..: SA: Jen dobrá výběrová řízení zkvalitní železniční dopravu :..

Ilustrační obrázekBrno - Žluté vlaky, které by dle prezentovaného záměru měly do tří let začít konkurovat spojům Českých drah, dostávají podle slov ředitele společnosti Student Agency Radima Jančury reálnější podobu. Jedna z nejúspěšnějších firem v oblasti dopravy v ČR prezentovala 28. února během Dne dopravy nejen návrh designu exteriéru a interiéru plánovaných vlakových souprav, ale také celkovou zprávu poukazující na problémy železniční dopravy v Česku. Student Agency tvrdí, že k výraznějšímu zkvalitnění a zlevnění vlakových spojů můžou přispět jedině kvalitní výběrová řízení a férový přístup ministerstva dopravy.

Žluté vlaky se blíže představují

Nejnovější vizualizace plánovaných žlutých vlaků. Takto má vypadat druhá třída.Jančura hodlá za bezmála dvě miliardy korun koupit šest souprav, jež budou zajišťovat vlakové spoje pod obchodní značkou HighJet. Společnost se přitom již dříve vychvalovala, že vlak svým komfortem předčí eltiní spoje jiných evropských dopravců - ovšem s tím rozdílem, že jízdné bude za „lidové ceny“. „Žluté vlaky budou mnohem komfortnější, než naše autobusy, a neporovnatelně lepší než pendolino... a hlavně levnější. Bude to nejluxusnější vlak, co jezdí v Evropě, jízdné bude za české ceny,“ otevřeně vyhlašuje Jančura a dodává: „Naše druhá třída bude to, co u spojů InterCity první,". V rámci nadstandardní výbavy by jeho HighJet měl disponovat kinosálem či konferenčními místnostmi. České dráhy však tomtu tvrzení již delší dobu kontrují konstatováním, že Jančura s jejich stávajícím produktem srovnává zatím neexistující vozidlo, u nějž navíc zatím ani nebylo definitivně rozhodnuto o výrobci nebo jeho celkové koncepci.

Třináct problémů české železnice

Student Agency má v plánu koupit šest soupravNež ale bude ukončeno výběrové řízení na výrobce žlutých vlaků, prezentovala Student Agency svou studii aktuální situace na české železnici. Zdůrazňuje v ní třináct základních problémů, které trápí toto odvětví dopravního trhu v ČR. Vstup soukromého subjektu na české koleje není jednoduchý: podle slov Radima Jančury se ministerstvo dopravy snaží o udržení monopolu Českých drah. „Mezi nejbolestivější místa tuzemské železnice patří například výběr dopravce bez výběrového řízení, nádraží, řízení provozu a konstrukce grafikonu vlakové dopravy v rukou ČD, či přístup ministerstva k financování vozidel ze státního rozpočtu,“ vypočetl Jančura. Soukromí dopravci přitom v roce 2006 přepravili pouhé dvě procenta z celkového počtu cestujících na železnici v ČR, a to zejména na tratích, které České dráhy z ekonomických důvodů opustily. V rámci celého dopravního trhu pak vlaky mají pouze 3,7% podíl na přepravě osob. Zpráva zde kritizuje značnou neefektivitu státního dopravce vzhledem k finančním nákladům na provoz železniční dopravy.

Jak dále uvedl ve čtvrtek ředitel Student Agency, jeho plánem není jen do tří let vstoupit na linku mezi Prahou a Ostravou bez nároku na státní subvence, ale do budoucna také na regionální tratě. Věří, že dokáže nabídnout výrazně vyšší kvalitu za nižší cenu pro objednavatele veřejné dopravy. V této souvislosti vyzval ministra dopravy Aleše Řebíčka, aby nebránil vypisování výběrových řízení a dal tak "život českým železnicím."

Takto by měl vypadat konferenční sál ve vlaku Student AgencyMateriál Student Agency se poměrně kriticky staví i k dalším aspektům reality na železničním trhu: navrhuje např. liberalizaci evropské organizace Eurofima, poskytující úvěry na nákup a modernizace kolejových vozidel, aby se stala univerzálním finančním ústavem pro všechny evropské železniční společnosti, a nejen pro státní dopravce. Jeden z bodů se týká i hojně medializované problematiky bezplatné přepravy poslanců a senátorů Parlamentu ČR. „ČD často argumentují, že nejsou veřejnoprávní, nýbrž soukromý subjekt, podnikající s cílem generovat zisk. Pak i ony by měly říci stop bezplatnému cestování pro poslance a senátory. O tuto částku nižší dotace pak mohou požadovat od krajů i státu," uvádí se v tiskovém materiálu SA.

Jednou z nejčastějších otázek v souvislosti se vstupem soukromých dopravců na české koleje je kompatibilita moderních vozidel. Právě potíže s rušením zabezpečovacích zařízení byly jedním z důvodů neúspěchu projektu RT Express společnosti RailTrans. Student Agency vyzývá ministerstvo dopravy k zintenzivnění snahy o zavádění evropských norem v oblasti interoperability železničních vozidel. Problematický je i nákup elektrické energie od ČD a nemožnost využívat rekuperativní brždění, jež by přineslo nemalé finanční úspory i ekologický efekt.

SA: Ochrana ČD coby zaměstnavatele není nutná

Posledním bodem argumentace aspirujícího dálkového dopravce v ČR je konstatování, že České dráhy ochranu státu získávají rovněž díky své pozici největšího zaměstnavatele v zemi. Strach z jiných dopravců podle Jančury v tomto směru ale není na místě: Student Agency bude muset rovnéž zaměstnávat strojvedoucí a vlakový personál. Recepčních a stevardek v žlutých vlacích má být dokonce třikrát více, než průvodčích a vlakvedoucích v soupravách ČD. Společnost bude navíc zaměstnávat i vlastní personál palubní restaurace.

HighJet je na cestě - více informací na podzim

Kromě zmíněných snah o prosazení lepší liberalizace českého trhu s osobní železniční dopravou a plnění evropských priorit v oblasti rozvoje železnic se chce nyní Student Agency zaměřit na důkladný výběr výrobce souprav pro své žluté vlaky. Výsledek výbeřového řízení by měl být znám v druhé polovině letošního roku, kdy společnost uspořádá i rozsáhlou tiskovou konferenci, věnovanou novinkám a prezentaci konečné podoby dnešních příslibů.

Ilustrační foto: Student agency

Zdroj: Novinky.cz, prezentační materiál Student Agency ke Dni dopravy 2008


Javy Poslat mail autorovi | 3.3.2008 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci Vozidla

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 13 14 15 16 17 ... 24      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer Web 
03.03.2008 (20:35)  
DC: Zastavte to, než tu začne politická debata, prosíím :-) To už by se vážně nedalo číst...

Jinak mě debata opět vyděsila :-)

Pánové, když mluvíte o státu podnikajícím ve školství, v ochraně majetku/osob...víte vůbec co je to to podnikání?
03.03.2008 (20:10)  
anheuser: Nejvíc mne na tom všem znepokojuje že i ta individua s modrými mozky mají volební právo a že mohou mít i jinou moc než jen na nábřeží nebo někde na nádraží...
03.03.2008 (20:04)  
M: tady ti u některých neprojde ani citování z Misesova Lidského jednání. Prostě s ČD na věčné časy a nikdy jinak.
03.03.2008 (19:50)  
Tak tohle je fakt dobrý, resp. jakmile se v nadpisu, nebo jeho nejbližším okolí objeví Student Agency nebo Jančura, tak to vypadá, jakoby se modrých mozkům zatemnila mysl, někteří by ho nejradši a hlavně rychle prohlásili za nesvéprávného, zabavili mu firmu, jeho autobusy bezúplatně převedli na ČD (snad by z toho nějaká dotace na provozované linky od MD kápla) a letenky prodávali na nádražích přes unipok. A soudruzi na nábřeží by možná získali cenu podnikatel/firma roku a někteří jedinci tady by si mnuli ruce, jak jsou ČD dokonalé, krásné, levné, jaké jsou ty Bčka a ČDbusy pohodlné, klimatizace, zásuvky a ve finále snad i 1. třída zbytečné a jak je nám vlastně všem fajn.
Provozování dotované dopravy nebo třešniček by uměl každý? Tak proč do toho nejdete a jen nadáváte na chlápka, kterej na rozdíl od drtivé většiny z nás ve veřejné dopravě něco dokázal?
03.03.2008 (19:27)  
to xAnri05: Jezis ty jses ale dokonaly demagog a jeste lhar. Pokud vim, tak stat sice podnika ve skolstvi a zdravotnictvi, ale krome neho tam podnikaji i soukrome subjekty (obvodni lekari, zubari, docela dost pohotovosti, nektere nemocnice, prevozni sluzby atd.). Casto daleko lepe nez stat. Napriklad v olomoucke fakultni nemocnici dokazali me pritelkyni pri problemech se zady jen napichat injekce, dat kapacky a recept na vcelku zbytecne leky, naopak soukromy neurolog ji napravil zada behem jedne navstevy, bez leku a "trvale". Stejne tak jsou i soukrome skoly. Stat nema ani monopol v bezpecnosti jak se nam tu snazis nalhat. Existuji soukrome ochranky, soukromi detektivove (a svete div se, dokazi vyresit to, co policie odlozi bez snahy). V doprave, jak nakaldni, tak osobni funguji uspesne soukrome spolecnosti, v zeleznicni nakladni doprave take. Dokonce uz jsou soukromnici i na draze, viz treba Zeleznice Desna. Takze tu nelzi a nesir bludy. Neni tudiz jediny duvod, proc by mel branit rozsireni konkurence na zeleznici umelymi barierami.
03.03.2008 (19:22)  
...vYdím to černě, :o).
03.03.2008 (18:41)  
IMHO má být vlastníkem a správcem železniční infrastruktury(i nádraží a pozemků) státní organizace SŽDC a ČD má být jen z jedním dopravců. Jako daňový poplatník odmítám, aby se dělala charita ČD, jenom proto, že tady jsou. Na jednotkách 471 jasně ukázali, že jsou absolutně bezzubí (nevím který soukromník nebo státní železnice od nás na západ by něco takovédleho vubec trpěla). Dotace mají být od toho, aby uhradily ztrátu z té konkrétní trasy(a jak je vydět, ani Praha-Ostrava nejsou schopni jezdit ČD bez dotace) Pokud tedy z vlaků SA budou ČD zdražovat jízdné na ostatních trasách, tak to jen ukáže, to že si pozici nejsilnějšího dopravce nezaslouží a má se vyhlásit na všechny dálkové trasy (třeba postupně) výběrové řízení. Jinak SA zatím vítám, třeba se jí podaří udělat podobnou kvalitativní změnu jako v autobusové dopravě

PS:teď ať se do mě pustí spolek příznivců ČD :P
03.03.2008 (18:40)  
Ty "spojené nádoby" mě taky velmi udivily, vskutku zvláštní "logika"...
Jinak dálkové vlaky neobjednané státem a bez dotací jezdí třeba ve Velké Británii (např. dopravce Hull Trains).
nitro: Protože to naše infrastruktura zatím dost dobře neumožňuje, i když na systému 3 kV ss by to takový problém být neměl. 471 ale rekuperují, pokud vím.
Registrierter Benutzer M 
03.03.2008 (18:34)  
cmoudik - mozna jo, ale RTE jedine co udelal (nebo mel spatne PR oddeleni), bylo, ze se dostal do jizdniho radu. SA uz nejake hutnejsi vysledky ma.
Hlavne ale plati to, co tady bylo uz tisickrat receno (a nekterymi tisickrat "prehlednuto") - kdyz se mu to nepodari, tak nas to nebude stat ani jednu jedinou korunu navic (narozdil od pendolin kuprikladu...), maximalne si budeme moct rict, ze se moho usetrit
Registrierter Benutzer M 
03.03.2008 (18:31)  
dotace a prijmy z jizdneho jsou spojene nadoby. Kdyz necham na statnim vydelat soukromnika, jinde musim vic zadotovat.
Coze? Jako kdyz davam dvou lidem socialni davku 5000 Kc mesicne (celkem 10000 Kc) a jeden z nich nahle zemre nebo si najde praci a uz nema na davky narok, tak ten jeden zbyvajici ma automaticky narok na vice nez 5000 Kc (jednotkove zvyseni) nebo dokonce na vice nez 10000 Kc (absolutni pridani)?

Jo, stat podnika ve skolstvi, zdravotnictvi, bezpecnosti. Jaky to zazrak, ze (asi to budou vymyslene lzi), ze kvalitnejsi (byt nekdy drazsi) sluzby ve vsech techto vecech nabizi soukromy sektor. Takze je zjevne, ze oba systemy mohou fungovat vedle sebe (kdyz uz teda mam prijmout tu lehce absurdni vec, ze stat ma podnikat). CEZ (jeho prenosova soustava) je prirozeny monopol. CD prirozeny monopol NEJSOU. Tim je jen a pouze SZDC. Takze draty, koleje musi zustat statni, ale kdo po nich bude jezdit (nebo kdo doda elektrinu nebo kdo zprostredkuje telefonni hovory) je jedno. V zadnem pripade neni nikde napsane, aby to byl stat.

Jak to vypada, kdyz stat podnika i tam, kde nema, tak to jsme vsichni videli do roku 1989. Oceli a hnedyho uhli byly plny "sklady" a HDP diky tomu bylo nadherne vysoke (i uplne zbytecna vec ma svou cenu a kdyz uplne zbytecnych veci udelate hodne, tak ziskate skvostny HDP - viz Saudska Arabie - akorat s tim rozdilem, ze tu ropu porad vsichni chteji:-)), ale "trosicku" byl problem s tim, ze nebyl hajzl papir a dalsich ctyri tisice polozek (z toho tisic polozek pouze a vyhradne pro zname), ktere lide potrebovali a dostali je az se zrusenim toho "statniho podnikani"

Se Sovetskym svazem na vecne casy!
  1 ... 13 14 15 16 17 ... 24      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko