Jelenia Góra - Ve polské Jelenie Góře proběhlo v polovině ledna česko-polské jednání, jehož cílem bylo posoudit možnost obnovy mezinárodní železniční dopravy na trati spojující města Trutnov a Jelenia Góra přes Královec a Lubawku. Za českou stranu se zúčastnili mj. představitelé Královéhradeckého kraje v čele s náměstkem hejtmana, zástupci místní samosprávy a senátorem Ivanem Adamcem.
Toto setkání se nekonalo v Polsku náhodně, neboť bylo podle informací Krkonošského deníku iniciováno právě polskou stranou. Spekuluje se, že severní sousedé začali urychlovat všechna jednání o dopravních spojeních s Českou republikou záměrně. Důvodem je zřejmě avizované polské pořadatelství evropského šampionátu ve fotbale roku 2012.
Mluvčí Královéhradeckého kraje, Imrich Dioszegi, označil záměr nového vlakového spojení s Polskem za přínosný; v současné době je tato myšlenka krajem podporována. Podle náměstka hejtmana je však na cestě ke zprovoznění trati do Jelenie Góry potřeba vyřešit řadu otázek. Polskou iniciativu k obnově železnice vítají i představitelé společnosti OREDO, která v kraji organizuje regionální dopravu. „Není to však jen o morální podpoře, ale i o penězích. Zatím neexistuje žádný odhad nákladů, ani odhad, co všechno by se mělo opravit. U nás jde pouze o dvoukilometrový úsek z Královce na hranici. Poláky by čekalo dvacet kilometrů,“ řekl jednatel Vladimír Záleský.
Optimističtějši náladu má z jednání krajský zastupitel a starosta Žacléře Miroslav Vlasák. „Začínám být v této věci mírným optimistou. Zatím však vždy záměr zkrachoval na železničářích. Teď dopravci deklarovali, že trať chtějí. A stejná vůle se rýsuje i u nás. Ustavili jsme pracovní skupinu, jejímž jsem členem spolu s náměstkem hejtmana a zástupci společností OREDO a Viamont“, informoval Vlasák. Skupina má vypracovat studii proveditelnosti a posoudit, jaké náklady si obnova u nás vyžádá. Podle náměstka hejtmana vše ovlivní také využitelnost trati – mohli by po ní totiž jezdit nejen turisté, ale i lidé za prací.
Ilustrační foto: Trainmaniak, zdroj: Krkonošský deník

Trať z Trutnova do Královce byla při mé poslední cestě asi před rokem a půl kromě několika přejezdů v poměrně dobrém stavu - proti té z Harrachova je to skoro koridor :-)
Co se týká ceny jízdenky a celkové rentability osobní dopravy na této trase, nelze nikdy předem dost přesně odhadnout, jaká bude výsledná kalkulace nákladů. Do v článku zmiňované studie proveditelnosti je právě proto nutné zahrnout přesnou kalkulaci budoucích nákladů a ceny jízdného. Ale obávám se, že pravidelná osobní doprava na trase by musela být oběma státy štědře dotována (nedejbože, aby tam jezdily ČD - na tuhle trasu by asi stálo za to vypsat výběrové řízení - bylo by asi dost složité, jedná se o přeshraniční spoje...)
Ale jak by se vlak zaplnil v každodenním provozu, to si moc jistý nejsem. Pokud se do toho zapojí OREDO, věřím, že tarif bude dobrý.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











