..: Deset let za nehodu u Vraňan, pro podvodníky :..

Ilustrační obrázekPraha - Loňská železniční nehoda u Vraňan na Mělnicku má první viníky. Strůjce pokusu o pojistný podvod, čtyřiatřicetiletý René Kučera, dostal od středočeského krajského soudu 10 let nepodmíněně. Nebyl odsouzen za pokus o podvod, ale skutečně za obecné ohrožení. Rozsudek však ještě není pravomocný, Kučera i státní zástupce si nechali lhůtu na odvolání.

Další dva tresty dostali i Kučerovi pomocníci Martin Fišer (39) a Vlastimil Kála (31). Oba dva dostali jeden a půl, respektive dva roky podmíněně za pokus o pojistný podvod. Svého práva na odvolání se ihned po vynesení rozsudku vzdali.

Žalobce obvinil Kučeru, že loni v březnu najel se svým poškozeným vozem na železniční přejezd na trati 090 v úseku mezi Vraňany a Cítovem. Chtěl pak nahlásit, že při přejíždění tratě poškodil spodek auta o kolejnici. V tom mu měli za odměnu 10 000 korun pro každého pomoci právě Kála s Fišerou. Oba ale podle svých výpovědí s umístěním auta na trať nesouhlasili, a tak na koleje s vozem najel sám Kučera.

Po příjezdu policie, kterou Kučera přivolal, mělo dojít k zastavení provozu na trati výpravčím, který byl policií informován. Ten ale zastavil provoz na jiné trati a nyní je stíhán pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti, protože na zablokovaném přejezdu zanedlouho vykolejil vlak. Českým drahám vznikla škoda ve výši přibližně dvacet milionů korun.

Ilustrační foto: JTB, zdroj: Ceskenoviny.cz


JiříK. | 28.2.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Praha ČR Středočeský


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Web 
29.02.2008 (18:36)  
Vousáč: Ale on to věděl a popsal, já fakt nevím co víc mu k tomu z jeho pohledu mohl říct. Pokud nerozumím, tak se zeptám, nebo aspoň řeknu co dělám (nevím jak na dráze, ale v letectví všecko opakujem).

Ten výpravčí byl zkrátka vytrženej z polospánku a vybral si hned na začátku tu nejpříjemnější možnost (jsou na nějaký lokálce, už tam nic nejezdí, neotravuj) a dál neposlouchal. Já ho rozhodně nechci posílat do vězení, ale vinu na tom částečnou má. Nakonec je to snad on, kdo má na starosti bezpečnost železničního provozu, má v malíku všechny ty předpisy a nouzové postupy na železnici, ne ten policista.

A hádat se o tom, jestli je správně formulováno "neposílejte tam teď nic" a zda byl zformulován směr...
29.02.2008 (18:15)  
Stále mi nejde do hlavy,proč policista,který si musel být vědom toho,že není schopen přejezd přesně identifikovat prostě neřekl výpravčímu,,na přejezdu blízko vaší stanice uvízlo auto a nejde vyprostit.Nevíme,který přejezd to vlastně je,není nijak označen". A bylo by to vyřízené, výpravčí by zastavil všechny vlaky(technické zařízení na to měl).Ale to je to kdyby,co zpravidla chybí.
registrovaný uživatel DenSha  mail  
29.02.2008 (17:23)  
Duke123:
ten vlak jel od Vraňan, ke zbytku se nebudu vyjadřovat.
--edit--
Opět zde řešíte úplné nepodstatnosti. Jestli výpravčí vůbec nepochopil, o kterou trať se jedná, nemá se smysl dohadovat o tom jestli podle telefonátu měl zastavit oba směry, nebo jeden. Každému soudnému člověku to dojde rovnou, případně se zeptá.
29.02.2008 (17:09)  
Nevím jestli se nebudu opakovat, jako tehda.
Mě kdyby někdo zavolal timto způsobem, tak si budu myslet, že si ze mě někdo dělá legraci. A pak se na to buď vybodnu, nebo když budu mít hodně dobrou náladu zavolám na PČR a situaci si ověřím. Proboha, vždyť ta forma jazykového projevu byla přímo děsná.
A za druhé, ten rychlík přijel od Vraňan, nebo z druhé strany?
Protože pokud přijel z druhé strany, tak jednak tam ten výpravči nic neposlal a druhák to mohl pochopit tak, že je to auto na koleji ve směru od Vraňan a tudíž není třeba zastavovat protisměr.
Ale hlavně se měl ten policajt projevit kulturně.
registrovaný uživatel DenSha  mail  
29.02.2008 (16:18)  
JTB:
Nemůžete posuzovat konkrétní případ podle obecných informací.

Z toho tedy vyplývá, že k nehodě dojít muselo, jelikož nikdo kromě železničáře není schopen výpravčímu popsat, o jaký přejezd se jedná, protože výpravčí není odborníkem na komunikaci.
Potom by tedy ovšem pro podobné situace měl být nejlépe v každé větší stanici pracovník pro styk s veřejností, který by znal jak drážní předpisy, tak by byl vyškolen pro komunikaci s okolním, laickým světem a vůbec, znal by zvyklosti, které běžní lidé komunikující v zaměstnání i v běžném životě s ostatními mají.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
29.02.2008 (16:12)  
ad V. Hubr:

Výpravčího omlouvám zejména v té míře, že jsem netolerantní k neprofesionálnímu výkonu oné složky bdějící nad naším klidným spánkem a bezpečností, z níž vzešla informace, která umožňovala nejednoznačný výklad a byla zavádějící.

Ona kdysi dokonce vznikla publikace (právníky zpracovaná), ve smyslu "Kdy není třeba orgána poslechnout". A tady to sedí jako zadeček na nočníčku.


PLNÝ SOUHLAS S JTB
29.02.2008 (16:06)  
Dovolím si stručnou poznámku:

-Operační důstojník PČR je profesionálním komunikátorem. Je školený především v krizové komunikaci a organizaci záchranných akcí.

-Výpravčí ČD je profesionálem na organizaci železniční dopravy, vypravuje vlaky a zodpovídá za svěřenou stanici či trať.

Když selže komunikace mezi nimi, kdo je na vině?
registrovaný uživatel tenzor 
29.02.2008 (15:38)  
vonatszeretet: Aha, takze kdyz reknu hlavni trat, pricemz padaji v uvahu koridor a dve dalsi, tak ta hlavni trat bude urcite lokalka :)
Presne jak psal Vojtěch Hubr - kdyz to nahlasi nejaky nahodny kolemjdouci tak by asi mel byt podle predstav nekterych byt stihany za to, ze neznal vsechny drazni predpisy :)
Informace podana vypravcimu byla mozna neprofesionalni, ale jednoznacna. Pokud tomu nerozumnel nebo si nebyl uplne jisty, byla jeho povinnost se ujistit jestli to chape dobre...
registrovaný uživatel DenSha  mail  
29.02.2008 (15:34)  
ad stoupa:

(Do teď jsem myslel, že železnice je jedna z nejbezpčnějších způsobů dopravy, asi to trochu přehodnotím.)

A tak chcete výpravčího omlouvat? Že nerozumí běžnému vyjadřování a že se neumí zeptat místo toho aby si domýšlel? Ty řeči o drážní výchově jsou sice hezké, ale tady jde o bezpečnost. (Jestli se takto jedná na dráze běžně, měla by se IMHO udělat jistá persolnální čistka.)

"Nic tam neposílat" považuji za naprosto srozumitelné a v souladu s pravidly českého pravopisu. Podle všeho ani výpravčí neměl problémy toto pochopit, takže bych to označil za off-topic, nepřidělávejme si zbytečně další problémy.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
29.02.2008 (15:25)  
ad V. Hubr:

Zakopaný pes je ve dvou rovinách (ne)profesionální komunikace.

1) Výpravčí (v tomto případě už dávno ne svazák) byl vychováván v duchu drážního drilu ("jsi-li ve službě, krom dráhy nic jiného není" - sám jsem to zažil v 70. letech). Takže v rámci letitého systému výchovy zaměstnanců se vlastně zachoval (téměř) tak, jak měl. A to včetně (alespoň druhdy) tlaku na minimalizaci používání veřejné telefonní sítě = kdyby "státní" telefon nezvedl, byl by z obliga. Jeho primární komunikace jde po drážních pojítkách.

2) "hláška" od operačního byla zcela neprofesionální co do formy i obsahu.

Navíc, mám za to, že kdyby výpravčímu laik volal od přejezdu (ale v tomto případě tam drážní telefon není/nebyl), byla by identifikace snažší.

Primární formulační problém je u policisty, protože jeho způsob komunikace (ukecaná, strejcovská, nepřesná) byl zavádějící. Copak (bez ohledu dvojího záporu) "nic tam neposílat" je kvalifikovaný pokyn k zastavení dopravy? Pochybuji.

ad Tenzor:

Mám za to, že zaměstnanec dráhy není povinen znát silnice v okolí. Mám za to, že (okresní) "PČR" má znát rajon.
Mám za to, (ověřeno dotazem), že dráha, ač mohla (může), neměla v té době vyjednanou formu komunikace s PČR v rámci IZS. Za to ale nemůže výpravčí.
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko