Brno - V posledních týdnech se na ŽelPage několikrát psalo o problematice regionální železniční dopravy, jejím financování a sankcích, ke kterým přistoupily kraje jako objednavatelé tohoto druhu dopravy. Zatímco s většinou krajů se České dráhy již dohodly, jednání o nové smlouvě na rok 2008 v Jihomoravském kraji probíhá právě v těchto dnech. České dráhy požadují o 57 mil. Kč více, než v roce 2007. Kraj je však připraven dát jen 7 mil. navíc. Dráhy ovšem minulý týden do probíhajícího jednání vstoupily s ultimativním návrhem: Buď se do středy 16.1.2008 dohodneme a podepíšeme smlouvu, anebo od 3.3.2008 zastavíme provoz, příp. zrušíme spoje na šesti regionálních tratích.
Tratě, na kterých hrozí zastavení provozu nebo rušení spojů
- 245 - Hrušovany nad Jevišovkou - Hevlín
- 247 - Břeclav - Lednice
- 253 - Vranovice - Pohořelice
- 254 - Šakvice - Hustopeče u Brna
- 255 - Hodonín - Zaječí
- 262 - Česká Třebová - Chornice - Skalice nad Svitavou (resp. na části této trati Boskovice - Velké Opatovice)
Zrušení vlaků by negativně ovlivnilo fungování celého krajského integrovaného dopravního systému. „Museli bychom na to reagovat nasazením autobusů. Je to ale velmi čerstvé, takže teď nedokáži říct, jak velké problémy by nám to způsobilo,“ uvedl Jaromír Holec, ředitel firmy Kordis, která IDS koordinuje.
Zástupci kraje jsou pobouřeni, dráhy celou věc zlehčují
„Je to vydírání,“ myslí si o jednání krajský radní Jaroslav Pospíšil, který má jihomoravskou dopravu na starosti. „Před Vánocemi jsme se domluvili, že kraj zpracuje návrh smlouvy. Ten pošlu v pondělí (14.1.2008 - pozn. red.). Oni mezitím poslali onen dopis, kde vyhrožují, že zastaví dopravu na šesti tratích na jižní Moravě.“
„Vyhrožování rušením spojů bylo ale v tomto případě nešťastné,“ přiznal Ondřej Kubala, tiskový mluvčí Českých drah. „Jednalo se o nešťastné jednání konkrétních úředníků, nikoliv o tvrzení, které by padlo na vrcholových úrovních vyjednávacích týmů. Jednání tedy normálně příští týden poběží dál - a doufáme, že bez šrámů na duši.“
Dohoda o smlouvě na rok 2008 je do středy 16.1.2008 podle zástupců kraje nepravděpodobná, a tak uvidíme, jak to celé dopadne.
| 15.1.2008 (21:47)
MZ (a mirne, spis doplneni, Ales Franc) - jde o to, ze neni duvod, proc by CD mely cenu zvedat prave o inflaci. Protoze mira inflace v cele ekonomice prece nemusi rikat nic o zmene nakladu jedne firmy.
Takze logickeho na tom (zvednout svoje ceny o inflaci) neni nic
Čili JMK celkem logicky musí zaplatit o 5 % více proti předchozímu roku
Nemusí.To,že udělám o 5% více práce přeci neznamená, že musím mít o 5% vyšší náklady. Mohu je mít stejné mohu je mít vyšší i nižší. Všechno je to otázka kalkulací a analýzy toho , kde a jak těchto 5% práce navíc bude realizováno.
Zase je logické, že se o tuto inflaci musí navýšit platba
Já nenavyšuji platby svým zákazníkům na základě uveřejněné míry inflace. Kdyby každá firma a každý podnikatel automaticky pro zveřejnění inflace o tuto inflaci zvýšil své ceny , měli bychom tu inflační spirálu a roční míra inflace by dosahovala násobku té současné.
Mám pouze jednoho dodavatele , který své ceny automaticky o míru inflace navyšuje a tím jsou ČD a ten poplatek , který jim platíme je za kontroly a dohled na vlečce Kvalita jejich práce nic moc a hlavně , že vždy v lednu příjde dopis , že inflace v loňském roce byla tolik a tolik a tudíž , že nám zvyšují ceny. Chystám se , že jim pošlu dopis , že s tím nesouhlasím a chci ceny z loňska. Pokud můj požadavek nebudou akceptovat , dostanou výpověď.
Kraj Vysočina v roce 2007 platil JHMD 48,32 Kč/vlkm.
Ze strany představitelů JMK to nikdo nepopřel.
Řekněme, že se jednalo o technický ukazatel vlakokilometry.
Čili JMK celkem logicky musí zaplatit o 5 % více proti předchozímu roku. To snad chápe každý, včetně pánů z vedení JMK.
Pak existuje cosi, čemu se říká inflace (průměrná cena nafty či energie taky meziročně vzrostla, to snad také pánům z JMK neuniklo), ceny nakupovaných služeb pro ČD taky o něco narostly. Míra inflace je objektivní údaj ČSU, tedy ČD si ho nevymysleli. Zase je logické, že se o tuto inflaci musí navýšit platba.
Pokud jsou odlišné kategorie vlakokilometrů, pak záleží na tom, jaká procenta v té které kategorii narostla.
Takže ze strany nespokojeného JMK by se taky měly vyložit karty na stůl.
"Loni" jsem zaplatili za ty které vlakokilomtery tolik a tolik, teď jsme si objednali o tolik a tolik více.
7 milionů za 5% nárůst znamená, že 1 % činí 1,4 milionu, takže za rok 2006/2007 byl JMK zaplatil jen 140 milionů korun. To se mi zdá poněkud málo, např. ve srovnání s tím, kolik platí Oc kraj.
Požadovaných 57 milionů je zase za 5 % nárůstu poněkud mnoho, 1 procento by dělalo 11,4 milionu.
Pokud by si ČD kalkulovaly 5% inflace, jsme už na jednom procentu v hodnotě 5,7 milionu, čili loňská platba kolem 570 milionů. Tedy za předpokladu jednotné kalkulace za vlakový kilometr.
Tím chci říci, že některé lokálky vydělávají desetitisíce osobokm, jenže to pomazaným hlavám na ČD jaksi nedochází.
Samozřejmě lokálky, napojené na kozí dráhy, které jsou napojené na kozí dvojkolejky a jízda tam trvá půl dne a zpátky až druhý den neosloví nikoho a skutečně nevydělá ani na kafe fírovi. To ale není důvod k zavření, ale k vyhotovení seriozní nezávislé studie, zda to nejde zlepšit.
Já zírám to o těch autobusech.Dělám v autobusech celou dobu co pracuju(16 let),za volantem i na dílně,ale to co jsi napsal o těch emisích----to zírám.Jsem fanda železnice a nesouhlasím s rušením jakékoliv tratě a BORS je pro mě a mého zaměstnavatele vlastně konkurence,ale sám vidím co vidím a vím,že drtivá většina autobusů této firmy vypouští o hodně menší emise než stará Líza v 810.
Ale uznávám asi tomu nerozumím jako ty.
Jen bych chtěl vidět, kdyby se něco takové stalo na nějakých lokálkách od velké aglomerace, kdo by na to zareagoval... Šak co, ať se do měst dostanete jak chcete. Ti kdo o tom rozhodují mají plat stále stejný, že?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










