na frekvenci 50 Hz, jelikož by mohlo rušit zde instalované starší typy kolejových obvodů o stejné frekvenci. Další potenciální dopravci proto žádají výrobce (popř. půjčovny lokomotiv) o dodání vozidel s úpravou na frekvenci 22 Hz. Ta se sice nachází v ochranném pásmu pro KO 25 Hz, které jsou ale již používány pouze sporadicky a postupem času odstraňovány úplně.

Na česko-slovenských hranicích k výměnám lokomotiv již delší dobu prakticky nedochází, jelikož jsou zde jejich řady téměř sjednocené.

Zdroj: ČeskéNoviny.cz, Železniční magazín 6/2007, ŽelPage


Samir Lepara | 28.12.2007 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   
28.12.2007 (21:33)  
Je pravda podmienky sa zmenili ide hlavne o peniaze ale je tu málo spomínaný fakt, vlak je vždy ešte pomerne pohodlný i bezpečný.
registrovaný uživatel Aleš Franc  mail  
28.12.2007 (21:26)  
ad slavomil druhý:
uvědomte si , že to bylo před hodně desítkami let , že tehdy byla zcela jiná doba a počet cestujících , pohybujících se mezi Maďarskem,ČSSR a NDR byl díky omezeným možnostem cestování do jiných zemí zcela jiný , než je dnes.Železnice byla mezi dopravními obory v těchto směrech zcela dominantní.
Dnes je podnikání v dopravě bojem o každého cestujícího. Cestující , kterému vyhovuje cestování vlakem z takové Prahy do Berlína tím vlakem pojede a (ne)zastavování v Bad Schandau na jeho volbě nebude mít žádný vliv. Opačně zase pokud někomu ten vlak z nějaké příčiny nevyhovuje , pak těžko na jeho rozhodnutí bude mít vliv , že jízdní doba mezi Prahou a Berlínem se zkrátí o čtyři minuty. Ale pokud ten vlak nebude zastavovat v Bad Schandau , je zde riziko , že nějaký cestující z té železnice odejde.
registrovaný uživatel Pajoo 
28.12.2007 (21:23)  
.. ak sa raz madari, slovaci, cesi a nemci dokazu dohodnut na atraktivnej tarifnej ponuke o com velmi silno pochybujem. Viem ako vasnivo sa diskutuje o par percentach zlavy na rozne zakaznicke karty a pod. Napriklad Budapest-Berlin Hungariou za 29/39/49 EURo.... Utopia, ze???? To by sa asi dohadovali 10 rokov.... Ale to je jedina cesta, ako prezit, obzvlast ked z medzinarodneho cestovneho neplatim DPH, co je opat o kus kolaca viac..
28.12.2007 (21:21)  
Železnica je prvá aj v našich podmienkach ktorá by mohla vziať leteckým spoločnostiam cestujúcich ale iba ak....
registrovaný uživatel ICN 
28.12.2007 (21:14)  
Rovnako tak zastavovala i Slovenská strela
28.12.2007 (21:07)  
V davnej minulosti existoval spoj Hungaria ktorý zastavoval jednáho času len blava,brno,praha, určite i dnes by získal svojich priaznivcov a bol by konkurencie schopný...
registrovaný uživatel ICN 
28.12.2007 (20:58)  
Kdysi jsem prosadil zrušení zastavování vlaků v České Kubici - byl to tedy boj a řev. Pak se povedlo zrušit některá zastavování ve stanicích Bohumín, Zebrzydowice, Szob a Schirnding (a to v případě posledních tří jmenovaných samozřejmě v modelu změny dopravce na státní hranici nešlo bez jeho souhlasu) no a do toho přišlo rozdělení ČSFR a tudíž zavedení zastavování v Kútech, Horní Lidči a Čadci (o anomáliích typu Mosty u Jablunkova ani nemluvě).
V rámci předvstupních programů EU ISPA a PHARE se za finance EU stavěly nádraží typu Horní Dvořiště, Petrovice u Karviné či Horní Lideč, ačkoliv se vědělo, že míříme k Schengenským dohovorům. Potřebné investice typu Děčín hl. n., Cheb, Domažlice, Břeclav, Bohumín se nerealizovaly či dosud nerealizují. Dnes zde čtu o potřebě zastavování transevropských vlaků tam, kde dosud stavěly pouze z neobchodních důvodů... Mimochodem, podíváme-li se do vnitrozemí (neb zde někdo argumentuje Českou Třebovou), uvidíme tam minimum prodaných EC/IC příplatků (samozřejmě je řeč o době, kdy existovaly), z čehož plyne obchodní smysluplnost zastavování takových vlaků zde. Železnice si zřejmě ještě nevšimla úbytek transevropských cestujících z vlaků do letadel či dokonce autobusů, které tedy rozvoznou funkci po nácestné zemi rozhodně nedělají.
Řeči o tom, jestli se "smí v českém textu objevit pojmy Kúty či Hohenau" nechávám bez komentáře, neb jsou krajně nezákaznické. (Ať si protilehlá železnice dělá co chce, třeba s vlakem Hamburg - Budapest vymetá vesnice, že.) Je vidět, že za daného modelu vlak Praha - Košice či Berlin - Wien nikdy nebude jedním obchodním produktem, neb vždy se pojede dle filosofie "hraní si na vlastním písečku" (do Horní Lidče mi nič nie je apod.).
PS:
Mohu ujistit, že vlaky mého klienta v Čadci zastavovat nebudou a jelikož to budou vlaky toho samého dopravce i na druhé straně státní hranice (takže žádná změna dopravce), odpadají i problémy výše uvedeného druhu s "vměšováním se do cizích věcí"...
28.12.2007 (20:53)  
Vlaky typu EC alebo EX by mali byť typické okrem kvality cestovania aj tým že nezastavuju v každom mestečku napr.Kuty.
registrovaný uživatel Pajoo 
28.12.2007 (20:45)  
Naco ma v Kutoch zastavovat SC SLOVENSKA STRELA, ked v minulom GVD po nej nesiel JEDINY, slovom NULA PRIPOJOV? Uplne perfektne to vyzeralo v tom vlakovom sprievodcovi kde boli vypisane pripoje pri Kutoch: 0. Cierna diera. Koniec sveta.... Teraz konecne niekto obnovil rokmi zruseny osobak o 21.45 na Bratislavu, co je skvele a uzasne, ale samozrejme, chodi len v pracovne dni. Takze pri ceste z Prahy do Malaciek v nedelu na konci vikendu vyuzijem superrychle Pendolino, ku ktoremu neexistuje ziadny pripoj, tak sa veziem do Bratislavy, tam potom cakam pol hodinu na Galilea ehm aha, ten uz preistotu tiez nestoji v Malackach tak cakam tristvrte hodinu na osobak a prichadzam do Malaciek pred polnocou (ak ten osobak necaka na zmeskane rychliky z vychodu). Samozrejme si za jazdu do Blavy a spat patricne doplatim nechcene precestovane kilometre. KEDY ZSSK pochopi, PRECO JEJ UBUDAJU ZAKAZNICI?!? Pochopi to vobec niekedy??
registrovaný uživatel Aleš Franc  mail  
28.12.2007 (20:44)  
ad. Miroslav Zikmund:
plný souhlas. Vaše příspěvky se mi líbí. Čiší z nich znalost prostředí a rozumný přístup k řešení problematiky dálkových vlaků.
Co se týče oněch tiskových mluvčích. Myslím , že každý by měl před nástupem do funkce tiskového mluvčího absolvovat praxi v různých odděleních ČD , aby věděl o čem ta železnice vlastně je . Tito hoši , kteří se zde v posledních letech vystřídali na mne spíše dělají dojem , že sice perfektně vědí , kdy se při rozhovoru s novináři usmát , nebo kdy se tvářit jako pitomec , příp. vědí v jakém úhlu mít správně natočenou kravatu a jaké části těl je třeba si vyholovat , aby je náhodou nezachytila kamera, tím ale jejich znalosti a vědomosti končí.
Osobně si myslím , že každý cestující je přínosem. V neuváženém zrušení zastavování vlaků vidím velkou pravděpodobnost odlivu i když třeba menšího počtu klientů. Pokud zaplacené jízdné cestujícími do těchto stanic je min o 100% větší , než kolik činí náklady na rozjezd tohoto vlaku , pak bych tam vlak nechal zastavovat i nadále.

Dále se mi nelíbí dle mého názoru extrémistický přístup k dálkové vlakotvorbě. Buď všechny vlaky tam budou zastavovat , nebo tam nebude zastavovat nic. Proč třeba v některých sporných případech tam třeba nenechat zastavit každý druhý vlak ?
  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2025 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko