Brno - V posledních týdnech se na ŽelPage několikrát psalo o problematice regionální železniční dopravy, jejím financování a sankcích, ke kterým přistoupily kraje jako objednavatelé tohoto druhu dopravy. Zatímco s většinou krajů se České dráhy již dohodly, jednání o nové smlouvě na rok 2008 v Jihomoravském kraji probíhá právě v těchto dnech. České dráhy požadují o 57 mil. Kč více, než v roce 2007. Kraj je však připraven dát jen 7 mil. navíc. Dráhy ovšem minulý týden do probíhajícího jednání vstoupily s ultimativním návrhem: Buď se do středy 16.1.2008 dohodneme a podepíšeme smlouvu, anebo od 3.3.2008 zastavíme provoz, příp. zrušíme spoje na šesti regionálních tratích.
Tratě, na kterých hrozí zastavení provozu nebo rušení spojů
- 245 - Hrušovany nad Jevišovkou - Hevlín
- 247 - Břeclav - Lednice
- 253 - Vranovice - Pohořelice
- 254 - Šakvice - Hustopeče u Brna
- 255 - Hodonín - Zaječí
- 262 - Česká Třebová - Chornice - Skalice nad Svitavou (resp. na části této trati Boskovice - Velké Opatovice)
Zrušení vlaků by negativně ovlivnilo fungování celého krajského integrovaného dopravního systému. „Museli bychom na to reagovat nasazením autobusů. Je to ale velmi čerstvé, takže teď nedokáži říct, jak velké problémy by nám to způsobilo,“ uvedl Jaromír Holec, ředitel firmy Kordis, která IDS koordinuje.
Zástupci kraje jsou pobouřeni, dráhy celou věc zlehčují
„Je to vydírání,“ myslí si o jednání krajský radní Jaroslav Pospíšil, který má jihomoravskou dopravu na starosti. „Před Vánocemi jsme se domluvili, že kraj zpracuje návrh smlouvy. Ten pošlu v pondělí (14.1.2008 - pozn. red.). Oni mezitím poslali onen dopis, kde vyhrožují, že zastaví dopravu na šesti tratích na jižní Moravě.“
„Vyhrožování rušením spojů bylo ale v tomto případě nešťastné,“ přiznal Ondřej Kubala, tiskový mluvčí Českých drah. „Jednalo se o nešťastné jednání konkrétních úředníků, nikoliv o tvrzení, které by padlo na vrcholových úrovních vyjednávacích týmů. Jednání tedy normálně příští týden poběží dál - a doufáme, že bez šrámů na duši.“
Dohoda o smlouvě na rok 2008 je do středy 16.1.2008 podle zástupců kraje nepravděpodobná, a tak uvidíme, jak to celé dopadne.
| 15.1.2008 (21:47)
Proste kraje davaji v tomhle baliku penize na ZDO. Jestli maji udrzovat CD i "muzeum", tak by to asi melo jit z jinyho baliku. To, jestli bych tuhle trat zrusil nebo nezrusil s tim nema co delat. Je to jako dostat od socialky penize na jidlo a misto jidla si za to udrzovat toho veterana. Je logicky, ze kdyz to ta socialka zjisti, tak si rekne, ze asi dostavas zbytecne moc.
Dále nezapomeňte, že v poloprázdná 810 je dražší než poloprázdnej autobus, takže je zbytečný udržovat dopravu na železnici tam kde se tržba aspoň nerovná nákladům.
Osobně se přikláním k tomu dát tu přepravu někomu jinému (pokud by se našel), který by byl třeba i ochoten investice do lepších strojů než 810. Náklady na provoz po kolejích nebudou asi tak veliké (není potřeba taková síla) jako po silnici, ale drážní cesta má bohužel větší cenu. Musí se brát bohužel v potaz, že ČD potřebují nakrmit hordu "zbytečných" úředníků. Myslím, že všichni můžeme jen tiše doufat, že se vše v dobré obrátí a železnice zažije svoji renesanci.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










